Hei,
Jeg har tenkt å sette opp en lav (4 nivåer) mur med mexitegel (om jeg nå får tak i det). Jeg tenker å bruke lim for å få det raskere på plass, men også for å slippe fuger som ikke helt sjelden går i stykker etter noen år.
Vi vil sannsynligvis også bygge 2 mindre søyler på 6 nivåer ved innkjørselen.
Ulempen med lim er kanskje at ujevnheter blir vanskeligere å håndtere? F.eks. om den omkringliggende miljøen, kant eller lignende bare er sånn cirka 98% rett.
Hva sier dere? Hvordan bør jeg gjøre det?
Jeg har tenkt å sette opp en lav (4 nivåer) mur med mexitegel (om jeg nå får tak i det). Jeg tenker å bruke lim for å få det raskere på plass, men også for å slippe fuger som ikke helt sjelden går i stykker etter noen år.
Vi vil sannsynligvis også bygge 2 mindre søyler på 6 nivåer ved innkjørselen.
Ulempen med lim er kanskje at ujevnheter blir vanskeligere å håndtere? F.eks. om den omkringliggende miljøen, kant eller lignende bare er sånn cirka 98% rett.
Hva sier dere? Hvordan bør jeg gjøre det?
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 348 innlegg
Lim fungerer bra, PU skum sveller litt og fyller ut hulrom. Men best at steinene ligger stabilt før.
Men hva tror dere, vil Mexitegel se ok ut limt i stedet for med fuge? Og hva gjør man med ujevnheter? Vet allerede nå at den gamle grunnmuren ikke er 100% perfekt, sannsynligvis ikke engang 70% perfekt. Mørtel hjelper til med å kompensere for dette med sin fuge, men jeg har aldri murt tidligere og jeg mistenker at det er ganske mye mer jobb for å få det bra?
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 348 innlegg
Med steinlim blir det som at du har stablet steinene uten noe mellom (utseendemessig)
Ja, akkurat, det har jeg også forstått, det er dog vanskelig å forestille seg hvordan det ville se ut med rundhuggen mexi men jeg får prøve å stable dem når jeg først har fått dem.
Men spørsmålet står fortsatt, hvordan gjør man med ujevnheter? Antar at lim ikke fyller opp noe egentlig sånn som mørtel gjør.
Ulempen med mørtel er at det ikke er helt uvanlig at fugene ser kjedelige ut etter noen år.
Men spørsmålet står fortsatt, hvordan gjør man med ujevnheter? Antar at lim ikke fyller opp noe egentlig sånn som mørtel gjør.
Ulempen med mørtel er at det ikke er helt uvanlig at fugene ser kjedelige ut etter noen år.
Jeg har med suksess brukt biltemas steinlim, en flaske koster 25% mindre og inneholder 50% mer skum.snowjim skrev:
For øvrig et veldig godt lim til det meste, som tre og plast f.eks.
Prøvde byggmax fix for ute og innendørs i går og må konstatere at det blir altfor rennende med standard blandingen. Steinen vil gjerne smite av gårde ut over kanten. Men det var egentlig bare søylene som var vanskelige, raden med stein var klart enklere, enkelt å justere også. Problemet er at foten er så ujevn at 1 cm fug ikke er nok for å få riktig lodd på steinene så muren får rett og slett være litt skjev, akkurat som foten. Tror imidlertid ingen vil se det 
Kan konstatere at allerede etter 40 min så sitter steinene veldig hardt på plass så det ser ut til å fungere som tenkt. I dette tilfellet kjørte jeg litt grunning først siden jeg vet at muren suger ganske mye.
Med den konsistensen vi hadde så hadde det ikke gått å mure flere lag, det er en ting som er sikkert. Vi setter bare nederste lag med fix, så limer vi resterende.
Kan konstatere at allerede etter 40 min så sitter steinene veldig hardt på plass så det ser ut til å fungere som tenkt. I dette tilfellet kjørte jeg litt grunning først siden jeg vet at muren suger ganske mye.
Med den konsistensen vi hadde så hadde det ikke gått å mure flere lag, det er en ting som er sikkert. Vi setter bare nederste lag med fix, så limer vi resterende.
Kjøpte PU700 på Byggmax for ca 100 kr flasken, ikke billig men tør ikke sjanse på Biltema når det gjelder en mur som allerede koster en hel del både penger og arbeid.
En mindre konstruksjon enn 26 meter mur hadde jeg dog kunne tenkt meg å teste Biltema på.
En mindre konstruksjon enn 26 meter mur hadde jeg dog kunne tenkt meg å teste Biltema på.
Klikk her for å svare