Hei!

Jeg holder på med å ta vare på en gammel hytte ute i skogen, og skorsteinen ser ikke så veldig fin ut. Det jeg lurer på, er om den trenger å mures om, eller om det holder å fylle inn nytt mørtel i fugene?

Takk på forhånd!

• Rød mursteinskorstein på taket av en gammel stuga i skogen, omgitt av trær, med slitte takstein.
  • Murstein skorstein med slitte fuger og noe mose.
  • Rødmurt skorstein i skogen med synlige slitasjemerker og behov for restaurering.
  • Rød mursteinspipe med slitt mørtel mellom steinene, delvis i skogsmiljø.
Sist redigert:
Den må tas ned, du får ingen styrke om du bare presser inn i fugene. Det ser ut som de har prøvd en gang tidligere med for sterkt mørtel. Vil man bevare patinaen kan man bruke de samme steinene etter at man har gjort dem rene fra mørtel.

Takk for hjelpen! Det får bli å mure om den.

Hvordan går man best fram, jeg antar at det er en god idé å bygge opp en liten plattform rundt pipa for å enkelt kunne plukke ned stenene osv? Klarer man å gjøre en god og holdbar muring som en glad amatør?

Ta bort ordentlig mengde med fliser rundt om, så bygger du som du var inne på, en liten plattform å stå på og ha materialet på.
Den lille skorsteinen skal også en amatør klare av, sørg for at du murer med ordentlig fylte fuger og bruk vater for å få det i lodd og vater.

Kanon, får nok bli at jeg tar det i forbindelse med at jeg legger om taket.

S
ikke trenger du å plukke ned hele skorsteinen. skal ikke gjøre mer arbeid enn hva som trengs.
(plukker du ned hele kan også kanalen bli ødelagt)
det trenger du bare hvis steinene er løse.

Jo, det hadde jo vært enklere å slippe å ta ned skorsteinen. Hmm.
Uansett hvordan man gjør det, er det mørtel C som gjelder?

S
ja, murbruk c. litt mer liv i den enn de andre typene. så er den jo også tilgivende å fjerne hvis den tørker på feil sted

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.