ottotorsten ottotorsten skrev:
Jeg forstår. Ingen separasjon mot svillen, men leira har direkte kontakt med treverket?
Høres greit ut med lecan og kommer sikkert til å bli veldig fint med kalkstein ytterst.

Ja, det er et veldig tynt lag med makadam vi har lagt inn. Høres definitivt ut som at forutsetningene er forskjellige. Så godt at dere har det tørt!

Jeg tenker også at vi skal legge et lag leirpuss øverst som du beskriver.
Dreneringsslangen dere har lagt, er den bare trukket opp mot gulvnivå og murt inn i leirebruket, eller?
Mange spørsmål, men jeg er takknemlig for alle svar som kan gjøre at bildet mitt blir klarere :)
Akkurat, direkte kontakt mellom svill/leire/grunn som på ditt bilde. Vanskelig å avgjøre avstander på et bilde, hvor langt er det mellom makadamen og svillen på bildet ditt? Er det på den siden du har lagt ned drenering?
Jeg la dreneringsslangen i bunnen av skumglasset, og deretter har jeg tatt den gjennom kjellerveggen og plugget den der. Uten en kjeller er spørsmålet om det ikke hadde vært bedre å kunne komme til den via en slags inspeksjonsluke i grunnmuren? Hvis du skal koble vifte for radon eller fukt til den i fremtiden, vil du nok ikke ha den i stuen.

Lurer på om ikke den fuktige makadamen skyldes luftfuktighet som kondenserer mot den kaldere bakken...

Jeg pleier å åpne opp i stallen og andre uoppvarmede driftsbygninger om våren når det er solfylt og varmt vær for å varme opp bygningene litt raskere. Uisolerte betonggulv og steinvegger holder på kulden godt. Det er ikke uvanlig at gulvene blir veldig mørke og fuktige innenfor døråpningene. Dette fenomenet skyldes at luftfuktigheten kondenserer mot de kaldere gulvflatene, spesielt ved dørene der det er mest trekk.

Samme sak i vedboden, selv om det er grusgulv der.

Vi har også leirjord. Den er alltid kald og fuktig.

Deretter er det bra å huske at det er radikalt forskjellige forutsetninger for fukt om bygningen er uoppvarmet eller permanent oppvarmet til boligstandard. Om det ligger isolasjon på bakken og rommet ovenfor holder ca. +20C, vil luften ovenfor isolasjonen være betydelig tørrere enn under. Om luft kan bevege seg fra markoverflaten og oppover, vil den ha 100% RH ved markoverflaten men <50% RH i romtemperatur. Det vil si at eventuelle gulvbord ikke vil bli fuktskadet da de befinner seg i det tørre varme rommet ovenfor isolasjonen.

Om rommet ovenfor derimot ikke er oppvarmet, vil ikke luftfuktigheten reduseres nevneverdig på sin vei oppover, og da kan gulvbord bli fuktskadet.

• Liker
Norrtull
  • Laddar…
Fint at dere/du vil ta vare på et gammelt hus! Holder på med det samme og har oppdatert en gammel mullbänk med hasopor.

Tankegangen min ble klar da jeg gravde ut det gamle. Begynte å grave sent i juli (for et par år siden) og til tross for at det var en del fukt i mulden (jord, knuste kakkelovner, skjelett fra mus osv.) var samtlige gulvbjelker helt friske. Dette i kombinasjon med at kjelleren (typ halvparten av huset har kjeller) var tørr til tross for fravær av drenering, gjorde at jeg bestemte meg for å bare kjøre på med hasopor helt uten duker. Det kan legges til at grunnmuren min er ganske høy, så jeg har en ganske bra avstand mellom bakken og underkant gulvbjelker.

Nå har det ligget i typ et år, så det går jo ikke å si et kvekk om holdbarheten over tid ennå på mange år.

Det jeg prøver å si er at den eneste veiledning du virkelig kan stole på er husets historie og tilstand. Det sier mer enn andres erfaringer.

Du skriver at det har vært tørt der det ikke har vært plastmatter, i mine øyne taler det mot duk. Har du noen andre tegn som peker i noen retning?

ottotorsten
E Elspet skrev:
Akkurat, direktekontakt mellom syll/leire/grunn som på ditt bilde. Vanskelig å avgjøre distanser på et bilde, hvor langt er det mellom makadamen og syllen på ditt bilde? Er det på den siden du har lagt ned drenering?
Jeg la dreneringsslangen i bunnen av skumglasset, og så har jeg tatt den gjennom kjellerveggen og plugget den der. Uten en kjeller er spørsmålet om det ikke hadde vært bedre å kunne nå den via en type inspeksjonsluke i grunnmuren? Hvis du skal koble vifte for radon eller fukt til den i fremtiden, vil du nok ikke ha den i stua.
På det bildet er det ca 30 cm mellom makadamen og syllen. Det er ikke på den siden dreneringsslangen ligger, det er allerede en mer naturlig helling bort fra huset på denne siden.

Ok takk for beskrivelsen. Det har du så rett i!
Ja, jeg har vurdert å lage en type inspeksjonsluke, har bare ikke funnet ut hvor ennå.

ottotorsten
Oldboy Oldboy skrev:
Lurer på om ikke den fuktige subus kommer av luftfuktighet som kondenserer mot den kaldere bakken...

Jeg pleier å åpne opp i stallen og andre uoppvarmede økonomibygg om våren når det er solfylt og varmt vær for å varme opp bygningene litt raskere. Uisolerte betonggulv og steinvegger holder på kulden godt. Det er ikke uvanlig at gulvene blir helt mørke og fuktige innenfor døråpningene. Dette fenomenet skyldes at luftfuktigheten kondenserer mot de kaldere gulvoverflatene, og spesielt ved dørene der det er mest trekk.

Det samme skjer i vedboden, men der er det grusgulv.

Vi har også leirjord. Den er alltid kald og fuktig.

Det er også bra å huske at det er radikalt forskjellige forutsetninger for fukt hvis bygningen er uoppvarmet eller permanent oppvarmet til boligstandard. Hvis det ligger isolasjon på bakken og rommet over holder ca +20C, vil luften over isolasjonen være betydelig tørrere enn under. Hvis luft kan vandre fra bakkenivå og oppover vil den ha 100% RH ved bakkenivå men <50% RH i romtemperatur. Dvs. eventuelle gulvbord vil ikke bli fuktskadd da de befinner seg i det tørre, varme rommet over isolasjonen.

Hvis rommet over derimot ikke er oppvarmet, vil ikke luftfuktigheten reduseres nevneverdig i sin reise oppover, og da kan gulvbord bli fuktskadd.
Kjenner igjen det du beskriver! Har samme fenomenet på et sted i fjøset der det er betonggulv. Mørke flekker innenfor dørene ved visse værforhold.

Takk for dine beskrivelser. Det kan absolutt være at det er luftfuktigheten som kondenserer mot den kalde bakken. Det er jo gjennomtrekk deluxe i huset nå med åpent trekk litt overalt både i grunnen og på andre steder.

Har jo tenkt at forutsetningene vil bli annerledes når huset er oppvarmet, men for å komme dit må jo alle disse beslutningene tas og da vil man gjøre så riktig som mulig.
Takk igjen!

ottotorsten
K KMNelhas skrev:
Fint at dere/du vil ta vare på et gammelt hus! Jobber med det samme og har oppdatert en gammel mullbänk med hasopor.

Tankene mine ble klare da jeg gravde ut det gamle. Begynte å grave sent i juli (for et par år siden) og til tross for at det var en del fukt i myllan (jord, knuste kakkelovner, musskelett osv.) var alle gulvbjelkene helt friske. Dette i kombinasjon med at kjelleren (typ halve huset har kjeller) var tørr til tross for manglende drenering gjorde at jeg endte opp med å bare kjøre på med hasopor helt uten duker. Tilleggsmå det at grunnmuren min er ganske høy, så jeg har en ganske god avstand mellom bakken og nederste kant av gulvbjelkene.

Nå har det ligget i typ ett år, så det går jo ikke å si noe skvett om holdbarheten over tid ennå på mange år.

Det jeg prøver å si er at den eneste veiledningen du virkelig kan stole på er husets historie og tilstand. Det sier mer enn andres erfaringer.

Du skriver at det har vært tørt der det ikke har vært plastmatter, i mine øyne taler det imot duk. Har du noen andre tegn som peker i en retning?
Takk det samme!
Høy gjenkjennelse på alt man har funnet i grunnen.
Så fint at det var tørt og fint hos deg og det høres ut som en klok tankegang.
Har du lagt ned noen dreneringsslange i hasoporen som beskrevet tidligere i tråden, eller gjort noen inspeksjonsluke?

Ja, akkurat, mer enn halve første etasje var tørr og fin, men det er en del der marknivået har vært veldig høyt og ved hjørnet av huset nesten skrånet inn mot gavlen. Til tross for eikesyller var treet delvis dårlig der, og deler av gulvet som sagt virkelig dårlig under plastmattene.

Nå har vi gravd bort en del og fått ned marknivået der utvendig (det er fortsatt høyere enn på baksiden, men det er så tomten ser ut) samt lagt ned dreneringsslange og leder bort takvannet. Så innbiller meg og håper at det vil hjelpe mye.
Men jeg er likevel litt nervøs for denne siden hvor vi i tillegg planlegger å ha toalett og vaskerom.

Takk det samme!
Høy gjenkjenning på alt man har funnet i grunnen.
Så fint at det var tørt og fint hos deg, og det høres ut som en klok tanke.
Har du lagt ned noen dreneringsslange i hasoporen som beskrevet tidligere i tråden, eller laget noen inspeksjonsluke?
Nei, ingen slange og ingen luke. Jeg har sensorer nede i grunnen men jeg har ikke fått fart på dem ennå og nå kanskje det viser seg at jeg har trukket for tynn kabel til dem så det kanskje aldri vil gå å få dem i bruk.

ottotorsten
K KMNelhas skrev:
Nei, ingen slange og ingen luke. Jeg har sensorer nede i grunnen men jeg har ikke fått fart på dem ennå og nå kanskje det viser seg at jeg har trukket for svak kabel til dem så det kanskje aldri går å få dem i bruk.
Så leit! Håper det ordner seg!

hvordan ble det? Plast eller ikke under hasoporen? Står selv overfor dette dilemmaet innen en ukes tid og vipper frem og tilbake.

ottotorsten
G Gurra_Science skrev:
hvordan ble det? Plast eller ikke under hasopor? Står selv overfor dette dilemmaet innen en ukes tid og vinner fram og tilbake.
Vi kjørte uten plast. Riktig eller feil vet jeg ikke, men det føltes best!

• Liker
kashieda
  • Laddar…
Vi kjørte uten plast. Rett eller galt vet jeg ikke, men det føltes best!
Ok! Takk for svar. Skummet gjennom tråden og dere virket jo å ha ganske fuktig jord. Vedvarte dette eller var det kondens som noen evt trodde? Hva var det som avgjorde at dere gikk for uten plast? Var det noe spesifikt eller mer generelt at det generelt sett er å foretrekke diffusjonsåpent i eldre hus?

Min jord føles som veldig fuktig, der jorden består av stor del leire. Drenering er gjort ut fra beste evne. Om jordforholdene hadde vært tørre hadde jeg nok ikke nølt i spørsmålet men nå er det mot den mer fuktigere siden.

Mitt prosjekt er en utvidelse av en entré/hall der jeg lager en moderne mullbänk så jeg har ikke noe tidligere grunnklima å gå ut fra.

ottotorsten
G Gurra_Science skrev:
Ok! Takk for svar. Skummet gjennom tråden og dere virket jo til å ha ganske fuktig mark. Bestod dette eller var det kondens som noen kanskje trodde? Hva var det som avgjorde at dere gikk for ikke plast? Var det noe spesifikt eller mer generelt at det generelt sett er bedre med diffunsjonsåpent i eldre hus?

Min mark føles veldig fuktig, hvor marken består av stor del leire. Drenering er gjort ut fra beste evne. Om markforholdene hadde vært tørre hadde jeg nok ikke nølt i spørsmålet men nå er det mer i det fuktigere hjørnet.

Mitt prosjekt er en utbygging av en entré/hall der jeg lager en moderne mullbänk så jeg har ikke noen tidligere grunnklima å basere meg på.
Det kan ha vært en del kondens, men også markfukt. Jeg vet faktisk ikke. Nå er jo makadamet dekket med skumglas og man ser ikke om det er fuktig.
Det regnet den dagen vi hellet inn så skumglaset var fuktig i seg selv. Vi har komprimert de nederste lagene med pladevibrator og har nå lagt til rette for gulv. I og med at det var fuktig da vi la det inn har vi ikke fylt opp i feltene ennå, men ønsket la det "tørke" litt først.

Valget til slutt for ikke å ha plast var nok mest basert på å ha det så diffusjonsåpent som mulig. Det lå ingen plast i bunnen før og huset har stått på samme plass i mer enn 300 år.
Absolutt at vi nå endrer noen forutsetninger, men at det fantes skader på et gulv handlet nok mer om plastbelegget oppå gulvet og på dårlig vedlikehold. Nå kommer vi ikke til å dekke gulvene på den måten og jeg håper at eventuell fukt vil kunne vandre igjennom.

Jeg synes det føles bedre, selv om det selvfølgelig kan føles litt skummelt å ikke vite hva som er riktig :)

Hva har du for grunn i resten av huset?
Hva planlegger du for gulv i utbyggingen?

• Liker
kashieda
  • Laddar…
La du inn en overvåkningsslange i hasoporen?

Det kan ha vært en del kondens, men også markfukt. Jeg vet faktisk ikke. Nå er jo makadamen dekket med skumglass og den ser man ikke om den er fuktig.
Det regnet den dagen vi øste inn så skumglasset var fuktig i seg selv. Vi har padet nederste lagene med markvibrator og har nå reist for gulv. I og med at det var fuktig når vi la inn det har vi ikke fylt opp i rommene ennå, men ønsket at det skulle få "tørke" litt først.

Valget til slutt å ikke ha plast var nok mest basert på å ha det så diffusjonsåpent som mulig. Det lå ingen plast i bunnen før, og huset har stått på sin plass i mer enn 300 år.
Selvfølgelig endrer vi nå noen forutsetninger, men at det fantes skader på et gulv handlet nok mer om plastmattene oppå gulvet og dårlig vedlikehold. Nå kommer vi ikke til å dekke gulvene på den måten, og jeg håper at eventuell fukt vil kunne vandre gjennom.

Jeg synes det føles bedre, selv om det selvfølgelig kan føles litt skremmende å ikke vite hva som er riktig :)

Hva har du for grunnmur i resten av huset?
Hva planlegger du for gulv i tilbygget?
Takk for svaret!
Vi har en kjeller under større delen av huset og krypkjeller under en liten del. I kjelleren så siver det inn vann når det har regnet mye, men tørker ut raskt igjen når været er bedre. Så det er helt klart fuktig jord i området.
Huset er 102 år gammelt og mye av originalmaterialene er i god stand.

Jeg tror nok det blir bra uansett hvordan jeg gjør det, men man vil jo gjerne gjøre det så korrekt som mulig. Laster opp et bilde av hvordan grunnmuren ser ut for øyeblikket.

• Grunnmur av et gammelt hus med grå sementblokker, dreneringsrør og jordbunn, i et område med gress og trær i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.