Hei. Har en garasje på tomten til det nylig kjøpte huset som jeg har fått uventet problem med. Garasjen er tilsynelatende nyrenovert med en støpt plate. Ny panel, ny takpapp, god drenering, elektrisk installert, ny garasjeport samt dør, kort sagt pent gjort. MEN, etter et par måneder begynte svartmugg å komme ved ventilene som sitter i hvert øvre hjørne (bygningen har skråtak). Det kommer delvis i taket og delvis på veggen. Takstmann på stedet tror ikke det dreier seg om fukt som kommer utenfra. Kanskje er det platene som har vært våte før de ble montert, mener han. Til saken hører det at garasjen ved kjøp og besiktelse var helt nymalt innvendig, noe jeg forstår bedre nå. Noen ideer?

Svartmugg ved ventil i hjørnet av garasje med skråtak, viser mulig fuktproblem på vegg og tak.

Har du varme i garasjen?

Det er vanlig at det blir svarmugg rundt ventiler hvis det er for dårlig trekk. Da blir varm og kald luft og "snurre rundt" ved ventilen, og så oppstår kondens som setter seg over ventilen. Vask det bort med Klorin og sørg for å få fart på ventilasjonen. Er det naturlig trekk, monter en avtrekksvifte, f.eks. http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/4507-ostberg-vaggflakt-rs-080-a.html

Er det en enslig ventil i garasjen? Hvis garasjen da er velbygd så smyger ingen luft inn andre steder. Du kan i så fall sette en ventil lavt nede i den andre enden av garasjen eller i garasjeporten eller lignende og på den måten skape en viss trykkforskjell samt luftstrøm.

Nei, ingen varme finnes i garasjen.

Takk for tipset. Men burde det virkelig bli svartmugg på grunn av dette? Da føles det jo som at det hadde vært bedre å ikke ha noen ventiler i en garasje i det hele tatt? Kan legge til at det lukter veldig sterkt av mugg. Jeg tenker jo på om det er de synlige sporene som virkelig kan lukte så mye?

Finnes det sporer ellers i garasjen så vokser det raskt. Er det plater på veggene ville jeg fjerne eller sage hull på noen steder og sjekke hvordan de ser ut på baksiden.

Svartmugg vokser fort og kan komme tilbake bare etter noen dager, og det du viser på bildet kan absolutt vokse på i løpet av et par måneder. Sørg bare for at du har tilluft også, og om ikke det er nok, bestill en avfuktingsvifte og heng på veggen utenfor.

• Liker
Stinius
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.