Hei

Vi bor i et gammelt hus hvor man har erstattet et vindu i et gammelt spiskammer med en type kryssfinerplate. Kryssfinerplaten sitter på utsiden av veggen, sørvendt. Vi bruker rommet som et soverom, hvor jeg og to små barn sover. Rommet har, i tillegg til det gamle vinduet som nå er en kryssfinerplate, også et vindu. I karmen over vinduet sitter det en liten sprosse som kan åpnes/lukkes for lufttilførsel. For øvrig mangler rommet oppvarming, da det nyter godt av elementet i soverommet ved siden av (ingen dør mellom rommene). Det er trukket frem strøm for mulighet til å installere element i dette rommet.

Vi har nå oppdaget at det har dukket opp muggvekst på innsiden av kryssfinerplaten, se vedlagt bilde. Jeg har målt temperaturen på kryssfinerplaten, og den er ca. 5 plussgrader nå når det er -8 ute. Hva bør vi gjøre for å forhindre muggvekst?
 
  • Muggvekst på innsiden av en treplate som erstatter et vindu i et gammelt hus, med misfarging og krakelering langs kantene.
G gustaviania skrev:
Hei

Vi bor i et gammelt hus hvor man har erstattet et vindu i et gammelt spiskammer med en plyfabit. Plyfabiten sitter på utsiden av veggen, sørvendt. Vi bruker rommet som et soverom, der jeg og to små barn sover. Rommet har, i tillegg til det gamle vinduet som nå er en plyfabit, også et vindu. I karmen over vinduet sitter det en liten spross som kan åpnes/lukkes for luftstrøm. For øvrig mangler rommet oppvarming, da det får varme fra elementet i soverommet ved siden av (ingen dør mellom rommene). Det er trukket frem elektrisitet for muligheten til å installere et element i dette rommet.

Vi har nå oppdaget at det har dukket opp muggvekst på innsiden av plyfabiten, se vedlagt bilde. Jeg har målt temperaturen på plyfabiten, og den er ca 5 plussgrader nå når det er -8 ute. Hva bør vi gjøre for å forhindre muggvekst?
Ser ut som du har en form for fuktproblem da det virker angrepet nederst. Mest sannsynlig kommer det fukt utenfra, så det må du utbedre før du bytter eventuelt angrepet materiale og fikser/maler.
 
Hvordan ser utsiden ut.
 
Takk for deres svar. Legger ved foto fra utsiden, der ser man også naboens plywoodbit til venstre (tomannsbolig).

Jeg er enig i at det kommer an på fukt. Når jeg kjenner på plywoodbiten er den kald og fuktig (fingeren blir fuktig).

Kan fukten skyldes at vi er tre personer (to barn, en voksen) som sover i rommet og dermed bidrar til høyere luftfuktighet? Det sammen med temperaturforskjellen mellom inne/ute og at luften i "luken" er stillestående?
 
  • Rød trevegg med hvite detaljer og et værslitt område, muligens fuktspot.
Det er altså en enkel trefjøl uten isolasjon eller diffusjonssperre med varmt på innsiden og kaldt utvendig?
 
  • Liker
gustaviania
  • Laddar…
G gustaviania skrev:
Takk for deres svar. Legger ved bilde fra utsiden, der vises også naboens plywood til venstre (tomannsbolig).

Jeg er enig i at det skyldes fukt. Når jeg kjenner på plywood-biten er den kald og fuktig (fingeren blir fuktig).

Kan fukten skyldes at vi er tre personer (to barn, en voksen) som sover i rommet og dermed bidrar til høyere luftfuktighet? Det sammen med temperaturskilnad mellom inne/ute og at luften i "luken" er stillestående?
Det ser ut som at naboen har tatt vare på fasaden sin mer nylig, og kanskje også da sett til "vinduet"?

Nå synes det ikke på bildet: Hvordan ser det ut på undersiden av platen? Kan det samle seg vann/snø der som kan lekke inn og over tid anfrete konstruksjonen?

Det kan være kondens fra innsiden også, men jeg antar at det ikke bare er en enkel plate, men i det minste to plater med en slags isolering i mellom? Ellers kommer dere til å få både fukt og kuldeproblemer (en enkel plywoodplate isolerer i prinsippet ingenting).
 
  • Liker
gustaviania
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det er altså en enkel trebord uten isolasjon eller diffusjonssperre med varmt på innsiden og kaldt utvendig?
Det er ikke jeg som har bygget dette, men det var slik når vi overtok huset, men din beskrivelse mener jeg stemmer med hvordan det ser ut til å være bygd. Se vedlagt bilde med dybden fra innsiden av trebordet til innsiden av veggen.
 
  • Målebånd som viser dybden fra innsiden av en treplate til innsiden av en vegg.
Hvordan ser det ut etter at dere har sovet en natt i rommet? Kondens på innsiden av luken = Luken er for kald og fukten fra utåndingsluften deres samles på den.

/M
 
  • Liker
gustaviania
  • Laddar…
Da vil jeg si at tiltaket er å gjøre om det hele. Bygge opp en vegg på riktig måte. Alternativt sette inn et vindu, et trelags isolasjonsvindu.
 
  • Liker
gustaviania
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det ser ut som at naboen har tatt han om sin fasade mer nylig, og kanskje også da sjekket "vinduet"?
Nå synes det ikke på bildet: Hvordan ser det ut i underkanten av platen? Kan det samle seg vann/snø der som kan lekke inn og over tid angripe konstruksjonen?

Det kan være kondens fra innsiden også, men jeg antar at det ikke bare er en enkel plate, men i alle fall to plater med noe slags isolasjon mellom? Ellers vil dere få både fukt og kuldeproblemer (en enkel kryssfinerplate isolerer i prinsippet ingenting).
Dessverre tror jeg at det kun er en enkel plate (forrige eier som "bygget" dette, det var slik når vi tiltrådte huset, så jeg kan ikke vite sikkert ved å bare se). Se nytt bilde som jeg har vedlagt i et annet svar i tråden der jeg har med dybden fra innsiden av platen til innsiden av veggen.

Naboen malte om fasaden sin i sommer. Jeg synes ikke det ser ut som det kan samle seg fukt (bortsett fra snøen da) der, da det ser ut til å være bra helling på "vinduets kant". Se vedlagt nærbilde.
 
  • Rødmalt husfasade med hvit vinduskarm og snøbelagt vindusbrett.
Det synes jo tydelig at det bare er en enkel skive uten isolering.
En rask fiks er å vaske rent og trykke på en bit med isopor.
 
  • Liker
gustaviania og 1 annen
  • Laddar…
G gustaviania skrev:
Dessverre tror jeg at det kun er en enkel plate (forrige eieren som "bygde" dette, det var slik når vi overtok huset, så jeg kan ikke vite sikkert av å bare se). Se nytt bilde som jeg har vedlagt i et annet svar i tråden der jeg har med dybden fra innsiden av platen til innsiden av veggen.

Naboen malte om fasaden sin i sommer. Jeg synes ikke det ser ut som om det kan samle seg fukt (bortsett fra snøen da) der da det ser ut til å være bra helling på "vindusbrettet". Se vedlagt nærbilde.
Jeg ville byttet platen (den ser ut til å ha gjort sitt), satt inn isolasjon (kanskje 50mm isopor, eller hva som får plass) og så en annen plate på innsiden.

På utsiden ville jeg deretter brukt fasadefugemasse (eller lignende - men IKKE silikon) rundt om for å tette ordentlig, både slik at det ikke renner inn vann/smeltevann i underkant over tid og for å tette mot trekk, og deretter malt.

Dere bør da både få en løsning som fungerer over tid, varmere og minsket trekk og mindre risiko for kondens på innsiden.

En hurtigløsning, om dere ikke kan gjøre hele jobben nå på vinteren, er en isoporskive som dere trykker på innsiden så lenge som intet skriver ovenfor, så tar dere renoveringen når været er varmere.
Det fjerner ikke mugg, men vil gi en viss isolasjon mot eventuelle sporer en kort stund i alle fall. Men det må ordnes tror jeg, ellers er risikoen også at det sprer seg fuktskade ned i vinduskarmen/fasaden osv. over tid...
 
  • Liker
gustaviania
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Da ville jeg sagt at tiltaket er å gjøre om det hele. Bygge opp en vegg på riktig måte. Alternativt sette inn et vindu, et treglass isolervindu.
Takk for innspill! Veggen ellers er det ingen problemer med. Det langsiktige er å sette inn et vindu for å forsøke å gjenskape hvordan det så ut tidligere.
 
  • Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Hvordan ser det ut etter at dere har sovet en natt i rommet? Kondens på innsiden av luken = Luken er for kald og fuktigheten fra utåndingsluften deres samler seg på den.

/M
Ja, det dannes kondens på luken, så den er absolutt for kald. Sjekket med IR-termometer på innsiden her om dagen, og da målte jeg ca. 5 grader.
 
Intet Intet skrev:
Dett syns jo tydelig at det bare er en enkel plate uten isolasjon.
En rask løsning er å vaske rent og trykke inn en bit isopor.
Takk. Det får bli noe slikt som den kortsiktige løsningen, så blir det å sette inn et riktig vindu for å forsøke å gjenskape hvordan det så ut tidligere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.