Hei!
Jeg leter etter muggbestandig betong, mørtel, sparkel eller lignende masse som kan legges i tykkere lag på cirka 5 cm+.

Har lest om hampbetong, virker dog vanskelig å få tak i Sverige.

Takknemlig for tips.

Hvordan skal egenskapene være da mener du? Hvordan er vanlig betong/cement ikke muggresistent?

• Liker
swealp
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Hei!
Jeg søker etter muggbestandig betong, mørtel, sparkel eller tilsvarende masse som kan legges i tykkere lag på cirka 5 cm+.

Har lest om hampbetong, virker imidlertid vanskelig å få tak i Norge.

Takk for tips.
All betong og mørtelprodukter er normalt sett muggbestandige. Altså, de kan ikke mugne fordi det ikke finnes noe organisk materiale i dem som mugg kan leve av. Så kan skitt som samler seg på overflaten av betong få mugg til å gro, men det gjelder alle materialer. Du må forklare hva du prøver å gjøre slik at du kan få bedre svar.

• Liker
swealp
  • Laddar…
Jeg skal fylle igjen et rør som har en liten trebit inni som jeg ikke klarer å få ut.

Vet at våtromssparkel er litt ekstra muggresistent men den går kun å støpe i maks 5 mm, jeg trenger å støpe i minst 5 cm.

Takk!!

så den andre tråden din nå og gjorde vel ikke koblingen direkte tidligere men uansett. Hvorfor skulle en ingjuten trebit mugne? Fyll igjen hullet med valgfri masse og gå videre.

swealp swealp skrev:
Jeg skal fylle igjen et rør som har en liten trebåt inni som jeg ikke klarer å få ut.

Vet at våtromssparkel er litt ekstra muggresistent men den kan bare støpes i maks 5 mm, jeg trenger å støpe i minst 5 cm.

Takk!!
Men altså det finnes ikke ekstra muggresistent da ingen av dem mugner. I ditt tilfelle er det jo treet som eventuelt mugner, men det gjør det jo bare om det får fortsette å være fuktig. Men i så fall er det vel først og fremst at det råtner og ikke mugner.

Jeg vet ikke hvor mye eller tykt du skal støpe, men er dette innendørs eller beskyttet fra tilførende fukt på annen måte, så vil treet inne i betongen/flytsparkelen klare seg bra om du bruker lavt VCT, slik at det blir veldig lite overflødig vann i den herdet massen. Her er flytsparkel faktisk bedre da det inneholder gips som konsumerer vann raskere og på den måten tørker opp fortere.

Om den ferdige betongen kontinuerlig utsettes for vann på noen måte så vil din trebåt på sikt både mugne og råtne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.