Hei,
Jeg har startet et prosjekt som jeg føler kanskje er litt mer avansert enn hva jeg klarer, "small dog, big stick".
Det handler om en gjestehytte ved sommerhuset i Bohuslän. Gjestehytten, bygget i 1970 på en betongplate, har i flere år stått ubrukelig på grunn av sterk mugglukt. Derfor begynte jeg for noen uker siden å rive i den for å finne kilden. Jeg mistenkte at mugglukten kom fra gulvet, så jeg tok opp et hull i det ene hjørnet...
Det ser ikke bedre ut enn at min kjære morfar, som bygget hytten, hadde lagt tjæreduk og glassull direkte på betongplaten (byggnormer var ikke hans sterkeste side). Jeg fortsatte å fjerne mer gulv for bare å finne enda mer mugg. Innerveggene ble også fjernet for å komme lettere til. Også noen av bjelkene i gulvet var muggangrepet og måtte fjernes.
Under plastmatten i det lille baderommet hadde bakteriene vokst seg så mye at de begynte å kreve rettigheter ("Vi er også en livsform!"):
Opprøret ble slått ned med et par raske kutt med sirkelsagen. Muggen hadde også krøpet opp i veggene og angrepet bjelkelaget på veien opp. Bjelken langs den ene kortveggen var totalt gjennområtnet, kunne smuldre den med hendene. Noen støtter for å forlenge bjelkene ned til betongplaten var på sin plass.
Jeg hadde på dette tidspunktet innsett at det vil kreve mer enn bare litt muggvask, og *klipp til* en nærmest totalt avskallet innside:
Gøy å rive! Og mugglukten begynner faktisk å forsvinne i hytten (nå lukter det ille fra alt rotet i hagen utenfor hytten, men det er jo ikke noe som et par turer til gjenvinningsstasjonen ikke fikser). Alt materiale under hammarbanden må byttes ut, altså bjelkene, stående bjelkene, innervegger, isolasjon og panel.
Og her begynner spørsmålene å dukke opp, som jeg håper dere kloke og erfarne håndverksgenier kan hjelpe meg med:
1. Hytten står altså på en betongplate. Ukjent om det er fukt i platen, eller hva som er i den. Den er delvis støpt på en form for krypkjeller, hytten står i skrått terreng og den lavere delen har en steinmur under betongplaten med et lite kvadratisk ventilasjonsgitter klemt inn mellom steinene. Jeg vil gjerne få inn litt isolasjon mellom betongplaten og gulvet, slik at hytten kan brukes minst vår og høst. Er det mulig? Å isolere, altså. Å pigge i betongen og støpe inn isolasjon er dessverre litt for mye arbeid for min ambisjonsnivå.
2. Det virker som 120 mm-regler er en vanlig dimensjon for stommen i gjeste-/attefalls-/fritidshytter. Vil du si deg enig i det? Hvordan ville du ha bygget opp din optimale vegg for en gjestehytte, med tanke på isolasjon og fuktspærre. Begynn gjerne fra utsiden og inn
Det ser ut som du har et spennende (om enn muligens litt overveldende) prosjekt foran deg! Jeg skal gjøre mitt beste for å besvare dine spørsmål:
Fukt i betongplaten kan bli et problem, spesielt om du planlegger å isolere oppå den. Hvis du mistenker fukt i platen bør du vurdere å gjøre en fuktutredning. En enkel metode er å lime fast en plastbit (cirka 1x1 meter) på platen og la den stå i et par dager. Om det dannes kondens under plastbiten er det fukt i betongen.
Om du vil legge til isolering mellom betongplaten og gulvet kan du bruke en konstruksjon med lekter og isolering mellom. På dette legger du deretter gulvsponplaten. Men det er viktig at betongplaten er tørr, og at du har en ordentlig fuktsperre mot betongplaten, for å forhindre fremtidige fuktproblemer. Fuktsperren bør være en plastfolie av god kvalitet, og den skal legges under hele gulvet.
120 mm lekter kan være en bra størrelse for en gjestehytte, men det avhenger virkelig av hvilken nivå av isolering du ønsker. I moderne bolighus brukes ofte 145 mm lekter for å gi plass til mer isolering. For en gjestehytte, spesielt hvis den bare skal brukes om våren og høsten, kan 120 mm være tilstrekkelig.
Når det gjelder å bygge opp veggen ville jeg anbefale følgende (fra utsiden og inn):
Ytterpanel (trepanel er vanligst i Sverige)
Vindtett duk (for å beskytte isoleringen mot vind og fukt)
Reisverk med isolering mellom (f.eks. mineralull)
En plastfolie som fuktsperre (viktig at den er korrekt installert for å forhindre at fukt kommer inn i isoleringen og huset)
Innerpanel eller gipsplater for innredning.
Vær oppmerksom på at detaljer kan variere avhengig av lokale forhold og spesifikke krav. Du bør alltid rådføre deg med en lokal ekspert eller bygningsinspektør om du er usikker.
Renoveringen ruller videre - i dag var det innetaket som forsvant. "Har du ikke allerede plukket opp en stor nok pinne?" sa en indre stemme. Nei, tydeligvis ikke ¯\_(ツ)_/¯
Siden isolasjon og stammer har vært så råtne hittil mistenkte jeg at det nok så litt liknende ut der oppe. Dessuten var takhøyden før rivingen startet bare 228 cm, så jeg tenkte at når brekkjernet uansett er fremme kan man gjøre det litt luftigere og åpne opp til mønet.
Helt riktig var glassullen grå og skitten der oppe:
På noen steder hadde glassullen typ klumpet seg sammen til en seig brun klump som hadde klebet seg fast i stammerne. Det var tørt nå, men merkelig nonetheless:
Det finnes også noen fuktliknende flekker nærmest den ene kortsiden, må de utbedres tror dere?
For øvrig ser både spont og stolper fine ut! Skikkelig dimensjon på underrammene, føles litt overkill på et spenn på 3,7m.
Nå skal det googles isolering av skråtak resten av kvelden!
Helt riktig var glassullen grå og skitten der oppe
Ingenting uvanlig, men ingenting som diskvalifiserer ulla. Det er bare vanlig skitt, men det indikerer at det har vært en glippe så luft/skitt har kunnet komme til.
Boven_i_dramat skrev:
På noen steder hadde glassullen typ klumpet seg sammen til en seig brun klump som hadde klebet seg fast i stokken. Det var tørt nå, men merkelig nonetheless
Mest sannsynlig er det rester av musereir.
Boven_i_dramat skrev:
Det finnes også noen fuktlignende flekker nærmest en kortside, må de utbedres tror dere?
Det ser ikke så farlig ut, men det indikerer at vann trenger inn. Takpappen og vindskivene og vannbord må sees over og byttes/tettes, ellers vil bordene råtne opp. Hytte i Bohuslän antyder at det kan blåse ordentlig og ofte, noe som sammen med nedbør kan drive inn det nesten overalt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.