Følgende artikkel fantes i går i sydsvenskan:

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10107609

Det gjelder oppsummert at nye pussfasader mugner, med svartmugg om jeg har forstått det riktig. Søker man på navnet på forskeren via google som varsler om det (Kenneth Sandin) så finner man flere eksempler enn det som nevnes i artikkelen.

Det jeg lurer på er hvilke systemer det gjelder? Man sier puss på isolasjon, men gjelder det som i vårt tilfelle også på celleplast?

Er det samme pusset så gjelder det uansett underlaget...
gaia

gaia skrev:
Er det samme puss så gjelder det uansett underlaget...
gaia
Nei, det tror jeg faktisk ikke. Teorien er at det blir mugg pga kuldebroer i isolasjonen. Søker du på navnet ovenfor på f.eks google så finner du mange eksempler, med ulik puss men med hva jeg forstår samme underlag.

er ikke celleplast også en slags isolasjon?
Finnes det kuldebroer i dine vegger så har du svaret ;)
gaia

gaia skrev:
er ikke celleplast også en slags isolasjon?
Finnes det kuldebroer i dine vegger så har du svaret ;)
gaia

Takk for svaret, men jeg kjøper ikke helt din forklaring. Eksemplene som ble referert til gjaldt muligens kun puss på mineralullplater (så langt jeg kan avgjøre fra bildene), og det vi med mange andre skal ha er puss på celleplast. En vegg helt fri fra kuldebroer eksisterer ikke, men de bør være ganske få og lite betydningsfulle i en slik konstruksjon.

Ifølge artikkelen var problemene hittil uforklarlige fordi alle hus i samme område bygget samtidig og med samme materialer ikke ble angrepet.

Nesten samme artikkel ble publisert av HD.se i september der man blant annet skriver: "Helt siden 1970-tallet har puss på isolasjon blitt brukt ved stadig flere bygg.."
Straks stiller man seg spørsmålet hvorfor ikke husene som ble bygget da har blitt angrepet (eller muggen oppdaget)?
Vi bygger nytt akkurat nå, og man blir jo litt trist når man leser disse artiklene. Er det noen privatperson som har blitt rammet av dette og begynt å "prosessere"? Hva dekker Gar-bo forsikringen? :-/

Æsj sier jeg! Man kan snart ikke lese aviser lenger for de selger jo nesten bare på folks frykt eller håp.

Det som er farlig den ene dagen er sunt den andre, forsiden "Din fedme kan være bra for deg" syntes jeg var et bunnnapp nå for noen måneder siden i en kjent avis.

Alle fasader har sine problemer. Puss kan mugne, puss kan sprekke, tegl kan fryse i stykker, tre kan råtne og du blir dårlig i magen om du spiser liggende trepanel malt med cuprinol.

Man kan jo lete rundt litt selv og se på hus i virkeligheten. Jo, et hvitt hus blir raskere skabbete for eksempel. Og jo, man får mer mose på taket om man insisterer på å ha en gigantisk EK en meter fra huset. Og nok er risikoen større for at teglen sprekker på grunn av setninger om man bygger på en gammel sjøbunn. Og det ville ikke forundre meg om man får mer problemer med alger på fasaden om man har en nabo som er storfyrer.

Men en klype salt om jeg får be...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.