Hei!
Nylig flyttet til et hus der man la ny (større) terrasse i 2021 (13x3). Etter 2 veldig fuktige måneder i sørlige Sverige ser jeg at det har kommet mugg på flere steder. Verdt å nevne er at det er tak over større delen av terrassen. Virket er trykkimpregnert så dette skal ikke skje? Hvordan skal jeg gå frem nå? Gjøre rent og behandle til våren med noe? Finnes det noe å anbefale?
Mvh

• Tett bilde av treplanke med synlig muggvekst i ujevnheter og på overflaten. Treverket er trykkimpregnert, men viser tegn til muggdannelse.
  • Muggent treverk på en trykkimpregnert terrasseplanke under tak, med svarte flekker etter fuktige måneder i Sør-Sverige.
  • Møbelbrukt trykkimpregnert treverk med svarte muggflekker under et delvis overbygd terrasseområde.
  • Liker
Huda Alhilou
  • Laddar…
Test såpevaske med rotbørste, litt mugg blir alltid på en slik konstruksjon før eller senere uavhengig av impregnert eller ikke. Man pleier ikke å ha impregnert i tak ellers…

• Liker
Arne Borg og 2 andre
  • Laddar…
Det har veldig lite "grønt" i seg for å være nytt trykt virke. Det er ikke varmebehandlet eller impregnert på annen måte ?

• Liker
RRW og 1 annen
  • Laddar…
Dessverre helt normalt.

• Liker
pacman42
  • Laddar…
MarkusNilsson9494 MarkusNilsson9494 skrev:
Hei!
Nylig flyttet til et hus der man la ny (større) veranda i 2021 (13x3). Etter 2 veldig fuktige måneder i Sør-Sverige så ser jeg at det har kommet mugg på flere steder. Verdt å nevne er at det er tak på større delen av verandaen. Virket er trykkimpregnert så dette skal ikke skje? Hvordan skal jeg gå fram nå? Gjøre rent og behandle til våren med noe? Finnes det noe å anbefale?
Mvh
Ingen fare med denne svartmugg.
Vask av bare, bland YES oppvaskmiddel + klorin i vaskevannet, la virke en stund, skyll av.

• Liker
EvertL
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Dessverre helt normalt.
Akkurat. Sånn ser det alltid ut på vestkysten i alle fall...

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
A
Forstår ikke helt hva du mener?
Trykkimpregnert beskytter ikke mot mugg.
Det vil mugne som annet trevirke med "rette" forutsetninger.

• Liker
pacman42 og 1 annen
  • Laddar…
Litt såpeskur hver vår så blir det kanonfint til sommeren.

• Liker
Mr.Hammer og 1 annen
  • Laddar…
MarkusNilsson9494 MarkusNilsson9494 skrev:
Hei!
Nylig flyttet til et hus hvor man la ny (større) terrasse i 2021 (13x3). Etter 2 veldig fuktige måneder i Sør-Sverige ser jeg at det har kommet mugg på flere steder. Verdt å nevne er at det er tak på større delen av terrassen. Trelasten er trykkimpregnert så dette skal ikke skje? Hvordan skal jeg gå frem nå? Gjøre rent og behandle til våren med noe? Finnes det noe å anbefale?
Mvh
Boracol

• Liker
Marielisan
  • Laddar…
Øverste bildet er på et trykkimpregnert bord...og helt normalt om det blir slik...det forsvinner med tiden...bilde to og tre ser ut til å være organowood ...altså impregnert med kisel...de første årene vil organowood se forferdelig ut...med svarte muggflekker og "ludd" på alt....også det er helt normalt og forsvinner med tiden...

• Liker
MarkusNilsson9494
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.