13.300 lest ·
20 svar
13k lest
20 svar
Mørtel utside lecablokk
Nå har du gjort det. Ellers kunne du ta finberong eller mubruk B og vanne før blokkene og platen slik at den fester. Bruket skal ikke være som velling, da fester det ikke og bare faller av, men ha en fast konsistens som brøddeig. Når det gjelder farge kan du ta en eller annen type vannbasert maling som Beckers. Grunnmal med V og på med fargen. Holder garantert fast i mange år.
Foruten at jeg ikke fikk det til å feste på betongplatens kant, la jeg ikke noe bruk på selve betongplaten da det hadde blitt for tykt. Grunnen ville blitt bredere enn selve garasjen (havnet utenfor panelet sett i profil). Tror det blir bra når jeg vel har malt grunnen. Gjør ingenting om det ikke er perfekt. Hvem ser på grunnen uansett? 
Får gå til fargebutikken angående mitt spørsmål om silikatbinder om ingen kyndige her kan svare på det, for jeg tør ikke male grunnen etter eget hode.
Får gå til fargebutikken angående mitt spørsmål om silikatbinder om ingen kyndige her kan svare på det, for jeg tør ikke male grunnen etter eget hode.
Den här färgen kan du använda:
http://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Putsfasad/Putsfasad/Puts/
Extremt lättmålad och täcker löjligt bra (vilket man inte tror för den känns som mjölk i konsistensen)
Du behöver inte ta nån silikatfärg om det är på en sockel där du putsat med B eller starkare (A).
Annars har Alcro också en silikatfärg, som kan vara vettig för dig ändå om sockeln tenderar att bli blöt vid regn.
Jag hade slammat (välling) hela sockeln inklusive plattan (slamning fäster alltid!) med A-bruk, och sen kanske putsat lecan med B eller A, och kört samma kvast doppad i vatten innan det härdat för att få samma yta på grund och mur. Du kan fortfarande få ett bra resultat på din grund om du slammar B på plattan, och drar upp mot lecan. Det är gjort på en halvtimme. En variant för att slabba mindre, är att blanda en konsistens som lös gröt, tillräckligt fast för att hålla ihop på putsbrädan och bara rinna ut sakta. Lägg den på putsbrädan (se nedan), och dra den nerifrån o upp på plattan upp en bit över muren. Sen tar du den blöta men inte droppande kvasten och kvastar ut det. Väntetiden emellan är väl 0-30 minuter beroende på väder.
Använd alltid kalkkvast!
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/borstar-spadar-och-skaft/kalkkvast-p28531
Och så använder du alltså denna nästa gång för att dra på putsen, oavsett om du kastar med slev eller bara drar brädan direkt med bruk på nerifrån o upp:
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/tillbehör-mur-och-puts/putsbräda-p28535
http://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Putsfasad/Putsfasad/Puts/
Extremt lättmålad och täcker löjligt bra (vilket man inte tror för den känns som mjölk i konsistensen)
Du behöver inte ta nån silikatfärg om det är på en sockel där du putsat med B eller starkare (A).
Annars har Alcro också en silikatfärg, som kan vara vettig för dig ändå om sockeln tenderar att bli blöt vid regn.
Jag hade slammat (välling) hela sockeln inklusive plattan (slamning fäster alltid!) med A-bruk, och sen kanske putsat lecan med B eller A, och kört samma kvast doppad i vatten innan det härdat för att få samma yta på grund och mur. Du kan fortfarande få ett bra resultat på din grund om du slammar B på plattan, och drar upp mot lecan. Det är gjort på en halvtimme. En variant för att slabba mindre, är att blanda en konsistens som lös gröt, tillräckligt fast för att hålla ihop på putsbrädan och bara rinna ut sakta. Lägg den på putsbrädan (se nedan), och dra den nerifrån o upp på plattan upp en bit över muren. Sen tar du den blöta men inte droppande kvasten och kvastar ut det. Väntetiden emellan är väl 0-30 minuter beroende på väder.
Använd alltid kalkkvast!
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/borstar-spadar-och-skaft/kalkkvast-p28531
Och så använder du alltså denna nästa gång för att dra på putsen, oavsett om du kastar med slev eller bara drar brädan direkt med bruk på nerifrån o upp:
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/tillbehör-mur-och-puts/putsbräda-p28535
Sist redigert:
Synd at jeg fått så fine råd etter jeg har gjort det ferdig, for jeg antar at jeg ikke kan legge et riktig tynt lag cement-bruk ovenpå det jeg allerede har gjort for å få betongplaten og sokkel i samme struktur? Kanskje finnes det noen annen løsning enn å anvende bruk? Jeg skal ikke male før om et par uker tenkte jeg, så jeg kanskje støter på en løsning til da...
Var i fargebutikken i dag og sjekket etter maling. De anbefalte sokkelmaling og ikke noen silikat. Man skulle tynne ut malingen første strøk med 20% vann. Deretter skulle det holde med ett strøk oppå det eller kanskje to.
Var i fargebutikken i dag og sjekket etter maling. De anbefalte sokkelmaling og ikke noen silikat. Man skulle tynne ut malingen første strøk med 20% vann. Deretter skulle det holde med ett strøk oppå det eller kanskje to.
Høres fornuftig ut med akrylmaling på en hard sokkel som ikke bør suge vann som en mer kalkrik kc-puss gjør.E Eazy1 skrev:Synd at jeg fått så fine råd etter jeg har gjort det ferdig, for jeg antar at jeg ikke kan legge et riktig tynt lag med sementmørtel oppå det jeg allerede har gjort for å få betongplaten og sokkel i samme struktur? Kanskje finnes det en annen løsning enn å bruke mørtel? Jeg skal ikke male før om et par uker tenkte jeg, så jeg kanskje støter på en løsning til da...
Var i fargebutikken idag og sjekket etter maling. De anbefalte sokkelfarge og ikke noe silikat. Man skulle vanne ut malingen første strøket med 20% vann. Deretter skulle det holde med et strøk oppå det eller kanskje to.
Sementmørtel (A) bør ikke slammes på B-mørtel, man legger aldri en hardere mørtel på en svakere.
Og så ville jeg vaske pussen (børste, oppvaskmiddel + skyll, malervask trengs ikke) etter at den herdet, og forsøke å male når den har tørket ganske bra. Minst 5-7 grader om natten, ellers bør du vente til neste år.
Hvorfor trenger jeg vaske pussen før når den er ny? Skal vaske selve platen før hadde jeg tenkt med høytrykken. Den har litt algevekst på den.A Alko skrev:Høres fornuftig ut med akrylmaling på en hard sokkel som ikke bør suge vann som en mer kalkrik kc-puss gjør.
Cementmørtel (A) skal ikke slammes på B-mørtel, man legger aldri en hardere mørtel på en svakere.
Og så ville jeg vaske pussen (børste, oppvaskmiddel + skyll, malingvask trengs ikke) etter at den har herdet, og prøve å male når den har tørket nokså godt. Minst 5-7 grader om natten, ellers bør du vente til neste år.
Skal male til helgen som kommer tror jeg. Jeg kjøpte "struktursand" som jeg skal ha i malingen så det ikke blir så store forskjeller i strukturen mellom platen og pussen. Kommer tilbake med et bilde når jeg har malt
Klikk her for å svare