Jeg har bygget en garasje. Alle veggene står på lecablokk som igjen står på en støpt plate. Jeg lurer på hvilken type murpuss jeg kan bruke på utsiden av lecablokkene?
Da jeg støpte fast lecablokkene på platen brukte jeg murpuss B. Jeg har litt igjen. Kan jeg bruke samme puss på utsiden? Jeg har tenkt å male det etterpå med samme farge som huset har.
Ifølge produsentene skal du slamme overflaten på Leca-blokkene med A-bruk og kost. Det tetter blokkene slik at vann og myro ikke kommer inn. Synes du ikke overflaten er tilstrekkelig tiltalende, kan du etter dette legge på et lag B-bruk.
1. Slamme. Blande webers sementmørtel A til en grøtlignende konsistens.
2. Vanne lecablokkene og deretter påføre mørtelen. Tenker med en pensel som er litt mykere enn en skurebørste.
3. Vente en dag.
4. Blande sementmørtelen i henhold til Webers anbefalinger og legge på med en murskje.
5. Dekke med plast.
Det står at det skal holdes fuktig i 3 dager. Skal man vanne på det i løpet av de 3 dagene, eller holder det å bare dekke med plast?
Jeg kan ikke legge på så tykt da husets panel (som stikker nedenfor lecablokkene) kun er 0,5 cm fra stenen. Trenger jeg likevel helst et nett spikret på lecablokkene?
Hadde samme fundering på min garasje med en omgang leca. Brukte først Webers Rødgrunn vil jeg minnes, og deretter pussmørtel. Intet nett. Husker ikke hvilken puss men det har holdt kanonbra siden 3 år tilbake. Ikke en eneste sprekk. Hadde også samme "problem" med panel nær lecablokken. Faset enkelt av pusskanten oppover rett under panelet.
Først skal jeg jo slamme (vellinglignende konsistens) men hvordan skal konsistensen være når man skal "mure på"? Skal det være samme konsistensen som med Murbruk B?
Søker ikke i første omgang på dansk... Men det blir jo ikke helt riktig likevel. Jeg skal slamme først for at det skal bli vanntett ifølge tidligere råd. Vet ikke om det er nødvendig? Vel, ser ikke ut til å være så mye kunnskap her, så gjør det på egen måte. Takk for hjelpen til de som har svart!
Mørtelen blander du i henhold til oppskriften på pakken. Slamming gjør du ved å blande inn mer vann...
Umulig å beskrive den eksakte konsistensen. Velling har du jo hørt... Holder ikke det?
Alle produkter har sin egen optimale konsistens, og det er ikke så lett å beskrive det med ord. Så er det en smakssak. Den pusskonsistensen jeg liker er ikke sikkert eksakt din favoritt. Enklest er at du blander noen ganger og tester på noen overflødige blokker eller på en liten del av veggen. Jeg gjorde sikkert 5 ulike forsøk før jeg følte at jeg fikk til en god blanding da jeg begynte å pusse hjemme i kjelleren. Men nå vet jeg at jeg liker den nedre, tørrere intervallet når jeg blander til min pussmørtel. Men i stedet visper jeg kanskje mørtelen min lengre enn det du ville gjort... Begynner du å ane nå at det ikke finnes noen bombesikker måte å beskrive dette på? Test litt så vil det gå strålende.
Har "slammet" på den ene siden av grunnmuren som synes minst for å øve. Det er ganske vanskelig å kaste på det og få det til å feste. Kom på et triks å ta en børste og dyppe i mørtelen og dytte på og deretter kaste på mørtelen. Da festet det litt bedre. Skal kjøre neste runde med "fastere" konsistens i morgen.
Det er som sagt trial and error med konsistensen på slammesmørtelen. Konsistensen på neste lag har jeg bra kontroll på. Lurer fortsatt på om slamming er nødvendig for å få lecablokkene vanntette, eller slammes det bare for å få neste lag mørtel til å hefte bedre? Jeg fortsetter å slammet i alle fall.
Jeg har kanskje ikke rett verktøy for dette. Har bare en firkantet murerskje som jeg bruker. føler ikke at jeg har lyst til å kjøpe en masse forskjellige ting bare for den lille stripen jeg skal mure. Jeg er vel gnien antar jeg...
Fikk ikke mursementen til å feste seg så bra på selve betongplaten, så jeg droppet det og la kun mursementen på lecablokkene.
Jeg skal male det hele og har forstått at man skal bruke silikatbinder før man maler. Det jeg finner er Beckers silikatbinder men det ser bare ut til å finnes i kanner på 5 liter. Føles unødvendig da det bare vil gå med typ en liter eller så (gjetter igjen).
Finnes det noen annen silikatbinder enn Beckers som kan funke like bra og finnes i 1 liters flasker?
(Ja, jeg skal fikse med belegningssteinen rundt grunnmuren samt fylle med elvestein mellom belegningssteinen og grunnmuren når jeg har malt)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.