Hei
Jeg har veldig liten erfaring med muring og derfor mange spørsmål
Jeg har en gammel dam som jeg holder på å restaurere. Den er murt opp med naturstein langs en bergskråning.
Jeg begynte å bruke sementmørtel A, men når det tok slutt, fant jeg bare murmørtel B på Byggmax, så jeg fortsatte med det. Dette for å mure opp naturstein og pusse sprekker der den tidligere mørtelen hadde løsnet.
Nå i ettertid innser jeg kanskje at det var dumt, så jeg lurer på hvor mye egenskapene mellom murmørtel A og B virkelig skiller seg?
Er det katastrofe å ha 4cm fug mellom naturstein, men med murmørtel B?
Jeg synes mørtelen smuldrer når den nå har fått herde i noen dager. Jeg har ettervannet, men ikke så ofte som man kanskje burde.
Tanken er å så male fugen. Jeg ser at Biltema har murprimer eller betonglasyr, hvilken av disse ville være best egnet for å binde fugen før maling?
Vennlig hilsen,
John
Jeg har veldig liten erfaring med muring og derfor mange spørsmål
Jeg har en gammel dam som jeg holder på å restaurere. Den er murt opp med naturstein langs en bergskråning.
Jeg begynte å bruke sementmørtel A, men når det tok slutt, fant jeg bare murmørtel B på Byggmax, så jeg fortsatte med det. Dette for å mure opp naturstein og pusse sprekker der den tidligere mørtelen hadde løsnet.
Nå i ettertid innser jeg kanskje at det var dumt, så jeg lurer på hvor mye egenskapene mellom murmørtel A og B virkelig skiller seg?
Er det katastrofe å ha 4cm fug mellom naturstein, men med murmørtel B?
Jeg synes mørtelen smuldrer når den nå har fått herde i noen dager. Jeg har ettervannet, men ikke så ofte som man kanskje burde.
Tanken er å så male fugen. Jeg ser at Biltema har murprimer eller betonglasyr, hvilken av disse ville være best egnet for å binde fugen før maling?
Vennlig hilsen,
John
Mørtel B inneholder en masse kalk og er ganske porøst. Det overlever ikke hard frost hvis det utsettes for vann, det sprekker opp. Av den grunn er murer og murede fasader alltid under tak i vårt klima, ellers sprekker de opp.
Uff da, min uvitenhet straffer seg. Høres ikke passende ut å bruke i en dam.
Årsaken til at jeg valgte denne var at det på innholdsfortegnelsen står at den bare inneholder Cementbruk A og sand. Hvis jeg forstår det riktig, er Cementbruk A det som er egnet å bruke utendørs der det er høy fuktbelastning?
Årsaken til at jeg valgte denne var at det på innholdsfortegnelsen står at den bare inneholder Cementbruk A og sand. Hvis jeg forstår det riktig, er Cementbruk A det som er egnet å bruke utendørs der det er høy fuktbelastning?
Tja. Du må sjekke på innholdsdeklarasjonen hva produktet ditt inneholder. Jeg kan bare gjette her.J jlsys skrev:Oi da, min uvitenhet straffer seg. Høres ikke passende ut å bruke i en dam.
Grunnen til at jeg valgte denne var at det på innholdsfortegnelsen står at den bare inneholder Cementbruk A og sand. Hvis jeg forstår riktig så er Cementbruk A det som er egnet til å bruke utendørs der det er høy fuktbelasting?
Men det vanlige er at sementklinkeren har blitt blandet med malt kalkstein i A-bruk. Dette gjør man for å få en klebrigere mørtel som herder langsommere og egner seg bedre for å forberede mure- og pussmørtel. Slik mørtel er ikke topp på frostutsatte steder på grunn av kalken.
Det du vil ha for ubeskyttede konstruksjoner utendørs er ren sementmørtel (kanskje har du allerede det?). Det inneholder bare sementklinker og sand. Det er ikke gøy å mure eller pusse med, det er i praksis betong uten betongens grovere ballast. I praksis kan man bruke betong på sekk (men advarsel - noen ganger er sementinnholdet for lavt for å spare penger for selskapet som produserer den).
Klikk her for å svare