Hei,
Skal montere en pocketkarm for enklere gips i en nybygget vegg.
(Denne: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...dorrskarm-diplomat-pocket-vit/p-131737-131738 )
Ønsker å bygge veggen med osb under.
Fungerer det å gjøre slik jeg har tenkt?
Se bilde.
Takk på forhånd
Skal montere en pocketkarm for enklere gips i en nybygget vegg.
(Denne: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...dorrskarm-diplomat-pocket-vit/p-131737-131738 )
Ønsker å bygge veggen med osb under.
Fungerer det å gjøre slik jeg har tenkt?
Se bilde.
Takk på forhånd
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.407 innlegg
Er ikke den karmen for 70mm stendere? Målet 95 ville da være inkl gips 70+12,5x2?
Bortsett fra det tenker jeg at det bør fungere, men jeg ville enten kjøpt en pocketkarm for doble plater direkte eller bare løst det med en foringslist eller klakkfôr.
Bortsett fra det tenker jeg at det bør fungere, men jeg ville enten kjøpt en pocketkarm for doble plater direkte eller bare løst det med en foringslist eller klakkfôr.
Yes. Er tenkt for 70mm stender. Prøver å gjøre veggen så smal som mulig, derfor tanken om å gjøre som på bildet ovenfor i stedet for 70 + osb + gips og en bredere karmRickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.407 innlegg
Jeg er ingen ekspert på emnet og har bare montert en pocketkarm, men ut fra den erfaringen tror jeg det vil fungere forutsatt at det var en feil i tegningen som det ser ut til å være. Jeg tror heller ikke den mm du ville "miste" vil synes (om du bruker 12mm plate).H Herr Amadeus skrev:
Tenker det samme. Tanken var å bruke 12mm konstruksjonsfiner og deretter 12,5mm gips. Blir 0,5mm forskjell per side så tenker det burde fungere superbra?Rickard. skrev:
Det funker du gjør jo et 70-fag av den. Men veggen blir veldig "slapp" med enkelgips. Selv med en OSB bak så svikter min ene pocketkarm. Så sitter den litt utsatt så hadde jeg ofret de 25mm det innebærer å slippe frem OSB-platen. Dette er en 80 dør. Så har jeg satt en 1m dør også. Der har jeg satt en 22 mm OSB, det ble skikkelig stabilt. Jeg har brukt vanlige pocketkarmer for enkelgips, da de er vanligst og billigst. I den har jeg da stukket inn OSB i slissen (Den tykke freste jeg ned til 12 mm i enden. Så gips utenpå, som går frem til kanten. Så får jeg sette en klakklist eller lignende, dit har jeg ikke rukket ennå
Kommer til å kjøre plate + gips hele veien. Er allergisk mot enkelgips så hadde bare irritert meg i fremtiden ellers!M mojjen skrev:Det funker du gjør jo et 70 fag av den. Men veggen blir veldig "raplete" med enkelgips. Selv med en OSB bak så svikter min ene pocketkarm. Så sitter den litt utsatt så hadde jeg ofret de 25mm det innebærer å slippe fram OSB-platen. Dette er en 80-dør. Så har jeg satt en 1m dør også. Der har jeg satt en 22 mm OSB, det ble skikkelig stabilt. Jeg har brukt vanlige pocketkarmer for enkelgips, da de er vanligst og billigst. I den har jeg da stukket inn OSB i sporet (Den tykke freste jeg ned til 12 mm i enden. Så gips utenpå, som går fram til kanten. Så får jeg sette et klakkfôr eller lignende, dit har jeg ikke rukket ennå![]()
Klikk her for å svare
