Hallo,
Jeg holder på med loftet og skal begynne å montere takpanel liggende i skråtak. Jeg har kjøpt Garbos panelclips og har noen spørsmål.

1) Må man begynne fra en bestemt retning, nedenfra eller ovenfra?
2) Hvis jeg begynner nedenfra, skal den første panelet ha fjæren eller noden oppover?
3) Setter jeg opp en takpanel og trykker inn clipsene i noden og spikrer? Det føles trangt å også spikre fast clipsene med hammer. Så små clips. Skal man bruke pistol i stedet? I så fall, hva?

/ TW

Jeg har ikke panelt en del med clips, dog ikke akkurat i tak, men prinsippet er uansett: a) Sett på plass planke 1; b) fest planke 1 med clips i noten; c) trykk planke 2 inn i noten på 1; d) fest planke 2 med clips i noten o.s.v.
Merk at den første planken må festes på en annen måte i fjærsiden. Skal du ha en list i overgangen tak/vegg er det bare å spikre gjennom der listen vil dekke.

Følgelig:
1) Jeg ville ha gått nedenfra og opp, for det innebærer at når man trykker en planke inn i noten på den forrige, gjør man det ovenfra og ned, noe som burde være enklere enn motsatt.
2) Noten oppover.
3) Ja, det er litt trangt. Jeg pleier å bruke spikdriver for ikke å risikere å slå merker i planken.

Spik slik at du får noten nedover da synes spalten mindre mellom not og fjær, så det blir ovenfra og ned. Jeg har kjørt en del med disse clipsene, men bruker nå utelukkende deres modell som man skur, og spesielt i tak er det enklere å skru.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.