Jeg tenkte å bytte ut mine gamle vinduer med Velfac 200 vinduer men har da kommet litt i uvisse over konstruksjonen.

De gamle vinduene er montert i trestammen omtrent på linje med utsiden av trestammen. Utenfor trestammen står en pusset lecafasade med en luftspalte på 30-40 mm. Deretter er luftspalten (som jo blir synlig der vinduene sitter) dekket med en plate som er spikret og innsparklet i lecafasaden.

Jeg skulle ønske at vinduene satt lenger ut i fasaden, slik det ser ut i dag sitter de dypt inne i fasaden og det samler seg masse skitt der. Jeg vil også gjerne fjerne platene på sidene og over vinduet, vi bor ved havet hvor sinkede plater ruster (og så er de stygge).
Det som er spesielt med Velfac er at de er ment å monteres slik at de ser "svevende" ut i fasaden, noe som fungerer dårlig i kombinasjon med den nåværende vindusløsningen.

Detalj av Velfac 200-vinduskarmen montert i en hvitpusset vegg, med grått glass og ramme, viser diskusjon om montering av vinduer.

Så jeg skisserte litt på en konstruksjon der jeg lager en ramme av en sementbasert fasadeplate som limes i lecafasaden og som brolegger luftspalten. Så monteres vinduet litt utstikkende i fasaden. Over vinduet setter jeg en avrenningsplate mellom fasade og trestamme som avleder eventuell kondensvann fra baksiden av lecafasaden.

3D-tegning av en fasadekonstruksjon med Velfac 200 vindu, lecablokk, luftspalte og cementbasert fasadeplate. Viser montering og avrinningsplåt. Skisse av en vindusmontering med fasade, ramme, luftspalte og avrinningsplate avbildet i tverrsnitt. 3D-tegning av vindusmontasje i fasade med luftspalte, fasadskive og drensplåt. Viser konstruksjonsdetaljer for Velfac 200-vinduer.

Jeg kan tenke meg noen potensielle problemer, spørsmålet er hvor alvorlige
* Fasadeplaten ligger eventuelt mot vindsperren (ute-tretex i mitt tilfelle), blir en ett-trinns fasade, bare på 10 mm men kan forårsake fuktvandring
* Det er større eksponering av den uisolerte vindusrammen som gir varmetap

Kan dette fungere? Flere problemer? Eller finnes det en bedre løsning?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.