I
Hei,

Det har igjen blitt tid for å vedlikeholde vinduene, jeg hadde håpet at det skulle vare lenger enn 5–6 år. Denne gangen vurderer jeg å bytte ut kledningen. Slik ser det ut i dag:

Føden på et vindu mot en murvegg. Treverket ser slitt ut, med avskallet maling. Et sikkerhetsmerke vises i vinduet. Grått vindu med slitt treverk ved siden av murvegg. Høyre hjørne ved hengsel, miljøet antyder behov for vedlikehold. Slitt vindusfôr ved siden av mursteinsvegg, med sprekker i malingen. Et vindu med ustrukturert glass, med synlige tegn til slitasje på karm og murverk ved siden av. Speiling av en plante i glasset. Hvitt vindusfôr med maling som flasser, ved siden av murvegg og en svart sokkel. Det er tegn på slitasje på treverket. Grått, slitt treverk ved hjørnet av en murvegg, med malingsrester og notater om vedlikehold. Vinduets ytterkarm og kledning ved siden av en murvegg, viser slitasje og maling som flasser av, med et synlig hjørne på et grått betonggulv. Grålig kledning ved siden av mursteinvegg, tydelig slitt trevirke som del av innramming. Diskusjon om vedlikehold og utskiftning av treverk. Ødelagt vinduskarmer med avskallet maling og synlige sprekker på en murvegg. Vinduskarmer i tre er synlige på et murhus, med en hage reflektert i glasset. Slitt og avskallet maling på en gammel trefôring ved siden av et mursteinveggen og et vindu.

Hvordan unngår man at treet vrir seg? Bør man kjøpe, sage til, grunne og male først før montering, eller skal man sage til og montere først og male etterpå? Jeg tenker at arbeidet vil ta en stund å fullføre, spesielt med tanke på tørketider.

Alternativet er selvfølgelig bare å skrape, grunne og male det på nytt, hvis man ikke tror det vil holde bedre med nytt materiale?

Vil man at det skal holde, så gjør man som de gjorde før. At fuktutsatt trevirke råtner, har man visst siden hedenhøs. Følgelig trengs det virke av vinduskvalitet, dvs. langsomtvokst nordlandsfuru eller eik (kun kjernevirke for begge). Fetved fungerer også utmerket. Deretter brukes linoljemaling, og at nederenden (endetræet) "impregneres" med rå og deretter kokt linolje helt til det ikke suger mer, (noe som krever mange strøk alternativt at listene får stå og suge linolje over natten. Det er rimelig å anta at jo mer omhyggelig utførelsen er og jo lengre tid man holder på, desto lengre tid vil det deretter holde.

Sannsynligvis trenger ikke alle listverk denne behandlingen, kun de som er utsatt for hyppig sol og regn. Normalt pleier det å være de som sitter i sørlig retning (sørøst, sør, sørvest). De som sitter i nordlig retning kan klare seg stort sett ubehandlet.

Som et alternativ til den gamle velprøvde og bevist fungerende skolen, kan man jo alltid gå for den "moderne", dvs. bytte lister ca. hvert 10. år i den "moderne" bruk-og-kast-skolen.

Uansett metode er forbehandling av endetræet nederst vesentlig, og dette må gjøres før montering.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
I
Takk, hvorfor bruker man ikke trykkimpregnert?

Tenkte å rive ned panelet, måle vindusfugene, kjøpe passende tre, behandle endene(ca 5 cm opp) med rå linolje og så legge på 2 lag maling. Fikk forslag et annet sted om å bruke whitespritbasert maling?

I Ironside skrev:
hvorfor bruker man ikke trykkimpregnert?
Det er miljøfiendtlig, men ellers fungerer det fint, i 20-25 år.

I Ironside skrev:
Fikk forslag annet sted å bruke whitespirit-basert maling?
Tja, min erfaring er at den heller ikke holder. Den danner et tykt hardt malingslag som sprekker opp når treet beveger seg med fuktighetsforandringene over året, og spesielt om treverket blir utsatt for slagregn og sol. Den eneste holdbare måten å forbedre malingen når den har sprukket opp etter noen år, er å skrape ned til treet og starte på nytt fra begynnelsen. Det er derfor jeg har gått over til kun linoljemaling utendørs (samt slamfarge, roslagsmahogny og rødtjære, men de er ikke for snekkerdetaljer som vinduer, lister og belistning).

• Liker
Ironside
  • Laddar…
I
Jeg fant dette i snekkerboden, de er fra 19, 20 og 22. Da vi fikset fôr til døren for noen år siden, brukte vi grunnolje pluss i endeveden, der plastet vi inn endene over natten for at det virkelig skulle suge opp oljen, så la vi på Tregrunn Pluss og til slutt 2 lag fra Vindus- & Snekkerimaling-boksen.
Bilde av fire malingsbokser fra Beckers, inkludert Perfekt Plus Fönster & Snickerifärg, Perfekt Fasad Plus, og to bokser Primex Trägrund Plus.
Er dette et godt alternativ, eller bør man bytte det ut mot linolje og linoljemaling? Bør man fornye malingen uansett kanskje?

• Liker
Andreas.
  • Laddar…
Er det alkydoljefarge så holder den seg i mååånga år på hylla.
Det er vannbaserte malinger som kan ha kortere holdbarhet, mest på grunn av at de kan mugne tror jeg.

Om malingen ser ok ut i boksene så bør den kunne brukes.
Gjør du det omhyggelig med oljing av endetre så kan det nok holde seg bra. Litt avhengig av hvor utsatte listene er for regn og sol.

Hva er det verste som kan skje?
At treverket blir dårlig nederst, men det bør ta minst 5-10 år, kanskje betydelig lengre før det må utbedres. Om det ikke er veldig problematisk å lage nye lister og/eller det er vanskelig å komme til noen vinduer, kan det være et akseptabelt alternativ. Det er jo en del jobb med å male også, så forskjellen er kanskje ikke så stor?

Akkurat vinduslister føles ikke superkritisk hvis man sammenligner med en fasade.

I
Her er teksten din med rettede stavefeil (endringer i **fetstil**):

Perfekt, tok en tur til fargehuset og fylte på litt med dekkfargen. Merkelig nok prøvde de ikke å selge meg en masse ekstra og sa akkurat som du, at oljen, grunnfargen og dekkfargen er det ingen problem å bruke fortsatt selv om de er brutt, så lenge de ikke har stått kaldt.

Rev ned lister fra 2 vinduer i går, innså at aldringsbestandig tape var nok litt å ta i så hoppet over det. Vet at man sa da jeg byttet dør at det ikke var noe fare å ha det åpent.

I dag kjøpte jeg inn materiale og begynte å fikse sammen delene til et vindu, tok litt lengre tid enn forventet men nå er det tilskåret, demontert og klart for å oljes, grunnes og males. Hadde ønsket å ha dryppnese på 15-20 grader men ble dessverre ikke mer enn 12 grader for å få det til å passe.

Et vindu montert i en murvegg med trær reflektert i glasset. Murvegg med delvis fjernet vindusfôr; vindu klart for reparasjon. Nærbilde av et vindu i en murvegg, med treramme og reflekterende glass. Utsiden viser en del av murveggen ved vinduet. Vindu med ramme i en teglsteinsvegg, reflekterer et tre og himmel. Et nærbilde av et vindu satt inn i en murvegg med trepaneler rundt rammen, tatt nedenfra og oppover. Tettbilde av et vinduskarme under renovering, med ny trepanel montert ved siden av en mursteinsvegg og refleksjoner av trær i vinduet. Nærbilde av et vindushjørne med nytt treverk montert og klart for oljing, grunning og maling. Svarte smijernsdetaljer er synlige. En nærbilde av en delvis montert vinduskarm, med lysegrått og ubehandlet treverk, ved siden av en murvegg.

• Malt vinduskarm med murvegg bakgrunn og umalt trelist.
Det skjer faktisk ingenting med alkydoljefarge som har stått i minusgrader, du kan bare fjerne skinnet, røre om og male.

• Liker
Ironside
  • Laddar…
Det ser bra ut. Kommer til å bli fint når det er klart. :)

• Liker
Ironside
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.