Man bør tydeligvis heve gipsplatene noen centimeter fra betonggulvet på grunn av fuktigheten. Mitt spørsmål er, hva skal man ha under hevelsen hvis man ikke skal legge nytt gulv? Det andre spørsmålet er, hvis man skal avrette etter at man har reist veggen, kan avrettingsmassen skade gipsen? Skal man la avrettingsmassen renne inn under gipsplaten?

Det er ikke feil å montere gipsplatene noen cm opp og la det være et tomrom under. Gulvlisten vil jo uansett dekke.

Målet mitt er dessuten ofte å slippe taklist, så jeg tilpasser gipsplaten så godt som mulig opp til, så det holder med mykfug, så får det bli som det blir nede ved gulvet.

Men hva har man i så fall for fukt som kun tar seg opp i gipsplatene?

Det finnes flere fordeler enn fukt å forlate et rom.

Men hva har man i så fall for fukt som bare går opp i gipsplatene?
Ikke bare gjennom gipsplatene, men under terskelen har jeg grunnpapp. Gipset er vel ekstra fuktsensitivt.

jo såklart er det fuktkänslig men har man så mye fukt i platen så synes jeg nok man skal fundere over det i første hånd.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
jo såklart er det fuktsensitivt men har man så mye fukt i platen så synes jeg nok man skal fundere over det i første hånd.
Tenker mest som en sikkerhetsforanstaltning, har egentlig ingen anelse om fuktinnholdet men føles ikke som en alt for krevende foranstaltning heller. Derimot er jeg ganske usikker når det gjelder å flytsparkle og den som tar seg inn under gipsen. Vet ikke hvordan det påvirker.

Det at man hever gipsen er jo for å få tett ved taket som skrives ovenfor eller for å få en større bevegelsesmargin for f.eks. parkettgulv. Har aldri hørt at det har med fukt å gjøre. Skal man flytesparkle forsøker man jo å få gipsen så tett mot platen som mulig da det blir lettere å tette.

• Liker
Danii KD
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.