Hei, har nylig kjøpt en kåk fra -75 der innertaket i soverommene er det samme som i denne tråden:

https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-faesta-reparationsgips-pa-innertak-av-masonit.306420/

Jeg har de samme tankene om å sette gips i taket og vurderer å sette gles under det eksisterende innertaket. Takstolene ligger med 1200 cc og jeg lurer på om glesen klarer den avstanden uten å svikte nedover når gipset er på? Siden den tråden ikke har noen ordentlig avslutning der man kan se et resultat av hvordan det gikk, har jeg to spørsmål.

1: Har noen lykkes med å sette gips tett inntil et slikt innertak ved å feste gipset mot platene?

2. Vil det fungere å senke taket ved å sette gles under det eksisterende for å kun bruke takstolene som festepunkt for glesen?

Mvh
DK

Om glesen skrus i takstolene kan du henge opp gips uten problemer. Kompletter med konstruksjonslim mellom glesen og masonitten og mellom gipsen og glesen hvis du er bekymret.

Men da er 1200 cc ikke tilstrekkelig med avstand for at bjelkene skal kunne gi etter nedover med gips montert på dem? For tanken er å senke taket tilstrekkelig mye (ca 50mm) slik at man får plass til en takboks i midten av rommet, da det for øyeblikket er to stykker fordi det har vært to soverom tidligere og nå er ett stort.
Beklager for et forsinket svar 😊

Da trenger du jo uansett doble gles i begge retninger. Eller kjør 45°.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.