Skal montere en vegg langs med en vedovn. Veggen blir med 145 mm stålregel ifølge bilde. Nærmest ovnen kommer jeg til å montere en 12 mm gipsplate og deretter på denne en 12 mm minerittplate. Nå til spørsmålet, hvordan monterer jeg gips- og minerittplaten mot stålregelen, kommer ikke til å skru platene fra helt og holdent fra ovnssiden fordi det kun er ca 4-5 cm der. Tips?

• Stålram ved siden av en gammel vedovn og skorstein, verktøy og byggeutstyr rundt. Snedden rom med uferdige vegger og tak.
Mats-S
Monter innsiden av platene mot komfyren med veggen liggende på gulvet, deretter reiser du hele veggen (med platene på plass) og skrur den fast på plass slik som det vises på bildet.

• Liker
plåtrickard
  • Laddar…
Du limer med gipsskivelim. Det holder med å feste med noen skruer eller kiler for å trykke platene mot bjelkene/hverandre mens limet tørker.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du limer med gipsplate lim. Holder med å feste med noen skruer eller kiler for å presse platene mot stenderne/ hverandre mens limet tørker
Ok, holder virkelig liming? Tenker du lim både mellom stålstender-gipsplate, gipsplate-minerittplate?

Mats-S Mats-S skrev:
Monter innsidens plater mot komfyren med veggen liggende på gulvet, deretter reiser du hele veggen (med platene på plass) og skrur den fast på plass typ som det vises på bildet.
Har vurdert denne løsningen, men frykter at den kommer til å ta i taket når jeg reiser den opp.

C Christer Forsbo skrev:
Ok, holder liming virkelig? Tenker du lim både mellom stålregel-gipsskive, gipsskive-minerittskive?
Tenk på at limet må være godkjent for liming av brannbeskyttelsesplater. Vanlig plate-lim er ikke det, gjetter jeg.

C Christer Forsbo skrev:
Har fundert på denne løsningen, men frykter at den vil ta i taket når jeg reiser den opp.
Kan du ikke gjøre den et par cm lavere og sette distanser mellom regla og taket når du har reist veggen? Det føles som den enkleste og billigste løsningen.

• Liker
Mats-S
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan du ikke gjøre den et par cm lavere og sette distanser mellom bjelken og taket når du har reist veggen? Det føles som den enkleste og billigste løsningen.
Bra idé, funderer eventuelt på å kanskje montere den stående, og vri inn den for å komme bort fra problemet.

useless useless skrev:
Tenk på at limet må være godkjent for liming av brannbeskyttelseskiver. Vanlig skivelim er ikke det gjetter jeg.
Nei, mye å tenke på, fikk tips på PL 400 eller PL 600, men vet ikke om de holder riktig brannklasse. Ser ut til å kun spesifisere temperaturbestandighet opp til +70, PL800 opp til +90.

C Christer Forsbo skrev:
Ok, holder liming virkelig? Tenker du lim både mellom stålregel-gipsplate, gipsplate-minerittplate?
Ja i begge tilfeller. Limet er spesielt utviklet for å lime gips på stålregel. Eneste kravet er at det er c/c 450mm maks på reglene.

• Liker
Christer Forsbo
  • Laddar…
Mats-S
useless useless skrev:
Kan du ikke gjøre den et par cm lavere og sette distanser mellom listen og taket når du har reist veggen? Det føles som den enkleste og billigste løsningen.
Enig til 100%

Ikke gjør det komplisert med liming, det er betydelig enklere å skru fast platene.
Du kan regne ut hvor stor marginen er (a2+b2=c2), men gjetter maks 1 cm så har du dessuten litt spilleom.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja i begge tilfellene. Limet er spesielt utviklet for å lime gips på stålregel. Eneste kravet er at det er c/c 450mm maks på reglene
Bra, tenker 30 cc for margin, veggen skal flislegges på andre siden, skal bli baderom.

Mats-S Mats-S skrev:
Enig til 100%

Ikke gjør det komplisert med liming, mye enklere å skru fast platene.
Du kan regne ut hvor stor marginen er (a2+b2=c2), men tipper maks 1cm så har du dessuten litt spillerom.
Takk, skrur helst om mulig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.