Skal montere uterom på en støpt plate, men hva skal man ha under for å motvirke at det vandrer inn fukt under? Skal man legge et plateblikk rundt platen for å montere skinnene der på? Eller er en syll en tenkbar løsning? Eller er det bare å skru fast ytterst og legge en fuge rundt?

Ellers er jo et alternativ å klemme en tetningslist under skinnen.

Plate og fug !

Med vennlig hilsen, fremax

fremax fremax skrev:
Plåt och fog !

Og feste nedre skinnen gjennom plåten? Hva skulle man ta for plåt som passer, noen nockplåt?

M Mattias_Eson skrev:
Ellers er jo et alternativ å klemme en tetningslist under skinnen.
Ja de bør jo være tett med, om ikke platen suger inn fuktighet under listen?

Er plattingen altså større enn uterommet?
Eller vil skyvedørene stå langs ytterkanten?

Koster ikke mange kroner å få bøyet fra plåtis, 150:-/m kanskje.
Jeg pleier å lime fast plåten, og deretter en fuge mellom plåt og skinne. Noen ganger fester jeg med blekkskrue.
Alt avhenger av hvilket system det er.

JoakimJohansson JoakimJohansson skrev:
Ja de bør jo være tett med, om ikke platen suger inn fuktighet under listen?
L
J Joh_81 skrev:
Er platen altså større enn uterommet?
Eller kommer skyvedørene til å stå langs ytterkanten?
De kommer til å stå langs ytterkanten, samme størrelse

Jeg har satt plater, liknende vindusblikk, fast med oppkant i bakkant. Lim lett mot betongen, deretter litt ekstra lim/silikon under skyvedørsskinnen. Jeg satte noen skruer og plugger ned i betongen også.

J Joh_81 skrev:
Jeg satte noen skruer og plugger ned i betongen også.
Kommer jo an på hvilket fabrikat det er på skyvedør og karm/skinne. Enkelte produsenter tillater ikke innfestinger i nedre skinne for å eliminere lekkasje.

• Liker
JFeldt
  • Laddar…
R roli skrev:
Beror jo på hvilket fabrikat det er på skyvedør og karm/skinne. Enkelte produsenter tillater ikke innfestninger i nedre skinne for å eliminere lekkasje.
Willab garden er det i dette tilfelle.

Avhengig av hvilken type Willab parti det er, skal noen festes med skruer i bunnskinnen, mens andre ikke skal det, som det fremgår av monteringsanvisningene.

Når vi monterte våre partier, brukte jeg en bøyd aluminiumplate som gikk inn under den første profilen på partiets karm og er bøyd opp der så langt som karmprofilen tillater. Tettet med fugemasse mellom aluminiumplate og skinne samt med fugeskum mellom skinne og betong. Den bøyde aluminiumplaten sitter kun fast ved hjelp av fugemassen samt karmens tyngde. Vår skinne kunne ikke skrus fast nedover da dette ville påvirke vanntettheten. Vårt parti er et med karm rundt om og med brutt kuldebro. Det kan være slik at partiene med brutt kuldebro og karmløsning ikke skal monteres med skruer i nedre skinne, men der gjetter jeg....

R roli skrev:
Avhengig av hvilken type Willab parti det er så skal visse festes med skruv i bunnskinnen mens andre ikke skal det, fremgår av monteringsanvisningene.

Da vi monterte våre partier brukte jeg en bøyet aluminiumsplate som gikk inn under første profil på partiets karm og er oppbøyd der så langt som karmprofilen tillater. Tettet med fugemasse mellom aluminiumsplaten og skinne samt med byggskum mellom skinne og betong. Den bøyde aluminiumsplaten sitter bare fast med hjelp av fugemassen samt karmens tyngde. Vår skinne fikk ikke skrus fast nedover da dette skulle påvirke vanntettheten. Vårt parti er et med karm rundt om og med brutt kuldebro. Kan være så at de partier som har brutt kuldebro og karmløsning ikke skal monteres med skruv i den nedre skinnen men der gjetter jeg....
Wg62eco heter de. Håper monteringsanvisninger medfølger leveransen så får jeg se hvordan det er med disse,

Monteringsanvisningene kan du finne på Willab hjemmeside. Kan jo være bra/interessant å lese før levering ;):D

Stjeler tråden da jeg har samme spørsmål. Men i mitt tilfelle er platen større enn selve uterommet. Er litt redd for at hvis jeg setter plate under skinnen til skyvedørene (Willab Garden WG 62 Eco) at det blir et lite fall bakover, inn mot selve skinnen. Hva tror dere, er det nok å ha en streng med fug for å forhindre at vann trenger inn under skinnen?
Bygge av uterom med betongplate, arbeidsbord på bukker, sirkelsag, stiger og rød murvegg i bakgrunnen. Elektrisk kabeltrommel på bakken.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.