Jeg skal montere en pocketkarm i et nybygg og er litt usikker på i hvilken rekkefølge jeg skal gjøre momentene.

Jeg vil få opp karmen så jeg kan sette opp OSB og gips og deretter sparkle, slipe og male før jeg legger gulvet. Men samtidig bør vel pocketkarmen stå på det ferdige gulvet (parkett) og kanskje skrus fast i det også?

Hvis jeg skal legge gulvet først, må jeg sannsynligvis legge hele gulvvarmen (vannbåren i sporet isopor) siden det skal gå noen sløyfer under dørkarmen.

I hvilken rekkefølge ville dere gjort dette?

Jeg kan bare svare for hvordan vi gjorde det, og der står samtlige 3 pocketkarmar direkte på betongen.

R Robin Wahlman skrev:
Jeg kan bare svare for hvordan vi gjorde det, og der står samtlige 3 pocketkarmer direkte på betongen.
Hm, jeg synes det ser ut som om karmens nedre kant skal være i nivå med det ferdige gulvet. Betongen (eller gulvsponten i mitt tilfelle) er ca 4,5 cm lavere enn ferdig gulv siden jeg skal ha 3 cm sporet frigolit og deretter parkett. I tillegg skal jeg ifølge tegning legge gulvvarmeslange under pocketkarmen.

Byggetegning som viser gulvvarmerør og plassering av pocketkarm i et rom. Rødfargede og grønnfargede linjer indikerer ulike rørføringer i gulvet.

I vårt tilfelle har vi dem direkte på betongen og så direkte en parkett på.

Men hvis du skal legge gulvvarmen i henhold til den vedlagte tegningen, må du selvfølgelig legge frigoliten og slyngene før du monterer pocketkarmen.

Det eneste jeg blir litt usikker på er hvordan man stabilt fester karmen mot "gulvet" akkurat i åpningen. Hvis du bare har frigolitt der, vil du ikke få et solid festepunkt.

Spontant ville jeg skrudd fast en liten kloss like tykk som frigoliten (alternativt frigoliten + parketten) direkte i gulvspånet for å kunne feste pocketkarmen nedover.
I mitt tilfelle hadde jeg merket nøye hvordan slyngene gikk, slik at jeg visste at jeg kunne bore og plugge i betongen.

Kanskje noen andre har erfaring med akkurat denne biten?

• Liker
Krokkodriljo
  • Laddar…
Har nå satt den et stykke ovenfor spångulvet og håper det blir nogenlunde riktig når jeg trer under frigolit, gulvvarmeslange og parkett.

Under oppussing med gipset vegg og ledninger. Dør til lagerrom med diverse byggevarer. Forberedelse til gulvvarme og parkett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.