Hei,
En forening jeg er med i vurderer å oppgradere en kjellerlokale på omkring 80 kvm. Målet er å gjøre noe med de hvitmalte betongveggene og få til en varmere følelse i rommet. Forhåpningen er å kunne holde nede kostnadene ved at medlemmene (les: jeg) gjør en stor del av arbeidet selv. Foreningen er eneeier av eiendommen.
En tanke som har blitt løftet er å kle veggene med perlesponpanel i MDF (f.eks. https://www.bauhaus.se/panel-moelven-regina-parlspont-vit-6x620x2435mm). Jeg er ikke særlig erfaren i å snekre under jorden, men forstår at betongveggene som vender ut mot bakken samt også bunnen må kunne puste. Å sette MDF direkte mot veggen føles derfor som en dårlig idé - er det korrekt oppfattet? Gulvet er et ventilert platongulv, med avtrekkskanaler montert under gulvet og en glipe mot veggene hele veien rundt for sirkulasjonens skyld.
Hvis betongveggene krever et luftrom til MDF-panelet, har jeg et par spørsmål om hvordan man best går frem:
1. Holder det å sette stålstendere mot betongen og montere OSB+panel (eventuelt gips) oppå, eller kreves det noe ytterligere?
2. Er passiv ventilasjon tilstrekkelig, eller bør man installere en vifte et sted?
3. Fungerer det å late og lime stålstenderne mot betongen, eller må man absolutt feste hver stender med plugg og skrue?
4. Må også betongvegger mellom rom i kjelleren puste, eller bare vegger som vender ut mot gaten?
5. Dere som har renovert kjellere før, høres dette ut som et rimelig prosjekt for en hendig amatør, eller risikerer jeg å ta meg vann over hodet?
Takk på forhånd!
En forening jeg er med i vurderer å oppgradere en kjellerlokale på omkring 80 kvm. Målet er å gjøre noe med de hvitmalte betongveggene og få til en varmere følelse i rommet. Forhåpningen er å kunne holde nede kostnadene ved at medlemmene (les: jeg) gjør en stor del av arbeidet selv. Foreningen er eneeier av eiendommen.
En tanke som har blitt løftet er å kle veggene med perlesponpanel i MDF (f.eks. https://www.bauhaus.se/panel-moelven-regina-parlspont-vit-6x620x2435mm). Jeg er ikke særlig erfaren i å snekre under jorden, men forstår at betongveggene som vender ut mot bakken samt også bunnen må kunne puste. Å sette MDF direkte mot veggen føles derfor som en dårlig idé - er det korrekt oppfattet? Gulvet er et ventilert platongulv, med avtrekkskanaler montert under gulvet og en glipe mot veggene hele veien rundt for sirkulasjonens skyld.
Hvis betongveggene krever et luftrom til MDF-panelet, har jeg et par spørsmål om hvordan man best går frem:
1. Holder det å sette stålstendere mot betongen og montere OSB+panel (eventuelt gips) oppå, eller kreves det noe ytterligere?
2. Er passiv ventilasjon tilstrekkelig, eller bør man installere en vifte et sted?
3. Fungerer det å late og lime stålstenderne mot betongen, eller må man absolutt feste hver stender med plugg og skrue?
4. Må også betongvegger mellom rom i kjelleren puste, eller bare vegger som vender ut mot gaten?
5. Dere som har renovert kjellere før, høres dette ut som et rimelig prosjekt for en hendig amatør, eller risikerer jeg å ta meg vann over hodet?
Takk på forhånd!
1. JaH Hemmameckarn skrev:Hei,
En forening jeg er med i vurderer å ruste opp en kjellerlokal på omkring 80 kvm. Målet er å gjøre noe med de hvitmalte betongveggene og få til en varmere følelse i rommet. Forhåpningen er å kunne holde nede kostnadene ved at medlemmene (les: jeg) gjør en stor del av arbeidet selv. Foreningen er eneste eier av eiendommen.
En idé som har blitt diskutert er å kle veggene med perlespontpanel i MDF (f.eks. [lenke]). Jeg er ikke særlig erfaren med snekring under bakken, men forstår at betongveggene som vender ut mot bakken samt også bunnplaten trenger å kunne puste. Å sette MDF direkte mot veggen føles derfor som en dårlig idé - er det korrekt oppfattet? Gulvet er et ventilert platongulv, med avtrekkskanaler montert under gulvet og en glipe mot veggene hele veien rundt for sirkulasjonens skyld.
Om betongveggene krever en luftspalte til MDF-panelet har jeg noen spørsmål om hvordan man best går fram:
1. Holder det å lekte med stålstendere mot betongen samt montere OSB+panel (eventuelt gips) over, eller kreves det noe ytterligere?
2. Holder passiv ventilasjon, eller bør man montere inn en vifte et sted?
3. Fungerer det å lage og lime stålstenderne mot betongen, eller må man absolutt feste hver lekter med plugg og skruv?
4. Trenger også betongvegger mellom rom i kjelleren å puste, eller kun vegger som vetter ut mot gaten?
5. Dere som har renovert kjellere tidligere, høres dette ut som et rimelig prosjekt for en hendig amatør, eller risikerer jeg å ta meg vann over hodet?
Takk på forhånd!
2. Passiv holder.
3. Lim, samt 1-2 skruer går.
4. Ja, også innervegger.
5. Det klarer du om du er normalhendt.
Klikk her for å svare