Hei!
I forbindelse med at en elektriker skal fikse litt ny el i et rom som i dag har stående råspont spikret på liggende lekter (yttervegg), syntes han det var veldig kronglete å trekke el fordi du har ingenting å feste i, og hvis man skal lage spor, vil de nederste bordene ikke ha noe å sitte i, så de vil vinglet og lage problemer før gipsen kommer.
Så tanken er å rive bort all råspont og la elen bli fikset og erstatte med OSB-plater i stedet. Men har lest delte meninger om at OSB skal monteres med 2-3 mm mellomrom mellom platene på grunn av bevegelser. Er det så følsomt, og vil ikke gipsen sprekke etterpå? Selvsagt ikke skjøt i skjøt.
I forbindelse med at en elektriker skal fikse litt ny el i et rom som i dag har stående råspont spikret på liggende lekter (yttervegg), syntes han det var veldig kronglete å trekke el fordi du har ingenting å feste i, og hvis man skal lage spor, vil de nederste bordene ikke ha noe å sitte i, så de vil vinglet og lage problemer før gipsen kommer.
Så tanken er å rive bort all råspont og la elen bli fikset og erstatte med OSB-plater i stedet. Men har lest delte meninger om at OSB skal monteres med 2-3 mm mellomrom mellom platene på grunn av bevegelser. Er det så følsomt, og vil ikke gipsen sprekke etterpå? Selvsagt ikke skjøt i skjøt.
Klikk her for å svare