Hei skal akkurat begynne å montere OSB-plater i garasjen min der det er lektet 45x45 som et installasjonssjikt. Det er 250 i takhøyde så m.a.o trengs det å kappe inn en remse av OSB, jeg har da kommet fram til at jeg må legge OSB-platene for at remsen jeg kapper inn skal ha noe å feste i. Men for at det skal stemme, skulle jeg behøve å heve opp den første OSB-platen (den mot gulvet) til midten av den første lekten, dvs. ca. 22-23mm fra gulv. Fungerer dette, eller blir glipen ned mot gulvet for høy da?

Om dette er ok, kan jeg da når jeg monterer gips dra den ned forbi glipen på OSB-platen og ha ca. 10mm glippe ned mot gulvet med gips?

Håper dere forstår spørsmålet mitt.

mvh
Jesper

• Liker
Nordinp
  • Laddar…
Det skal ikke være noe problem. Eventuell glippe dekkes av fotlist i passende høyde …

Det finnes jo osb som er 2500 langt, det er jo lettere å kjøre med det.

• Liker
MagHam og 1 annen
  • Laddar…
Monter osb platene stående og med 250 lengde får du ingen remser.

Absolutt den beste ideen om jeg ikke allerede hadde kjøpt platene på byggmax og de hadde ikke 2500 så jeg tenkte at det ikke fantes.

Det går ikke an å levere dem tilbake da?
Tjener både tid og materiale om du kan kjøre med hele skiver

Finnes 2500 lange gips med. :)

Nå har jeg montert osb, og det ble å kappe inn en remse øverst. Gipsen kommer jeg derimot til å kjøpe i 2500 for å slippe remse.

Veggen kledd med OSB-plater, plastdekt isolasjon i åpning og gul stige foran. Takbjelker synlige. Lys fra høyre.

Rom med nylig monterte OSB-plater på vegger, synlig takisolasjon og åpen eske med bygningsmaterialer på gulvet.

• Liker
husgrunder
  • Laddar…
Tenk på at det skiller 20 kr mellom 2.4 og 2.5 gipsen. Jeg kjøpte 2.4m og så gjorde jeg strimler nederst av en annen plate. I stedet for å betale 80kr platen kontra 60kr for 2.4m. Bare et tips. Mange bekker små 😉

Få skjøter er best, men nå hadde du som sagt allerede kjøpt dem.

Om noen har gått glipp av det: Byggmax har gips 2500 men OSB bare i 2400
Dårlig!:thumbdown:

• Liker
husgrunder
  • Laddar…
Hei.
Det er ganske vanlig å legge OSB slik du har gjort når man skal sette gips over. Enten legger man dem som du har gjort, eller så gjør man stående plater men forskyver skjøten slik at skjøten der OSB møtes havner i midten bak gipsskiven.
Så du har faktisk ikke gjort noe galt ved å gjøre det slik. Man legger dem eller har dem stående avhengig av hva som passer best/går raskest. Så det er bare å kjøre på. Derimot skal gipsen selvfølgelig kjøpes i riktig høyde så du slipper å skjøte. Og nå når du har OSB bak, så begynner du med gipsen i midten over døråpningen/vinduet (sågar ut for åpningen når halvdelen er skrudd fast med en kassett fuchssag aka grisgipssågen) og så utgår fra det og utover mot sidene. Husk å lodde den første platen med et vaterpass. Når du begynner med gipsen i midten fra døråpningen vil du unngå sprekker i tapet eller maling senere, samt at det blir lettere å sette dørkarmen.
med vennlig hilsen / snekker

ps ser bra ut med OSB'en.

Sist redigert:
  • Liker
heiden78
  • Laddar…
Ok, jeg hadde tenkt å begynne i et hjørne, men det var jo et godt tips å begynne ved dør/vindu, så da gjør jeg det.

• Liker
micke85
  • Laddar…
shomakie skrev:
Tenk på at det skiller 20 kr mellom 2.4 og 2.5 gipsen. Jeg kjøpte 2.4m og så gjorde jeg remser nederst av en annen plate. I stedet for å legge 80kr platen kontra 60kr for 2.4m. Bare et tips. Mange bekker små 😉
Om gipsen skal sparkles så blir det et stort merarbeid å sparkle horisontalskjøter uten fals. Det er definitivt ikke verdt det for å spare 20 kr per plate.

Jeppe, glem bare ikke at du begynner midt ovenfor :)

Skal huske!

Btw hvilken lengde på gipsskruen blir passende?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.