40.712 lest ·
35 svar
41k lest
35 svar
Montere OSB på liggende lekter.
Hei skal akkurat begynne å montere OSB-plater i garasjen min der det er lektet 45x45 som et installasjonssjikt. Det er 250 i takhøyde så m.a.o trengs det å kappe inn en remse av OSB, jeg har da kommet fram til at jeg må legge OSB-platene for at remsen jeg kapper inn skal ha noe å feste i. Men for at det skal stemme, skulle jeg behøve å heve opp den første OSB-platen (den mot gulvet) til midten av den første lekten, dvs. ca. 22-23mm fra gulv. Fungerer dette, eller blir glipen ned mot gulvet for høy da?
Om dette er ok, kan jeg da når jeg monterer gips dra den ned forbi glipen på OSB-platen og ha ca. 10mm glippe ned mot gulvet med gips?
Håper dere forstår spørsmålet mitt.
mvh
Jesper
Om dette er ok, kan jeg da når jeg monterer gips dra den ned forbi glipen på OSB-platen og ha ca. 10mm glippe ned mot gulvet med gips?
Håper dere forstår spørsmålet mitt.
mvh
Jesper
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Det finnes jo osb som er 2500 langt, det er jo lettere å kjøre med det.
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Det går ikke an å levere dem tilbake da?
Tjener både tid og materiale om du kan kjøre med hele skiver
Tjener både tid og materiale om du kan kjøre med hele skiver
Hei.
Det er ganske vanlig å legge OSB slik du har gjort når man skal sette gips over. Enten legger man dem som du har gjort, eller så gjør man stående plater men forskyver skjøten slik at skjøten der OSB møtes havner i midten bak gipsskiven.
Så du har faktisk ikke gjort noe galt ved å gjøre det slik. Man legger dem eller har dem stående avhengig av hva som passer best/går raskest. Så det er bare å kjøre på. Derimot skal gipsen selvfølgelig kjøpes i riktig høyde så du slipper å skjøte. Og nå når du har OSB bak, så begynner du med gipsen i midten over døråpningen/vinduet (sågar ut for åpningen når halvdelen er skrudd fast med en kassett fuchssag aka grisgipssågen) og så utgår fra det og utover mot sidene. Husk å lodde den første platen med et vaterpass. Når du begynner med gipsen i midten fra døråpningen vil du unngå sprekker i tapet eller maling senere, samt at det blir lettere å sette dørkarmen.
med vennlig hilsen / snekker
ps ser bra ut med OSB'en.
Det er ganske vanlig å legge OSB slik du har gjort når man skal sette gips over. Enten legger man dem som du har gjort, eller så gjør man stående plater men forskyver skjøten slik at skjøten der OSB møtes havner i midten bak gipsskiven.
Så du har faktisk ikke gjort noe galt ved å gjøre det slik. Man legger dem eller har dem stående avhengig av hva som passer best/går raskest. Så det er bare å kjøre på. Derimot skal gipsen selvfølgelig kjøpes i riktig høyde så du slipper å skjøte. Og nå når du har OSB bak, så begynner du med gipsen i midten over døråpningen/vinduet (sågar ut for åpningen når halvdelen er skrudd fast med en kassett fuchssag aka grisgipssågen) og så utgår fra det og utover mot sidene. Husk å lodde den første platen med et vaterpass. Når du begynner med gipsen i midten fra døråpningen vil du unngå sprekker i tapet eller maling senere, samt at det blir lettere å sette dørkarmen.
med vennlig hilsen / snekker
ps ser bra ut med OSB'en.
Sist redigert:
Om gipsen skal sparkles så blir det et stort merarbeid å sparkle horisontalskjøter uten fals. Det er definitivt ikke verdt det for å spare 20 kr per plate.shomakie skrev: