vanlig 42mm

Jeg kjørte 30mm gipsskruer. For du trenger jo bare montere i osbn. Dvs gipsen 12 og så 12osb så er det 24mm. Unødvendig med 42mm lange etter min mening.

går bra med 32mm med likvel som 40.
kjøp det som er billigst eller faller deg i smaken. Prisen avgjør, ikke lengden.

Nå skal vi begynne med gipsen og har da kjøpt 2500mm plater. Bør jeg sette dem lenger ned enn OSB platene eller holde dem på samme nivå?

Jeg har også oppdaget at det vil bli ganske stort gap mellom vegggips og takkips. Til tross for at det er regelavstand cc30 i taket, blir det slik at man må holde ut den første platen 10-15mm fra veggen. Vet ikke hva dette skyldes. Fungerer dette?

legg ut et bilde så blir det enklere å forstå. Dette med å holde ut platen forsto jeg som sagt ikke. heller ikke hvor sprekken skulle ha oppstått. Takgipset setter du jo så nært osb'n du kan. Går dog selvfølgelig ikke om takets gipsplate har en sprekk 5-8mm fra veggen. Når så vegggipset (12/13mm) trykkes opp mot taket, så dekker den jo den potensielle sprekken og går over 7-4mm. Hvis du skal ha gulvsokkel, så kapper du gipset 5-6mm kortere enn det faste målet. Så plasserer du bare gipsplaten på gipskrykken/fotløft/gipsholder og trykker den tett mot taket og strammer til. Så skrur du uten problem.

Blått håndtak med langt skaft og metallbase brukt for å fjerne gulvfliser.

Oransje gipstang med sort håndtak og baseplate for montering av gipsplater.

En støvel trykker en gul plate inn under en gipsvegg med et verktøy for å løfte veggen.

• Liker
nordell.fredrik
  • Laddar…
Har dessverre ingen mulighet akkurat nå til å ta et bilde, men har tegnet en som kanskje gjør det lettere å forstå problemet. Det føles som man kanskje burde ha startet med å kutte bort 25mm fra lektene. For presser jeg takgipsen mot osb/gips på vegg, rekker den bare akkurat frem til neste lekte.

Sett fra siden.
Diagram over tak- og veggstruktur med glespaneler og gips, sett fra siden. Viser avstand mellom paneler og posisjon for takgips. Ikke skala.

Ikke i målestokk (om noen trodde det :)

Sist redigert:
Første lekten skal alltid sitte mot veggen som du satte den - Lekst nr 2 skal dermed sitte med midten på 300 fra vegg fulgt av alle andre på 300 midt til midt....
Hvordan ser det ut i den andre enden av rommet? Gikk det jevnt ut på cc300 eller kanskje du kan begynne med en 475 (Halv + 25mm) plate og bruke spill ved slutten i taket?

• Liker
Larsa
  • Laddar…
Ah ok, der har vi problemet, første lekten sitter som du sier tett mot veggen men den andre sitter cc300 fra den første lekten.

Nei det gikk ikke jevnt ut på den andre siden, vi var nødt til å legge inn en lek på typ cc15 fra den nest siste.

JeppeKa skrev:
Ah oké der har vi problemet, første glesen sitter som du sier kloss mot veggen men andre sitter cc300 fra den første glesen.

Nei det gikk ikke jevnt ut på andre siden var vi tvungen legge inn en gles på typ cc15 fra den nest siste.
Jeg tenker jo feil - Ikke en 475 plate men snarere en 625 plate, tid for litt mat i magen så hodet fungerer!

Man vil gjerne begynne med 1/3 plate så man slipper sparkeldiket mot vegg - Bare kronglete å sparkle igjen om du spør meg. Forhåpentligvis kan du bruke spillet på motsatt side...

Edit:
Et annet tips, snorslå midten på tredje bordet og bruk den som referanse når du setter første raden - Har du noe å måle fra om veggene er litt skjeve samt at du får en god start så det ikke begynner å gappe mellom platene etter en stund. Samt at du får det tight og fint mot veggen. En laser fungerer også til formålet.

Sist redigert:
Jo om jeg har forstått det riktig får man rett og slett skjære inn en bit på begge sider for å få det til å passe.

]man skjærer ikke en bit, men du deler alltid platen på midten for å få en jevn fordeling på lektene og at du kan bruke platen andre steder. Er platen 90 deler du den på 45, er den 120 deler du den på 60 osv. Her har jeg laget en enkel mal for deg å se på. Bedre at du gjør om så slipper du styret med å begynne å kaste masse spill på gipsplater og sparkle. Siste raden blir hva den blir, med mindre du regner nøye og deler rommets bredde med 900. Da ser du hvor mange hele plater du får. F.eks. hvis rommets bredde er 4800mm. 4800/900 = 5,3 dvs. 5 hele plater. 5 hele plater = 4500mm. Da mangler det 300mm totalt. Og det innebærer da 150mm på hver side. Så hvis dette skulle vært tilfelle på ordentlig, ville du ikke starte med 450mm men 150mm. Så fortsetter du som vanlig til du igjen når slutten av rommet og setter siste bit på 150mm. Ferdig... og pent.

Det finnes mange måter å gjøre det på, og dette var bare en forklaring av flere forskjellige. Vil du kjøre cc 300 bytter du bare ut målet og legger inn flere stendere, prinsippet er likevel det samme. 300 eller 450 fra osbveggen til midten på stenderen, så fortsetter du med 300cc eller 450cc i jevne rader.

Hvis du skal snorstrike, gjør ikke feilen å glemme å legge til halve stenderens bredde på første streken. Dvs. det første snorstrekket havner (450+35mm, du bruker jo 28/70) på 485mm fra osbplaten vegg. Så fortsetter dere som vanlig med 450 cc med snoren.

• En enkel tegning som viser måling av gipsplater og lekter på en veggramme. Markeringene viser 450 mm og 900 mm mellomrom.
Sist redigert:
  • Liker
-MH- og 3 andre
  • Laddar…
Tydelig mal men han har C-C 30.

ItWasntMe skrev:
]man skjærer ikke en bit. Uten du deler alltid platen på midten for å få en jevn fordeling på lektene og at du kan bruke platen på andre steder. Er platen 90 deler du den på 45, er den 120 deler du den på 60 osv. Her har jeg laget en enkel mal for deg å se på. Bedre at du gjør om så slipper du styret med å begynne å kaste masse spill på gipsplater og sparkle.

[media]

Lettest nå er jo å kappe den første skiven 320 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.