Veggene har fått isolert installasjonsvegg med liggende 45x45 lekter som jeg deretter har satt liggende OSB på uten vertikale stendere ved skjøtene.

Spørsmålet er hvordan gipsplatene skal monteres. Altså, de skal jo monteres stående, men bør man sørge for at kortskjøtene havner på en underliggende 45 lekt, eller er det det samme hvordan det ser ut under OSB-en og feste gipsplatene som om jeg hadde stående stendere cc45?
Eller burde jeg bare skru gipsplatene der jeg vet at 45 lekten er under OSB-en. Dvs skrueradene blir horisontale selv om platene står vertikalt?

Rommet skal deles i to og bli soverom og lekerom med en høyeste høyde på drøyt 4m.

Det skal ikke spille noen rolle. Har du OSB/ Byggplyfa bak, så tillater det "vill" gipsskruing. Gipsen hjelper til med å styrke ved skjøtene slik at det ikke svikter. Klart det hadde vært helt stabilt om du satte kortlinger.

Det er min mening.

MVH

• Liker
Stug4n
  • Laddar…
sankaboy skrev:
Veggene har fått isolert installasjonsvegg med liggende 45x45 lekter som jeg deretter har satt liggende OSB på uten vertikale kortere ved skjøtene.

Spørsmålet er hvordan gipsplatene skal monteres. Altså de skal jo monteres stående, men skal man sørge for at kortskjørtene treffer en underliggende 45 lekte, eller spiller det ingen rolle hvordan det ser ut under OSB-en og feste gipsplatene som om jeg hadde stående lekter c-c 45?
Eller burde jeg bare skru gipsplatene der jeg vet at 45 lekten er under OSB-en. Altså skruerekkene blir horisontale selv om platene står vertikalt?

Rommet kommer deles i to og bli soverom og lekerom med en høyeste høyde på drøyt 4m.
Da du har OSB bak, er det bare å skru. Det blir enda mer holdbart, enn gips skrudd direkte i stående lekter med liggende kortere.

Det som gjorde at jeg begynte å fundere var når jeg hadde lest på norgips sin nettside: http://www.norgips.se/montering
2 lag i kryss har de bare tatt med for tak og da ligger kortskjøtene for lag to på underliggende regel.
Men logisk sett så burde det rekke at man sørger for å skru langs alle skjøter og en rad på midten alternativt horisontalt i underliggende regler.

OM det gjaldt et baderom (noe det ikke gjør) så skal gipsen skrus i stendere ikke kun i OSB

Legger inn dersom noen leter etter svar til sitt baderomsprosjekt :)

Altså burde jeg sette så mye som mulig i regel fordi det burde være bedre selv om det ikke er nødvendig i mitt tilfelle.

Vurderer om jeg skal prøve å sette i underliggende regel og deretter langs alle ytterkanter på platen, men hoppe over å få kortskjøtene over en regel mest fordi det er enklest og jeg unngår minst 10% ekstra spill. Det burde sitte tilstrekkelig bra da.

Jeg har bygget akkurat slik som TS beskriver. Jeg skrudde gipsen kun i OSB uten hensyn til noen stendere. Det ble helt utmerket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.