7.679 lest ·
21 svar
8k lest
21 svar
Montere kortbjelker i gulvbjelkelag i ettertid
Men om du tar ned gulvet til 195 mm så trenger du en gulvsponplate på 22 mm og gjetter jeg flytsparkel over. Bygger det passe? Hva skal du ha på gulvet? Fliser?Tååmten skrev:
Nå henger jeg ikke helt med.
All info om å legge gulvet mellom bjelkene sier at jeg må forsterke gulvet med 13mm armert masse av en eller annen type. Jeg senker da gulvet 22mm men bygger på 13mm. Blir ikke mye gevinst når målet er å få våtromsgulvet i flukt med gulvet utenfor.
Også gvk nevner å senke bjelkene til 195mm men at belastningsberegning skal finnes. Tanken er jo å i tillegg feste en bjelke parallelt med den eksisterende og skru-lime disse i eksisterende bjelke. Bør ikke det forsterke gulvet mer enn nok?
Hvilke alternative metoder finnes ellers?
Matte.D Dr Jumping Jack skrev:
Ifølge gulvleggeren så må ikke gulvet forsterkes med armering hvis platene er hele på bjelkene. Senker jeg platene mellom bjelkene kommer jeg ikke lavere enn 22 mm sammenlignet med om gulvet ligger på bjelkene, men da må armeringen til ekstra med 13 mm, noe som ikke trengs hvis jeg ikke senker, så totalt 9 mm lavere.
Reduserer jeg høyden på bjelkene til 195 mm holder de fortsatt nødvendig dimensjon for gulvet, men senkingen blir større, og jeg kommer ca. 25 mm lavere. I tillegg forsterkes bjelkene ved at jeg legger nye bjelker parallelt med eksisterende.
Det blir ikke cc30, men dobbelt så brede bjelker enn foreskrevet på cc60. Tenker at det mer enn nok dekker opp for den svekkelsen som kan oppstå av at originalbjelkene blir lavere.
Men har noen et godt alternativ som er gjennomførbart så lytter jeg gjerne.
Selve ideen om å senke gulvet har jeg fått fra flere hold, gulvleggeren, gvk, sikkert vann, bygningssnekker osv. Og metoden som er foreslått har vært å redusere høyden på bjelken, evt. legge gulvet mellom bjelkene med 13 mm armert forsterkning på toppen i tillegg til det som trengs for fallet...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Resonnementet tar utgangspunkt i at du bruker 22 mm sponplate som ikke er særlig stiv. Bruker du i stedet 18 mm k-plywood får du et helt annet resultat. Derimot må du ha et mindre bevegelig underlag for klinkers enn tre, f.eks. en form for gipsplate.Tååmten skrev:
22mm gulvsponplate stemmer. Noe annet foreslo ikke gulvleggeren men vi diskuterte om det var verdt å forsterke gulvet for å kunne legge fliser fremover men det mente han var unødvendig kostnad ettersom man uansett trengte å ta opp gulvet ned til sponplate og da like gjerne forsterke det da. Så alternativene var med matte og gulvsponplate.J justusandersson skrev:
Mener du at ingen armering trengs hvis jeg setter 18mm plywood mellom bjelkene? Jeg oppfattet det som at det ikke var platen men sprekker mellom platen og bjelkene som var problemet og da ser jeg ikke forskjellen.
Skal du legge fliser, trenger du bjelker på cc 30 cm, og da må du ned til bjelkenivå for å utbedre, og det bør du nok gjøre nå om du planlegger fliser lenger frem. Kan du ikke legge nye bjelker, så legger du kortlinger i stedet. 18 kryssfiner er i stedet for 22 mm spon for å redusere 4 mm, alt ellers likt. Kortlingene med matte er jo bare til for å bære opp veggen.Tååmten skrev:
22mm gulvsponplate stemmer. Noe annet foreslo ikke gulvleggeren, men vi diskuterte om det var verdt å forsterke gulvet for å kunne legge fliser framover, men det mente han var unødvendig kostnad siden man uansett måtte ta opp gulvet ned til sponplaten og da like gjerne forsterke det da. Så alternativene var med matte og gulvsponplate.
Mener du at ingen armering trengs om jeg setter 18mm kryssfiner mellom bjelkene? Jeg oppfattet det som at det ikke var platen, men sprekkene mellom platen og bjelkene som var problemet, og da ser jeg ikke forskjellen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Elastisitetsmodulen for sponplate ligger på ca 2 GPa, for kryssfiner mellom 7 og 9 GPa. Forskjellen i stivhet er altså en faktor 4. c/c 300 gjelder når man bruker sponplate. Kravene til gulvets overflate avhenger av hvilket overflatesjikt man skal bruke. Fliser krever et mindre bevegelig materiale f.eks. gipsplate, flytsparkel eller lignende. Trenger det bare å være glatt kan man bruke masonitt.
Takk for svarene. Sponplate blir det i alle tilfeller å avstive med cc30 tror jeg blir vanskelig men alternativet med flere kortbjelker lar seg gjøre, det avhenger litt av hvordan det faktisk ser ut under gulvet.J justusandersson skrev:Elasticitetsmodulen for sponplate ligger på ca 2 GPa, for kryssfiner mellom 7 og 9 GPa. Forskjellen i stivhet er altså en faktor 4. c/c 300 gjelder når man bruker sponplate. Kravene til gulvets overflate avhenger av hvilket overflatemateriale man skal bruke. Fliser krever et mindre bevegelig materiale f.eks. gipsplate, avrettingsmasse eller lignende. Trenger det bare å være jevnt kan man bruke masonitt.
Har ikke planer om fliser for øyeblikket men det er bedre å ha tenkt litt på forhånd.
Tusen takk for all input fra alle som har bidratt.
Klikk her for å svare