7.679 lest ·
21 svar
8k lest
21 svar
Montere kortbjelker i gulvbjelkelag i ettertid
Hei
Jeg holder på å flytte en vegg i forbindelse med baderomsrenovering der eksisterende gulv skal byttes helt ned til gulvbjelkene som i tillegg skal senkes noe for å få samme nivå på våtromsgulvet og gulvet utenfor.
Eksisterende bjelker er ca 21,5 cm i høyde, 6 cm bredde. (muligens 22 cm, men jeg har ikke kommet helt ned til bunnen ennå)
Eksisterende vegger står på bjelker i alle retninger, noen over kortlinger og andre over gulvbjelker.
Kortlingene ser ut til å ha målene 4,5 x 4,5 cm. Under veggene ligger det bjelker med omtrent samme tykkelse.
Der den nye veggen skal opp er det verken kortlinger eller bjelker. Ca 1 m.
Den havner mellom to bjelker, så jeg trenger å bygge opp ny bjelke der.
Noen av kortlingene er spikret gjennom gulvbjelkene fra bjelkens motsatte side.
Andre kortlinger hviler på bjelker som er spikret langs gulvbjelkene.
Jeg trenger tips om hvordan jeg lager en ny bjelke for den nye veggseksjonen og tips om hvordan jeg fester nye kortlinger.
Også forslag om hvilke dimensjoner jeg bør bruke for å få et stabilt gulv.
En tanke er å legge bjelker på siden av gulvbjelkene og sette en kortling på tvers mellom to bjelker, og på den legge ny gulvbjelke for veggen. Det blir i så fall tre bjelker i høyden, noe som begrenser dimensjonen en del.
Balksko som skrus? hvor stabilt blir det i sammenhengen?
Takknemlig for svar og tips.
Jeg holder på å flytte en vegg i forbindelse med baderomsrenovering der eksisterende gulv skal byttes helt ned til gulvbjelkene som i tillegg skal senkes noe for å få samme nivå på våtromsgulvet og gulvet utenfor.
Eksisterende bjelker er ca 21,5 cm i høyde, 6 cm bredde. (muligens 22 cm, men jeg har ikke kommet helt ned til bunnen ennå)
Eksisterende vegger står på bjelker i alle retninger, noen over kortlinger og andre over gulvbjelker.
Kortlingene ser ut til å ha målene 4,5 x 4,5 cm. Under veggene ligger det bjelker med omtrent samme tykkelse.
Der den nye veggen skal opp er det verken kortlinger eller bjelker. Ca 1 m.
Den havner mellom to bjelker, så jeg trenger å bygge opp ny bjelke der.
Noen av kortlingene er spikret gjennom gulvbjelkene fra bjelkens motsatte side.
Jeg trenger tips om hvordan jeg lager en ny bjelke for den nye veggseksjonen og tips om hvordan jeg fester nye kortlinger.
Også forslag om hvilke dimensjoner jeg bør bruke for å få et stabilt gulv.
En tanke er å legge bjelker på siden av gulvbjelkene og sette en kortling på tvers mellom to bjelker, og på den legge ny gulvbjelke for veggen. Det blir i så fall tre bjelker i høyden, noe som begrenser dimensjonen en del.
Balksko som skrus? hvor stabilt blir det i sammenhengen?
Takknemlig for svar og tips.
Jeg tror at et par bilder der du har tegnet ville vært passende. I alle fall har jeg vanskelig for å følge med i teksten.
men en generell tanke. Ikke kapp noe! Å legge til stendere eller forsterke med en parallell lask er sjelden farlig. Men ikke kapp av noe for å få plass med forsterkningene.
men en generell tanke. Ikke kapp noe! Å legge til stendere eller forsterke med en parallell lask er sjelden farlig. Men ikke kapp av noe for å få plass med forsterkningene.
Hvordan kommer du til for å senke bjelkene? Hvis du har mulighet til å senke bjelkene så kan du vel også legge en ny bjelke rett under den nye veggen?Tååmten skrev:
Hei
Eksisterende bjelker er ca 21,5 cm i høyde, 6 cm bredde. (muligens 22 cm, men jeg har ikke kommet ned til bunnen ennå)
Eksisterende vegger står på bjelker i alle retninger og kanter, noen over kortlinger og andre over gulvbjelkene.
Kortlingene ser ut til å ha målene 4,5 x 4,5 cm. Under veggene ligger bjelker av omtrent samme tykkelse.
Der den nye veggen skal opp, er det hverken kortlinger eller bjelker. Ca 1 m.
Den havner mellom to bjelker, så jeg trenger å bygge opp en ny bjelke der.
Noen av kortlingene er fastspikret gjennom gulvbjelkene fra den motsatte siden av bjelkene.
Jeg trenger tips om hvordan jeg skaper en ny bjelke for den nye veggstumpen og tips om hvordan jeg fester nye kortlinger.
Også forslag til hvilke dimensjoner jeg bør bruke for å få et stabilt gulv.
En tanke er å legge bjelker på siden av gulvbjelkene og sette en kortling på tvers mellom to bjelker, og på den legge ny gulvbjelke for veggen. Blir i så fall tre bjelker i høyden, noe som begrenser dimensjonen en del.
Bjelkesko som skrus? Hvor stabilt blir det i så fall?
Takk for svar og tips.
Kortlinger på 4.5x4.5 betyr vel minimalt for vertikale laster og er vel knapt egnet til å sette en vegg på.
Senke er kanskje feil uttrykk, jeg senker gulvet, ikke bjelkene. Det var gulvleggeren som ga noen tips om hvordan.D Dr Jumping Jack skrev:
Man kan visstnok legge sponplatene mellom gulvbjelkene på bjelker man fester langs gulvbjelkene, men da må det på avrettingsmasse som bygger litt i høyden, så til slutt kommer man ikke så mye ned.
Alternativet han foreslo og som er nevnt i https://www.sakervatten.se/download...B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf er å kappe oversiden av bjelkene så de blir 195mm i stedet for de ca 220 de er i dag.
Jeg heller mot den metoden, men for å sikre at oversiden blir helt jevn, kommer jeg til å legge en bjelke parallelt uansett, da blir det lettere å også sørge for at gulvet blir helt plant om man skulle komme til å ta ned bjelken litt for mye et sted.
Ganske mye jobb for å senke gulvet 2,5 cm, men det går jo.Tååmten skrev:
Senke er kanskje feil uttrykk, jeg senker gulvet, ikke bjelkene. Det var gulvleggeren som ga noen tips på hvordan.
Man kan tydeligvis legge sponplatene mellom gulvbjelkene på bjelker man fester langs gulvbjelkene, men da må det på avrettingsmasse som bygger litt på høyden så til slutt kommer man ikke ned så mye.
Alternativet han foreslo og som finnes nevnt i [lenke] er å kappe oversiden av bjelkene så de blir 195mm i stedet for de ca 220 de er i dag.
Det heller mot den metoden, men for å sikre at oversiden blir helt jevn vil jeg legge en bjelke parallelt uansett, da blir det lettere å også sørge for at gulvet blir helt plant om man tilfeldigvis tar ned bjelken litt for mye et sted.
Kanskje det, men på den annen side blir det bedre tilgjengelighet til badet med lavere høydeforskjell i gulvene. og det er nok enklere å ta ned bjelkene uten å måtte være supernøyaktig om man løser det med en bjelke ved siden av. Bare en tanke. Får se når hele gulvet er åpent hvor mye jobb jeg orker med men heller bra enn raskt.D Dr Jumping Jack skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man må vite mer om baderommets geometri for å kunne diskutere ditt problem på alvor. Det er åpenbart et gammelt hus. Det fremgår av bjelkenes dimensjoner, som kunne være 21/2x9 tommer. Alltid tommemål i hus før 1970. Generelt senker man aldri høyden på gulvbjelker. Det kan bare ha blitt foreslått av noen uten kunnskap om bygningsstatikk. Det finnes mange alternative løsninger, men da må man vite forutsetningene.
Viktor.J skrev:

En grov skisse på en del av prosjektet, ikke helt korrekte mål.
Spørsmålet om hvordan man best fester kortlingene er imidlertid mer generell.
Men litt forklaringer til skissen.
Bjelkene går altså ovenfra og ned på skissen men ikke under de eksisterende veggene.
Disse står i stedet på regler som enten ligger på tvers over gulvreglene, vannrett vegg i skissen, eller på tvers over kortlister mellom reglene, loddrett i skissen. Det er heller ingen regel der veggen skal havne.
Reglene under veggene er ca 45 mm høye og kanskje 90 mm brede, vanskelig å måle da det ligger gulv på den andre siden av veggene. Kortlingene er 45x45mm.
Under den nye veggen som er loddrett i skissen må jeg ha en regel som ligger på kortlinger og det trenger å være stabilt. Synes 45x45 føles litt skrøpelig for kortlinger som en vegg skal stå på og dessuten bære ytterkanten på gulvet.
Der jeg har skrevet kortling i skissen finnes det for øyeblikket ingenting, men de trengs for å støtte gulvets ytterkant.
Jeg kommer også til å måtte legge regler langs de loddrette, i skissen, veggene til støtte for gulvets ytterkant ved vegg, men noen steder vil det skjære kortlingene som holder veggen. De rent tekniske der løser seg.
Noen av gulvreglene kan jeg bare nå fra den ene siden, den hvor kortlingen skal sitte.
En variant er å legge en regel parallelt med og feste langs en gulvregel slik at man kan legge kortlingen på denne, men da må man ned dypt i sagflis hhv. glassull.
Balksko kan kanskje fungere, men det finnes hjørner hvor jeg verken når bort til siden av gulvregel eller kortling hvis den skal ligge langs veggen til støtte for gulvet.
Så spørsmålet var altså, hvordan fester jeg kortlingene på best mulig måte slik at de blir stabile, og hvilke dimensjoner trengs for å bli stabilt for kortlinger, regler, gulv og vegger?
Håper spørsmålet ble tydeligere.
Huset er bygd 66. senkningen av gulvet ble foreslått av en gulvlegger, men jeg hadde allerede fått ideen fra "Säker vann"s hjemmeside og dokument der dette ble foreslått. Noen alternative løsninger til dette har jeg ikke kunnet finne bortsett fra å legge gulvplatene mellom bjelkene, noe som ikke ga spesielt mye til slutt. Jeg har vanskelig for å se at "Säker vann" ville gi dårlige råd. Geometrien på baderommet er ganske enkel, for øyeblikket rektangulært 2,6x1,6m og utvidelsen blir ca 1x0,5m så rommet blir litt L-formet. Se skissen jeg lastet opp. Men igjen, Spørsmålet var ikke hvordan jeg senker gulvet, men hvordan jeg fester kortlingene og hvilke dimensjoner jeg bør bruke til bjelker, kortlinger osv.J justusandersson skrev:Man må vite mer om baderommets geometri for å kunne diskutere problemet ditt seriøst. Det er åpenbart et gammelt hus. Det fremgår av bjelkenes dimensjoner, kunne være 21/2x9 tommer. Alltid tommemål i hus før 1970. Generelt sett så senker man aldri høyden på gulvbjelker. Det kan bare ha blitt foreslått av noen uten kunnskap i bygningsstatikk. Det finnes mange alternative løsninger, men da må man vite forutsetningene.
Tååmten skrev:
Huset er bygget 66. senkningen av gulvet ble foreslått av en gulvlegger, men jeg hadde allerede fått ideen fra Säkert vatten sin nettside og dokumenter der dette ble foreslått. Noen alternative løsninger til dette har jeg ikke kunnet finne bortsett fra da å legge gulvplatene mellom bjelkene, noe som ikke ga spesielt mye til slutt. Jeg har vanskelig for å tro at Säkert vatten ville gi klåparråd. Geometrien på badet er ganske enkel, for øyeblikket rektangulært 2,6x1,6m og utvidelsen blir ca 1x0,5m så rommet blir litt L-formet. Se skissen jeg lastet opp. Men igjen, Spørsmålet var ikke hvordan jeg senker gulvet, men hvordan jeg fester kortlingene og hvilke dimensjoner jeg bør bruke til bjelker, kortlinger mm.
Den nye veggen setter du på kortlinger 195x4.5 som du fester i eksisterende bjelker med balksko.Tååmten skrev:
[bild]
En grov skisse av en del av prosjektet, ikke helt korrekte mål. Spørsmålet om hvordan man best fester kortlingene er dog mer generelt.
Men litt forklaringer til skissen. Bjelkene går altså ovenfra og ned på skissen, men ikke under de eksisterende veggene. Disse står i stedet på bjelker som enten ligger tverrs over gulvbjelker, vannrett vegg i skissen, eller tverrs over kortlinger mellom bjelkene, loddrett i skissen. Dessuten finnes ingen bjelke der veggen skal havne. Bjelkene under veggene er ca 45mm høye og kanskje 90mm brede, vanskelig å måle da det ligger gulv på andre siden av veggene. Kortlingene er 45x45mm.
under den nye veggen som er loddrett i skissen må jeg ha en bjelke som ligger på kortlinger og det trenger å være stabilt. synes 45x45 føles litt spinkelt for kortlinger som en vegg skal stå på og dessuten bære ytterkanten på gulvet.
Der jeg har skrevet kortling i skissen finnes det for øyeblikket ingenting, men de trengs for å støtte gulvets ytterkant. Jeg vil også måtte legge bjelker langs de loddrette, i skissen, veggene for å støtte gulvets ytterkant ved vegg, men noen steder vil det skjære kortlingene som holder veggen. Det rent tekniske der løser seg.
Noen av gulvbjelkene kan jeg bare nå fra den ene siden, der hvor kortlingen skal sitte. En variant er å legge en bjelke parallelt med og feste langs en gulvbjelke så man kan legge kortlingen på denne, men da må man ned dypt i sagspon henholdsvis glassull. Balksko kanskje kan fungere, men det finnes hjørner der jeg hverken når bort over gulvbjelke eller kortling om den skal ligge langs veggen til støtte for gulvet.
Så spørsmålet var altså, hvordan fester jeg kortlingene på beste måte så de blir stabile og hvilke dimensjoner trengs for å bli stødig for kortlinger, bjelker, gulv og vegger?
Håper spørsmålet ble tydeligere.
Takk,D Dr Jumping Jack skrev:
Det morsomme blir dog å feste enkelte av bjelkeskoene der kortlingen blokkerer adgangen til den andre siden av den samme
Med den dimensjonen er nok bjelkesko eneste alternativet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Å senke høyden ved å felle inn undergulvet så det kommer i nivå med gulvbjelkene er OK, å høvle av bjelkene på høyden er det ikke. Man må alltid ta utgangspunkt i gulvbjelkenes spennvidde og c/c avstand. Det var jo ganske kraftige bjelkedimensjoner så er ikke spennvidden for stor bør det ikke være noen problemer. Nye vegger som hviler på bjelkelag har også effekt på nedbøyningen, det må man tenke på. En 45x95 bjelkelag som bare har en spennvidde på 600 mm bøyer ned 1,5 mm ved en last på 1000 kg. Det kreves altså ingen grove dimensjoner. Derimot vil bjelkelaget overføre lasten til to gulvbjelker som kanskje vil påvirkes mer. Man må se på helheten.
Det finnes måter å forsterke gulvbjelker som ikke bygger på høyden. Det finnes også alternativer til sponplater med høyere stivhet (og lavere høyde). Sikker vann kan man ikke stole på til 100 %. Rådene er utformet av fliseforhandlere som ikke alltid redegjør for grunnlaget for sine forslag.
Det finnes måter å forsterke gulvbjelker som ikke bygger på høyden. Det finnes også alternativer til sponplater med høyere stivhet (og lavere høyde). Sikker vann kan man ikke stole på til 100 %. Rådene er utformet av fliseforhandlere som ikke alltid redegjør for grunnlaget for sine forslag.
Vet ikke om gulvet tåler en vegg uten støtte under. Og så var det spørsmålet om å ha lavere gulv på badet, da ville jeg fått ulike nivåer på gulvet under veggen eller en skjøt, uten støtte. Sørg heller for å ha støtte under veggen.raveper skrev:
Nå henger jeg ikke helt med.J justusandersson skrev:Å senke høyden ved å felle inn undergulvet slik at det kommer i nivå med gulvbjelkene er OK, men å høvle ned bjelkene i høyden er det ikke. Man må alltid ta utgangspunkt i gulvbjelkenes spennvidde og c/c-avstand. Det var jo ganske solide bjelkedimensjoner så hvis spennvidden ikke er for stor, bør det ikke være noe problem. Nye vegger som hviler på kortlinger har også effekt på nedbøyningen, det må man tenke på. En 45x95 kortling som bare har en spennvidde på 600 mm bøyer ned 1,5 mm ved en belastning på 1000 kg. Det kreves altså ikke grove dimensjoner. Derimot vil kortlingen overføre lasten til to gulvbjelker som kanskje vil påvirkes mer. Man må se på helheten.
Det finnes måter å forsterke gulvbjelker som ikke bygger på høyden. Det finnes også alternativer til sponplater med høyere stivhet (og lavere høyde). Sikker Vann kan man ikke stole på til 100 %. Rådene er utarbeidet av flisforhandlere som ikke alltid redegjør for grunnene til sine forslag.
All info om å legge gulvet mellom bjelkene sier at jeg må forsterke gulvet med 13mm armert masse av en eller annen type. Jeg senker da gulvet 22mm men bygger opp 13mm. Blir ikke mye gevinst når målet er å få våtromsgulvet på linje med gulvet utenfor.
Selv GVK nevner å senke bjelkene til 195mm men at belastningsberegning skal finnes. Tanken er jo å i tillegg feste en bjelke parallelt med den eksisterende og skru-lime disse til den eksisterende bjelken. Burde ikke det forsterke gulvet mer enn nok?
Hvilke alternative metoder finnes ellers?