Hei!

Vil montere en hattehylle i gangen der jeg har trippelgips. Det virker som om jeg ikke har så mye plass bak gipsen og tror derfor ikke at jeg kan bruke en mollyplugg for trippelgips.

Jeg kan ikke så mye selv og stiller derfor spørsmålet her; Hva har jeg for alternativer? Hvor mye vekt tåler en "vanlig" gipsplugg i en trippelgipsvegg?

En "vanlig" gipsplugg er vel nettopp en molly eller lignende. En vanlig plugg tåler nok nesten ingenting i en gipsvegg.

H hempularen skrev:
En "vanlig" gipsplugg er vel nettopp en molly eller lignende. En vanlig plugg tåler nok nesten ingenting i en gipsvegg.
"Vanlig" plugg fester ganske bra i trippelgips. Altså vanlige nylonplugg for betong. Bor med 7,5 vanlig spiralbor for 8mm plugg. Slå ikke i pluggen med hammer men press den inn. Risikoen er at gipsen i fremtiden av en eller annen grunn (vibrasjoner, fukt, overlast mm) pulveriseres rundt pluggen og at den dermed plutselig slipper. Så jeg anbefaler det ikke for en hattehylle. Slike kan bli hvor tunge som helst ved en fest med mange gjester.

Sett opp en bit plyfa bak hattehyllen med skrue og montasjelim. Mal inn den så synes den knapt. Den holder til å sette hattehyllen på.

Mvh Findus

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Jeg ville tenkt litt mer på veggkonstruksjonen. Hvordan er det egentlig bygget hvis det ikke er plass bak gipsen? Er det noen brannvegg mellom leiligheter eller hva handler det om?

Plugg i gips blir som sagt ikke en langsiktig løsning.

MathiasS MathiasS skrev:
Jeg ville ha tenkt litt mer på veggkonstruksjonen. Hvordan er den egentlig bygget hvis det ikke er plass bak gipsen? Er det en brannvegg mellom leilighetene eller hva handler det om?

Plugg i gips blir som sagt ikke en langsiktig løsning.
Bra spørsmål!

Jeg har noen hull i dag og når jeg fører noe inn i hullet kan jeg kjenne motstand avhengig av vinkel. Det virker altså som om det er noe bak omtrent ved hullet. Kanskje ledninger eller lignende?

Merkelig nok er det samme fenomen i andre hull i nærheten.

Noen tips på hvordan jeg kan få mer innsikt i hva jeg støter på? Vanskelig å se da hullet er "dypt"

BirgitS
Gjelder det hus eller leilighet?
Gjelder det yttervegg, leilighetsskiljende vegg eller annen innervegg?
Hvor gammelt er huset?
Ser det ut som at man har bygd på med ekstra gipslag ved dør- og vinduskarmer?

Om det finnes en bryter eller et vegguttak på veggen, kanskje det går an å se mer om man fjerner det.

BirgitS BirgitS skrev:
Gjelder det hus eller leilighet?
Gjelder det yttervegg, leilighetsskiljende vegg eller annen innervegg?
Hvor gammelt er huset?
Ser det ut som at man har bygget på med ekstra gipslag ved dør- og vinduslister?

Om det finnes en strømbryter eller et vegguttak på veggen kanskje det går an å se mer om man tar bort det.
Moderne leilighet (2011)
Ikke yttervegg.

Har merket hvor jeg tenkte å sette opp hyllen med rødt.
Det er unektelig noe i rommet bak da det er mye rom mellom veggen og garderoben.

• Moderne leilighet med markering på vegg hvor hylle planlegges, utenfor yttervegg. Tomt rom mellom vegg og skap.
BirgitS
I og med at det er så nytt burde styret ha papirer på hvordan veggene er bygget opp. I og med at det er ved siden av badet kan det være et rom for stammene. Trippelgips høres uansett merkelig ut.

BirgitS BirgitS skrev:
I og med at det er så nytt burde styret ha papirer på hvordan veggene er bygget opp. I og med at det er ved siden av badet kan det være et rom for stammeledninger. Trippelgips høres uansett merkelig ut.
Bra tips, skal sjekke med dem!

Rickard.
Rørskakt pleier ganske ofte å plasseres i sånnadær konstruksjoner så det kan hende det er noe sånt du finner bak. I 3x gips holder universalplugg ganske bra så spørsmålet er om det ikke er nok, og da slipper du å risikere å ødelegge noe.

Finnes sånne ankere man trykker gjennom hullet som sitter med en fjær i delen på utsiden, man trenger lengre skrue.
Kan ikke navnet dessverre.
/W

M
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det finnes slike ankere man trykker gjennom hullet som sitter med en fjær i delen på utsiden, man trenger lengre skruer.
Kan ikke navnet dessverre.
/W
Vippeplugg er ordet du søker.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.