Går gjør det men ingen vits siden det bare blir vanskeligere med sparkling. Tanken er jo at de skal gå fra gulv til tak.
/Kent
/Kent
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Kappe dem er ingen mulighet eller?
AoR>Kanskje enklere om du legger opp målene her og også regelavstandene.
/Kent
/Kent
Hei igjen.
Kapping blir det på en eller annen måte.
Gammelt hus så det er plankvegg bak så det er bare å spikre for glatte livet.
Mellom gulv og tak er det ~210cm men gipsplaten trenger å være 2-4cm lengre siden det er en glippe ved gulv og tak.
Kommer nok til å kjøre liggende gips nederst og stående ovenpå det. Tror det blir minst kapp på den måten.
/Roger
Kapping blir det på en eller annen måte.
Gammelt hus så det er plankvegg bak så det er bare å spikre for glatte livet.
Mellom gulv og tak er det ~210cm men gipsplaten trenger å være 2-4cm lengre siden det er en glippe ved gulv og tak.
Kommer nok til å kjøre liggende gips nederst og stående ovenpå det. Tror det blir minst kapp på den måten.
/Roger
Mulig, men normalt vil man helst ha det så lett som mulig ved sparkling. Jeg ville uansett ha satt gipsen stående og skrudd dem.
Hvis du skjøter skårne plater, så faser du kanten litt, det trengs for sparkling.
/Kent
Hvis du skjøter skårne plater, så faser du kanten litt, det trengs for sparkling.
/Kent
Stå platene, de er jo laget for å monteres stående. Hvis du legger platene får du en masse "kortsideskjøter" og det er mye mer arbeid for å få disse jevne/usynlige enn de normale fabrikkskårne kantene. Med andre ord får du en mye vanskeligere grunnarbeid hvis du legger platene, og jeg kan også tenke meg at "kortsidene" heller ikke vil bli jevne hvis plankeveggen bak ikke er 100% jevn/glatt = veldig stor sparkelbruk. Gipsplatene har jo passende mål dessuten hvis du bruker 900x2400mm plater, skru deretter i plankeveggen med 450mm c/c så skal det gå bra.
hempa: Gamle hus og overetasje gir ca. 210 cm høyt til tak, men du sa noe om fasningen og den hadde jeg helt oversett, så det blir nok stående da.
Om man bruker 1200*2400 kjører man 300mm c/c eller holder det med 600?
/Roger
Om man bruker 1200*2400 kjører man 300mm c/c eller holder det med 600?
/Roger
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Ute i fasningene og en skrurad på midten av gipsen burde være nok...
Mellom skruene i ytterkantene cc 200mm i midtraden 300.. Skruene ca. en centimeter inn fra kanten...
Åh hva pokker, les her (der står nesten alt du vil vite):
http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/3E745B689AFD8B13C1257427003DF2AC/$FILE/HfH_2008.pdf
Åh hva pokker, les her (der står nesten alt du vil vite):
http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/3E745B689AFD8B13C1257427003DF2AC/$FILE/HfH_2008.pdf
Klikk her for å svare