Hei, er ny her på byggahus!

Har akkurat tatt bort portene på min dobbelgarasje, og når jeg bygger om veggen så den nye porten skal passe, oppdager jeg at gulvet heller, cirka 30mm høydeforskjell mellom sidene på portens tenkte innfesting. Det er et støpt betonggulv fra 70-tallet.

Har fundert på hva jeg skal gjøre, det viste seg at taket (både himling, takstoler osv.) også heller omtrent like mye. Til tross for det, stritter det imot ganske hardt å med vilje montere porten skjevt.
Hadde begynt å bygge 'rett' portåpning.
Noe må gjøres med garasjegulvet nærmest porten for at den skal kunne slutte tett.
-Fjerne og støpe nytt eller slipe?

Må ta en eller annen beslutning før jeg fortsetter med å bygge ferdig veggen/portåpningen.
Noen tips?

Å flytsparkle er jo den vanlige metoden for å rette opp et gulv.

Å montere porten rett er det eneste riktige, ;) så der er du helt riktig på vei.

Den enkle løsningen er kanskje å bygge på i underkant på porten så den følger gulvet.

Har selvsagt tenkt tanken å flytsparkle. Slipte med betongslip og lakket hele med 'Beckers sterke gulv' for cirka 10 år siden. Det har holdt seg riktig fint. Gjetter man må slipe bort det for at flytsparkelet skal feste seg?
Så blir det jo ganske mye flytsparkel for å heve såpass mye. Har akkurat målt opp og overflaten heller konstant i begynnelsen, men stikker av på slutten. Det er allerede helling mot gulvsluket, så det blir vel skikkelig gjetter jeg.
Hvordan holder flytsparkel som gulv i garasjen?

Slipe/frese: ville være nok med å slipe eller frese kanskje en halv meter bredt langs portåpningen og skape helling 'utover'. Er slipe/frese et alternativ i det hele tatt? Kan man leie riktig maskin for eksempel på Cramo?
Heller cirka 6mm/m akkurat nå.

Betonggulvslipemaskiner finnes det jo nok av, burde finnes hos utleiefirmaene også kan man tenke seg. OM det holder å slipe i nærheten av porten holder det kanskje å flytesparkle der også?

Å bygge på porten under ser du ikke som et alternativ?

Om malingen må bort før flytesparkling har jeg ingen anelse om, det er nok best å høre både med Becker og leverandøren av flytesparklet hva de sier. Med litt flaks holder det kanskje å rugge overflaten, dvs en enkel sliping, eller å grunne med en heftgrunn.

Jeg har ikke flytesparklet garasjegulv selv så jeg vet ikke hvor bra det holder, men det har blitt skrevet en del om det på forumet iblant vil jeg huske, så jeg antar at det holder godt. Men selvfølgelig bør du sjekke opp det materialet du bruker, så det holder mål.

"Lite skjevt er også rett".. :D

Du kan kanskje lage en rampe som går dypere inn i garasjen der gulvet er høyest.
Ved å bruke betongfres.
Gjennomsnittshøyden blir da horisontal, den linjen der porten skal ned mot.

Hei igjen, takk for svarene :-)

Bygge på porten under: Nja, det føles sånn. Ikke utelukket men langt ned på ønskelisten.
Om jeg skulle flytsparkle opp det er det 34mm det skal fylles på den lave siden.

JOW: Det var omtrent så jeg resonerte, slipe/frese med lutning så 'portlinjen' blir i vater.

Var på Cramo i morges, de har (selvfølgelig ikke inne) btongfräsar. "Passe størrelse" virket å være med 200mm fräsbredde i mitt tilfelle. Skal forsøke å fräse & slipe til det i første omgang.

Fikk tak i fresemaskinen, det ser ut til å fungere. Har kanskje frest 30% hittil av det som trengs. Støvete verre, og vanning gjorde at det sluttet å ta og klistret seg sammen så man får leve med støvet.

AAKEE skrev:
Fikk tak i frese, det ser ut til å fungere. Har kanskje frest 30% hittil av det som trengs. Støvete verre, og vannbegytning gjorde at det sluttet å ta og klisset sammen så man får leve med støvet.
Bruk mindre vann. Ikke en dråpe mer enn at det akkurat ikke støver, så kanskje det funker.

Ahh, perfekt tips. :) Skal teste når jeg finjusterer det siste.

Sånn, nå er det klart. Fresen tok veldig bra, og overflaten ble faktisk ganske ok. Hadde forestilt meg at det skulle se mer vandalisert ut.
Det som tok mest tid var å måle. Støvet gjorde det vanskelig å se hvor mye man tok, så man måtte ta det trinnvis, små steg på slutten.

Foruten portmontering gjenstår det å støpe ny forkant med en hel forkantsprofil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.