Helt riktig Henke O.
Så kan det også oppstå forstyrrende knirk avhengig av hvilken type tapet eller maling man har på veggen. Så for å være på den sikre siden, venter man med den endelige overflatebehandlingen.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Nå burde monteringen gå smidig når jeg har fått svar på flere spørsmål enn jeg stilte :D

...og gratis var det også. d^_^b

Immobil skrev:
...og gratis var det også. d^_^b
Du som virker å ha peiling på trapper så er det vel like greit å spørre om trappa skal limes og skrus sammen eller kun skrus sammen? ;)
Si ifra når taksameteret begynner å tikke :P

• Liker
Mackisch
  • Laddar…
Enbart skruvas er det som gjelder.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
G
Hvorfor bør man ikke lime også?

Når limet har tørket etter noen år, er det stor risiko for at det blir knirk i trappen.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nå har mitt store 3-dimensjonale trepuslespill havnet på gulvet under trappehullet.

Da er det vel bare å spytte i nevane og sette i gang.

Om TS ikke misliker det, så tar jeg eventuelle spørsmål her samt litt redegjørelse for arbeidsprosess og resultat.

Mikael_L
Nå har jeg begynt litt smått å teste hvordan trappen blir. Det ser bra ut så langt. Den døren som skal få plass under klarer seg noenlunde, det er nøyaktig 2,10 der vangstykket passerer regelen ved dørhullet, det vil si karmen vil passe bra, men dørkarmen vil måtte skråskjæres der den ligger mot vangstykket.

• Uferdig trapp under bygging installert i et råbygg med trepaneler. Døråpning under trappen vises.
Mikael_L
Trappen er som sagt kjøpt brukt, så det var jo litt morsomt å se hvor godt den passer til vårt hus. :cool:

Nå står den på betonggulvet nede, og uten 22mm gulvspon oppe er det 25mm mellom øverste trinnet og bjelkelaget (men jeg tror den kom ca 2-4 mm for lavt, så egentlig er det nok 27-29mm).
Mao blir det øverste korte trinnet (hva det nå heter) en 4-7mm over gulvsponet.
Hva det så blir i slutten avhenger jo av hvilke gulvbelegg vi velger (det er jo ikke klart ennå, men i underetasjen heller det mest mot 2-3mm skum + 6-8mm klikkgulv)

Dere som er trappeksperter, er det noe dere ville brydd dere om, for eksempel å kappe trappen noen mm nederst, eller er det bare å kjøre på og tilpasse litt senere når overetasjen gjøres ferdig?

Så lurer jeg på hvordan den skal festes i ØK.
Den lange vang satt visstnok med 2 skruer i bjelkelaget på det forrige stedet (se bilde 2 under trappetrinn 14).
Men på den andre vangen og på det øverste trappetrinnet finner jeg ingen antydning til gamle skruehull, det virker som om trappen bare satt fast i lange vangen mot veggen i forrige hus? :x
Det synes jeg ikke virker fornuftig! :O
Tips?

• Trappetrinn i tre med målebånd som viser avstand på ca 28 mm mellom øverste trinn og gulv, sett i et hus under renovering.
  • Tretrinn merket med "14" festet til en vegg i tre, viser detalj av trappens konstruksjon. En skruer synlig i midten, ingen hull på andre siden.
Kjør på den innslåtte veien, det blir bra!
Innervangen kan du gjerne skrus skrått i bjelkelaget, så ordner det seg også. ;-)

Mikael_L
Så begge vangene bør altså være festet øverst i trappen?

Mikael_L
Og om innervangen skal skrus fast i overkant ser jeg to mulige måter.
Se vedlagt figur:
Brunt er mellombjelkelaget cc600, avvekslet der trappehullet begynner, så trappehullet er 1155 bredt, men trappen er 900 bred.
Lilla tilsvarer vangene, den øvre på bildet er yttervangen som lett skrues mot veggen og mellombjelkelaget på passende steder.
Grønt er litt skisset trappetrinn.
Gult er en mulighet for meg å bygge på bjelkelaget i sidelengs, men ikke lett å få det totalstabilt.

Så hvordan kan innervangen festes, kan jeg skru den ved 1, dvs endetreet i vangen mot avvekslingen i bjelkelaget?
Eller skal jeg avstive i henhold til det gule og skru vangen i siden (2) mot det tilbygde bjelkelaget?

• Diagram som viser et tverrsnitt av en trappkonstruksjon, med fargekodene brunt for bjelkelaget, lilla for vangene, grønt for trinn og gult som alternativ for forsterkning.
Ja, kjør på eneren det hadde jeg gjort.

Mikael_L
OK, kjempebra. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal skru akkurat nå, men det finner jeg nok ut av :)

Jeg har et lite spørsmål til.

Jeg så at fabrikken har forberedt for å skru sammen nedre ytre vang med øvre ytre vang.
Se bildene så viser jeg hvor jeg mener, og et bilde der de forberedte skruehullene er markert. Men hullene vises nok ikke på bildet.
Jeg tror nok du vet nøyaktig hvordan det ser ut uansett. :)

Forrige eier hadde visst nok ikke skrudd sammen her.
Fordelen kan vel sees som at den korte delen kan skrus sammen først og festes i veggen, så kan man sette den lange trappdelen på og sette opp alt.

Men finnes det kanskje noen ulemper også? Knirk, og sånt?

• Trebasert trapp med markert område for skruvhull, tydeliggjort med rød sirkel. Byggematerialer og plasserte verktøy i bakgrunnen.
  • Trappkonstruksjon i tre med markerte skruehull.
  • Liker
Liq4Lip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.