M
Hei
Skal montere en plywoodplate med 15*1200*600 mot to bjelker der gips er imellom og deretter montere TV-en der som veier 37 kg.
Tenker meg 4* 5*70 treskruer på hver bjelke gjennom gipsen, for langt?

Hvilke treskruer er best med tanke på holdbarhet, samt gode hoder. montasjeskruer vs franske skruer (holdbare men bygger mest)? Det er en galleritv så ønsker å redusere avstanden som hodene bygger. Skal jeg forsenke disse hodene i plywooden eller ha skive som fordeler kraften samt ha møbeltasser mot hodene så TV-en ikke slår innover disse?

T
Hvorfor skal du ha plyfa?

Det var en tung 77", iof har jeg en oled som veier ca 23kg men hørtes likevel mye ut med 37kg.

Uansett, monter med fire molly i gipsen, lykkes du treffe på en regel så du kan skru i den så får du hengebukseseler og livremmen der. I mine øyne er fire molly tilstrekkelig.

Kanskje ikke det svaret du vil ha. Men hva skal du med plywood til? En molly i enkelgips klarer ganske mye. Se nedenfor for essve tabell, og den inneholder en sikkerhetsmargin som for alle skrueforbindelser og lignende. En vanlig mellomstor molly i enkelgips klarer 40 kg i tverrlast. Så du klarer deg med en molly, vil du være på den sikre siden ta to :-D eller kanskje en for hver hull som det pleier å være så kanskje 4 stk. Det skal da rekke for ca 160 kg.

• Diagram som viser teknisk info om SAM Metall Expander Enkel, med lastkapasitet for enkelgips og spesifikasjoner for skruvdimensjoner.
  • Haha
MrJay
  • Laddar…
Så lenge du vil ha tv'n direkte mot veggen er det molly-plugg som du vil ha. (eller direkte i stenderne om de passer plasseringsmessig)

De tåler vekten mange ganger om.

Kryssfiner trenger du bare hvis du skal ha et stativ for å vinkle TV'n etc. som innebærer at det blir et vrimoment mot veggen.

Men hvis du vil ha et svar på ditt opprinnelige spørsmål: 15mm kryssfiner, 13mm gips og 45mm stendere innebærer at dine 70mm skruer ikke vil stikke ut på andre siden, men 50-60mm er mer enn nok.

Fransk treskrue holder best av dine alternativer, men bygger *mye* og er overdimensjonert for hva du trenger.
I stedet for montasjeskrue ville jeg valgt vanlig forsenket treskrue, det er et godt valg sammen med kryssfiner og bygger ikke noe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.