5.430 lest ·
2 svar
5k lest
2 svar
Mollyskrue(expander) eller Toggle for gips?
Hei,
Jeg har forsøkt å henge opp min center høyttaler på en gipsvegg ifølge følgende:


Akkurat nå sitter den med 2 stk M6 ekspandere for dobbel gips i 16 mm gipsplate og 1 stk 5x60 i noe som ser ut til å være en trestender. Ja, det er 16 mm gipsplate som sitter i veggen merkelig nok!? Jeg har målt den ved å stikke inn en spiker med hode.
Jeg er imidlertid ikke fornøyd med hvordan ekspanderskruene satte seg, sannsynligvis er de for store slik at armene heller blir klør som graver i gipsen.
Så nå vil jeg bytte ut disse ekspandermuttere med noe annet.
Vanlig enkel M6 ekspander for enkel gips er angitt for 13 mm, ved å måle beina og distansen kan jeg se at gipsveggen vil slutte akkurat over svingen, noe som kan medføre 2 ting. Enten så felles ikke ut som den skal, eller så felles den ut, men skader ca 2-3 mm av gipsveggen på innsiden.

Det andre alternativet, som er klart mye dyrere, er Gipsanker Toggle som jeg dessverre bare fant i M5. Ifølge butikken tåler de samme vekt og brukes ofte når man har mislyktes med ekspander. Fordelen er at dybden kan justeres, og man kan være sikker på at det blir festet som det er tenkt, men jeg er ikke sikker på om skruen virkelig havner i midten av hullet eller hvor lett det er å få den ut igjen?

Hva er beste alternativ her?
Jeg har forsøkt å henge opp min center høyttaler på en gipsvegg ifølge følgende:


Akkurat nå sitter den med 2 stk M6 ekspandere for dobbel gips i 16 mm gipsplate og 1 stk 5x60 i noe som ser ut til å være en trestender. Ja, det er 16 mm gipsplate som sitter i veggen merkelig nok!? Jeg har målt den ved å stikke inn en spiker med hode.
Jeg er imidlertid ikke fornøyd med hvordan ekspanderskruene satte seg, sannsynligvis er de for store slik at armene heller blir klør som graver i gipsen.
Så nå vil jeg bytte ut disse ekspandermuttere med noe annet.
Vanlig enkel M6 ekspander for enkel gips er angitt for 13 mm, ved å måle beina og distansen kan jeg se at gipsveggen vil slutte akkurat over svingen, noe som kan medføre 2 ting. Enten så felles ikke ut som den skal, eller så felles den ut, men skader ca 2-3 mm av gipsveggen på innsiden.

Det andre alternativet, som er klart mye dyrere, er Gipsanker Toggle som jeg dessverre bare fant i M5. Ifølge butikken tåler de samme vekt og brukes ofte når man har mislyktes med ekspander. Fordelen er at dybden kan justeres, og man kan være sikker på at det blir festet som det er tenkt, men jeg er ikke sikker på om skruen virkelig havner i midten av hullet eller hvor lett det er å få den ut igjen?

Hva er beste alternativ her?
Sist redigert:
Toggler er kjempebra men du kan ikke gjenbruke hvis du tabber deg i monteringen.
Men borer du med riktig bor så skal det ikke være noen problemer med å få hullet i midten men velg litt lengre skru så kan du bevege på ankeret når du har skrudd i litt om det nå er litt feilsentrert.
Men borer du med riktig bor så skal det ikke være noen problemer med å få hullet i midten men velg litt lengre skru så kan du bevege på ankeret når du har skrudd i litt om det nå er litt feilsentrert.
Takk, ja toggler virker veldig populære men jeg valgte likevel å bruke metalexpander 6E da jeg tidligere har satt opp min TV med slike. Denne versjonen som er laget for enkelgips fungerte virkelig bra til tross for den uvanlige tykkelsen på gipsen.
Det viktige er å bruke et expanderverktøy, det gjør det mer sikkert å finne posisjonen der expanderen har foldet seg ut riktig og det gjør også at man ikke river opp gipsveggen når hylsen vil snurre (med skrutrekkeren).
Det viktige er å bruke et expanderverktøy, det gjør det mer sikkert å finne posisjonen der expanderen har foldet seg ut riktig og det gjør også at man ikke river opp gipsveggen når hylsen vil snurre (med skrutrekkeren).
Klikk her for å svare