Etter over et år med grubling tok vi til slutt inn et av firmaene vi hadde fått tilbud fra for å tilleggsisolere og fikse våre lekkende karnapper (hadde helst gjort det selv, men med 2 små barn er det umulig). Det er 2 flate karnapper med 10 graders helling (en til hver side) og taket går nesten opp til mønet.
Etter avtale har man lagt til 120 mm på eksisterende 5" bjelker og lagt ny isolasjon (95+120). Luftspalten (25 mm i kontrakten) har man fikset med masonitt i hver seksjon. Taket skal bestå av papp som legges over mønet.
Den gamle konstruksjonen med bare 10 cm isolasjon hadde ingen lufting i takfoten, bare noen cm avstand fra isolasjon til rupanel, men da gikk ikke pappen over mønet.
Nå har man spikret igjen hver seksjon med en planke (en gammel planke som har ligget ute i flere år dessuten) så den sitter i beste fall noen mm fra spalten (se bilder på 2 av 4 seksjoner på den ene siden). Jeg synes dette føles helt feil, luftspalten bør vel uansett gå helt ut?
Hadde jeg gjort det selv hadde jeg lagt en stripe isolasjon og deretter tapet ny vindsperre/duk mot den eksisterende som kommer nedenfra og dratt opp mot masonitten som sitter bak planken og på den måten skapt både en ubrutt vindsperret isolasjon og en luftspalte som går helt ut.
Siden vi la mer isolasjon og dessuten dratt pappen over mønet er jeg bekymret for fremtidige fuktproblemer og derfor var jeg nøye med å påpeke at vi ønsket en luftspalte i kontrakten.
Er du enig? Andre forslag til løsninger?