Heisann!
Fikk nylig en opplysning om at man ikke skal blande sagflis og mineralull fordi det ville binde fukt mellom disse lagene.
Kan det være riktig eller hva tror dere?
Jeg har i to rom supplert isolasjonen i bjelkelaget som består av flisisolasjon (hus fra begynnelsen av 40-tallet) med en 50 mm mineralull da sagflisen har pakket seg sammen. Var nå dette feilaktig eller hva??
Svante
Fikk nylig en opplysning om at man ikke skal blande sagflis og mineralull fordi det ville binde fukt mellom disse lagene.
Kan det være riktig eller hva tror dere?
Jeg har i to rom supplert isolasjonen i bjelkelaget som består av flisisolasjon (hus fra begynnelsen av 40-tallet) med en 50 mm mineralull da sagflisen har pakket seg sammen. Var nå dette feilaktig eller hva??
Svante
Som jeg har forstått så stemmer det som du beskriver. Dette kommer av at mineralull mangler hygroskopiske egenskaper, dvs. den kan ikke ta opp og avgi fukt på samme måte som spon eller andre cellulosebaserte materialer. Dette innebærer at fukt som avgis fra sponet ikke tas opp av mineralullen, men blir værende midt imellom isolasjonslagene.
Det er ikke blandingen av materialer i seg selv som kunne ha forårsaket problemer, men det kan være slik at i enkelte tilfeller fungerer spon med sine hygroskopiske egenskaper på steder der en mineralull ville ha ført til en for høy fuktighetskonsentrasjon. Det vil si at om man har så mye fukt for eksempel i et bjelkelag at man får problemer med en blanding, så ville man antagelig fått problemer selv om man bare hadde lagt en mineralullsisolasjon.
Jeg hadde ikke bekymret meg i det hele tatt om jeg var i dine klær.
Jeg hadde ikke bekymret meg i det hele tatt om jeg var i dine klær.
Takk for svarene.
Jeg er ikke spesielt bekymret for at det skal oppstå problemer i bunnsvillen, men derimot så fikk jeg en tankestrek angående tilleggsisoleringen som ble gjort på slutten av 70-tallet oppe på loftet (tidligere eier). Fuktigheten varierer en del mer der enn i selve huset, spesielt her på vestkysten. Der la de en matte oppå sponisoleringen, dog en papirbelagt sådan. Jeg i min iver tok en titt der nå i morges og fant ikke et snev av endring. Så alt i alt tror jeg ikke det skal skje noe, det har jo ligget der i snart 30 år.
Svante
Jeg er ikke spesielt bekymret for at det skal oppstå problemer i bunnsvillen, men derimot så fikk jeg en tankestrek angående tilleggsisoleringen som ble gjort på slutten av 70-tallet oppe på loftet (tidligere eier). Fuktigheten varierer en del mer der enn i selve huset, spesielt her på vestkysten. Der la de en matte oppå sponisoleringen, dog en papirbelagt sådan. Jeg i min iver tok en titt der nå i morges og fant ikke et snev av endring. Så alt i alt tror jeg ikke det skal skje noe, det har jo ligget der i snart 30 år.
Svante
Klikk her for å svare