Etter å ha forsøkt å montere dører og vinduer med karmhylse i dag vil jeg dele mine beskjedne erfaringer.
ESSVE sier at man aldri skal bruke annet enn 38 mm til tungt montasje som ytterdører.
Dessverre er karmtykkelsen i hvert fall i mine dører ca 30 mm og med en trykkutjevningsbrikke på 4 mm så blir det ikke mye rom igjen til å skru ut hylsen i.
Altså stikker den ut av karmen på innsiden.
Drygt om man i desember tar fri for å få inn dritten mens det er dagslys men det faller på materialet.
Skriver dette for at eventuelle googlere skal finne informasjon om karmhylser og karmhylsens lengde. Og faktisk karmens tykkelse. Hadde selv dører og vinduer under presenning og plast og kunne ikke enkelt sjekke tykkelsen på karmen.
Vinduene er det mye tykkere karm på.
ESSVE sier at man aldri skal bruke annet enn 38 mm til tungt montasje som ytterdører.
Dessverre er karmtykkelsen i hvert fall i mine dører ca 30 mm og med en trykkutjevningsbrikke på 4 mm så blir det ikke mye rom igjen til å skru ut hylsen i.
Altså stikker den ut av karmen på innsiden.
Drygt om man i desember tar fri for å få inn dritten mens det er dagslys men det faller på materialet.
Skriver dette for at eventuelle googlere skal finne informasjon om karmhylser og karmhylsens lengde. Og faktisk karmens tykkelse. Hadde selv dører og vinduer under presenning og plast og kunne ikke enkelt sjekke tykkelsen på karmen.
Vinduene er det mye tykkere karm på.
Sprekken er for liten. Karmskruer finnes også i forskjellige lengder på den delen som sitter i karmen så vidt jeg vet, så det hadde ikke hjulpet.
Hvis jeg bare hadde kjøpt 28 mm så hadde dette ikke skjedd, men det hadde vært et kompromiss med bæreevnen.
Hvis jeg bare hadde kjøpt 28 mm så hadde dette ikke skjedd, men det hadde vært et kompromiss med bæreevnen.
Nå har jeg lest flere monteringsanvisninger og ikke sett noe sted at man skal bruke 38mm til f.eks. ytterdør, men jeg har skummet igjennom så jeg kan jo ha gått glipp av det...
Det er jo avhengig av hvilken sprekk du har mellom karm og vegg som bestemmer hvilken lengde på hylse og om du trenger skiver, så har jeg forstått det iallfall.
Det er jo avhengig av hvilken sprekk du har mellom karm og vegg som bestemmer hvilken lengde på hylse og om du trenger skiver, så har jeg forstått det iallfall.
sitter hylsen eller karmskruen ca 20 mm inn i karmen så har du ingen problemer med bæringenB bellman83 skrev:
Ja absolutt, men det vet man kanskje ikke når man står i butikken og skal handle varene. Det er produsenten ESSVE som foreskriver 38 mm hylse til tunge dører.nino skrev:
Nå har jeg lest flere monteringsanvisninger og ikke sett noe sted at man skal bruke 38mm til f.eks ytterdør, men jeg har skummet så jeg kan jo ha gått glipp av det...
Det er jo avhengig av hvilken sprekk du har mellom karm og vegg som bestemmer hvilken lengde på hylse og om du trenger skiver, så har jeg forstått det i hvert fall
Ok det er jo bra informasjon. Tror jeg klarer det.T tergo skrev:
Satte en pardør i dag i lettbetongvegger. Ble mange nybegynnerfeil da instruksjonene ikke forklarer hvorfor man gjør visse steg.
F.eks hvorfor skal jeg stille døren på klosser eller kiler? Da henger jo terskelen i luften. Blir typ bare kiler under den og ingen drev om den skal bli nogenlunde stabil (alu).
Dørbladene veier typ 80 kg hver, går jo ikke an å stå der og spøke med dem åpne før man har skrudd fast karmen i veggen.
Og da er det kjørt med lettbetong fikk jeg erfare når jeg skulle justere inn alt sammen.
Skruene gjenger ødelegge lettbetongen veldig fort når man justerer karmhylsene.
Hva kan man gjøre nå når man har ødelagte hull hvor det skal sitte skruer?
De skruene jeg hadde var 120 mm lange med 10 mm hode.
Trolig vanskelig å finne en 200 skrue med det hodet.
Jeg brukte ikke plugg da jeg hadde lettbetongskrue som biter direkte i underlaget. Men de tålte ingen etterjustering, så nå får det bli smale plugg som går gjennom hullet på karmhylsen.
Som du sier nino så vil man ha terskelen i vater, men er det ikke greit å bare sette den på platen hvis den er i vater? Som nybegynner hadde man ønsket å ha klart for seg at klossing og kiling bare skal gjøres om det er nødvendig.
Som du sier nino så vil man ha terskelen i vater, men er det ikke greit å bare sette den på platen hvis den er i vater? Som nybegynner hadde man ønsket å ha klart for seg at klossing og kiling bare skal gjøres om det er nødvendig.
Ja visst går det an å kappe av dem, hvor lite arbeid som helst om du først skal gjenge i 50 hylser og estimere deres rette posisjoner og så ta bort respektive halvdusinet karmer og dreie av og merke opp hvilken som skulle vært. Eller bare kappe alle til 33 mm.
Saken er jo den at 38 mm foreskrives av ESSVE og som lekperson kan man ikke forutse å kjøpe en av hver lengde man EVENTUELT kommer til å trenge.
Saken er jo den at 38 mm foreskrives av ESSVE og som lekperson kan man ikke forutse å kjøpe en av hver lengde man EVENTUELT kommer til å trenge.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 innlegg
Se på Adjufix.
Essve vil ha minst 15mm hylse i karmen uansett fugebredde.B bellman83 skrev:Ja visst går det å kappe av dem, hvor lite arbeid som helst om du først skal gjenget i 50 hylser og estimere deres rette posisjoner og så ta bort respektive halvt dusin karmer og dreie av og merke opp hvilken som skulle vært. Eller bare kappe alle til 33 mm.
Saken er jo den at 38 mm foreskrives av ESSVE og som lekmann kan man ikke forutsi å kjøpe en av hver lengde man EVENTUELT vil trenge.
Om du bruker en 10mm unbrako i skrutrekkeren går det raskt å skru inn og ut der du trenger å justere, kappe hylsene kan du jo gjøre med en valgfri maskin, det tar sikkert 5 sek med en multimaskin.
At man ikke kan ha 38mm til hvor små fugebredder og smale karmer som helst bør man kunne regne ut selv.
Jeg bruker den lengre hylsen overalt og der den har blitt for lang så er det bare å kappe. Veldig ukomplisert.
Er det så ukomplisert? Du må jo ta ut karmen av hullet i veggen for å kappe hylsen, eller gjør du det med hylsen i karmen?MathiasS skrev:
Essve vil ha minst 15mm hylse i karmen uansett fugebredde.
Om du bruker en 10mm unbrako i skrumaskinen går det raskt å skru inn og ut der du trenger å justere, kappe hylsene kan du jo gjøre med valgfri maskin, det tar sikkert 5 sek med en multimaskin.
At man ikke kan ha 38mm til hvor små fugebredder og smale karmer som helst bør man kunne regne ut selv.
Jeg kjører med den lengre hylsen overalt og der den har blitt for lang så er det bare å kappe. Veldig ukomplisert.