Hei
Jeg trenger å snekre sammen en midlertidig bjelke på 12m, som kun vil bli støttet i endene. Den skal bare bære en presenning.
Jeg vurderer å skru sammen tre stk 4,8m lange 120x21mm planker til 12m og så sette også 120x21mm "oppå" slik at jeg får en T-bjelke.
Tror dere at dette kan bli stabilt nok til å løfte og holde en presenning som beskyttelse mot nattfrost og eventuell regn? Den vil ikke bli brukt ved snøfall.
Jeg trenger å snekre sammen en midlertidig bjelke på 12m, som kun vil bli støttet i endene. Den skal bare bære en presenning.
Jeg vurderer å skru sammen tre stk 4,8m lange 120x21mm planker til 12m og så sette også 120x21mm "oppå" slik at jeg får en T-bjelke.
Tror dere at dette kan bli stabilt nok til å løfte og holde en presenning som beskyttelse mot nattfrost og eventuell regn? Den vil ikke bli brukt ved snøfall.
Om du gjør som du har tenkt burde vel "tverr"-delen være nedover for å kunne ta opp lasten. Det er jo hele idéen med en T-bjelke.
Er nok vanskelig å lage en midlertidig bjelke som både tåler belastninger fra siden og ovenfra, uten at den blir veldig kraftig og tung. Hvis bjelken kun skal holde oppe en presenning, stiver den garantert opp sidekreftene noe, og det går selvfølgelig an å sette tau fra bjelken som ytterligere stabiliserer den sidelengs.
Virker rart. Har selv en presenning på campingvogna som ligger der nettopp fordi snøen er skitten.ToRy skrev:
Evt. regn høres faktisk veldig rart ut. Hvor bor du?
Jeg tror ikke den er stiv nok til å bære seg selv engang, uten vil knekke sidelengs og deretter havarere totalt.Snickerick skrev:
Det kreves noe av typen hengebro eller støtter under.

Ja, hele tanken er jo at den må bære seg selv uten problem, den må bli stabil både i høyde og sideveis, er den stabil bare i høyden vil den svikte ut til siden og vri seg, kalva som du skriver mycke_nu.
Carl_Elvis, hvilke deler mener du skal være ned når du sier tverrdelen? Min tanke er at den skal monteres som en T, med flate siden opp og skaftet i T-en stående, det burde vel bli mest stabilt?
Jeg kanskje må prøve og se om det funker. Saken er at jeg har akkurat det materialet. Ideen med masoniten er kanskje god, slike bjelker finnes jo virkelig, men hvordan er det her med lengden og sidestabiliteten, det føles tvilsomt.
Til dere som synes det er rart m.fl. tanker, hva har skjedd med deres fantasi og detektivferdigheter?
Hva kan en som henger her på byggahus tenkes å ville dekke midlertidig med en presenning for regn og frostbeskyttelse, i denne størrelsen? Og for dere som ikke finner ut av det med en gang, så finnes et veldig godt tips bare to til tre klikk unna
Og de som finner veien dit, kan jo diskutere det der i stedet, så ødelegger vi ikke moroa for de andre her
Litt juleverksted skal vi vel ha 
Hvilken last den skal ta og om den skal tåle snø? Jeg håper det fremgikk av mitt første innlegg!?
Om den skal tåle vind? Ja, hva skal jeg svare på det, hvor langt er et snøre
Carl_Elvis, hvilke deler mener du skal være ned når du sier tverrdelen? Min tanke er at den skal monteres som en T, med flate siden opp og skaftet i T-en stående, det burde vel bli mest stabilt?
Jeg kanskje må prøve og se om det funker. Saken er at jeg har akkurat det materialet. Ideen med masoniten er kanskje god, slike bjelker finnes jo virkelig, men hvordan er det her med lengden og sidestabiliteten, det føles tvilsomt.
Til dere som synes det er rart m.fl. tanker, hva har skjedd med deres fantasi og detektivferdigheter?
Hvilken last den skal ta og om den skal tåle snø? Jeg håper det fremgikk av mitt første innlegg!?
Om den skal tåle vind? Ja, hva skal jeg svare på det, hvor langt er et snøre
For å ta last ovenfra bør vel din T være opp ned, ellers gir det jo ingenting.
Jaha, hvorfor er en T-konstruksjon bedre på å ta last fra "skaftsiden" enn fra "toppsiden"? Jeg hadde jo ikke trodd at det hadde noen betydning. Jeg hadde jo trodd at det der med krefter og motkrefter hadde gjort at det ble det samme om man snur 180 grader!?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
Skal det bare være en T så skal den ligge som en T, det er oversiden som vil krølle seg sammen. Underkanten er det bare strekkrefter så den holder seg nok rett.
Som Carl Elvis resonerer så er det feil, det er samme krefter i både over og underkant, bare i forskjellige retninger.
Protte
Som Carl Elvis resonerer så er det feil, det er samme krefter i både over og underkant, bare i forskjellige retninger.
Protte
Det avhenger av materialet. Noen tåler nesten hvor mye trykk som helst (f.eks. betong), men kan samtidig ikke strekkes i det hele tatt (derav behovet for armering).
For tre er strekkfastheten i fiberretningen dobbelt så høy som trykkfastheten, dvs. T-en skal være opp og ned.
[TABLE="class: tabgul tab100, width: 743"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]I fiberretningen
(MPa)[/TD]
[TD]På tvers av fiberretningen
(MPa)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Strekkfasthet[/TD]
[TD]100[/TD]
[TD]3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Trykkfasthet[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]7[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Skjærfasthet[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]5[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Tabell 1. Omtrentlig styrkeverdier for feilfritt gran- og furutreverk.
For tre er strekkfastheten i fiberretningen dobbelt så høy som trykkfastheten, dvs. T-en skal være opp og ned.
[TABLE="class: tabgul tab100, width: 743"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]I fiberretningen
(MPa)[/TD]
[TD]På tvers av fiberretningen
(MPa)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Strekkfasthet[/TD]
[TD]100[/TD]
[TD]3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Trykkfasthet[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]7[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Skjærfasthet[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]5[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Tabell 1. Omtrentlig styrkeverdier for feilfritt gran- og furutreverk.