Hei!

Vi bor i et hus fra 60-tallet som er av mexitegel. Vi bor rett ved havet/skjærgården og jeg synes definitivt ikke at mexitegel passer inn. Mexiteglet er i veldig god stand uten noen som helst sprekker i verken steiner eller fuger.

Hva gjøre om man er lei av mexitegel??

brevik skrev:
Hva gjøre om man er lei av mexitegl??
Male det i en annen farge med silikatmaling, kanskje? ???

Totte_S
Så en artikkel for noen år siden, husker ikke i hvilken avis, der de pusset en teglfasade. Ble helt ok resultat, og det burde bli en tålig og god løsning for et hus i utsatt klima, om enn ganske dyrt bare for øyets skyld. Om det er dype fuger og på den måten mye "struktur" i fasaden kanskje det ikke blir så bra, går nok med mye puss for å jevne ut :-/.

Jeg er enig med Jureit. Jeg har en følelse av at eternitthusene som har blitt hatet intenst i tiår, er i ferd med å havne blant byggvernsobjektene. Det er bare et tidsspørsmål før mexitegl blir verneverdig.

Hver tidsperiode har sine hatobjekter, sine motestiler og sine gamle yndlinger. Se det som at du ofrer deg for bevaringen av en minneverdig epoke i småbolighistorien. ;)

Jeg kjenner arkitekter som allerede i dag har begynt å ivre for å bevare mexiteglet. Med grønn eller svart fiskeskjellpanel på gavlspissen. Og falske vindusskodder...

Det høres ut som om puss-varianter er både dyre, kompliserte og lite vedlikeholdsfrie. Hvorfor ikke ta ned mexiteglet og sette trepanel på huset. Mange havnære hus i Bohuslän f.eks. er av tre og malt i lyse farger.

Om huset er fra 60-tallet og i meget god stand uten noen som helst sprekker i verken steiner eller fuger, så virker det å være perfekt for sitt miljø.
Hvilket hus med trefasade ville vært det uten omsorgsfull pleie. Et bytte der ville helt klart vært en funksjonell forverring.
Dessuten forstår jeg ikke i det hele tatt hva som er galt med mexi-tegl ;D.
Så hva du enn bestemmer deg for å gjøre, tenk etter først.

/EB

Er enig med EB og andre...
Ikke mange av oss "gamlahus- eiere" kan skryte av en perfekt fasade ;). Konsentrer din energi og utgifter på vinduer for eksempel om de er fra samme tid ??? eller annet som trenger oppfriskning?. Hvit murstein er jo egentlig ikke så dumt, og hvis man maler vinduer og dører i en farge man liker, kan det bli en vellykket forandring i husets utseende. Alt passer til hvitt, havblått for eksempel? Man kan tilføre andre detaljer i omgivelsene (fine porter, gjerder, veranda) som påvirker husets karakter i stedet for....
Tenk litt til... er det faktisk så ille å ha en perfekt fasade uten større vedlikeholdskrav???
gaia

Vakkert skrevet.

/Mexi-Mangelito ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.