Vi har en del rørisolering som en takstmann fra et saneringsfirma i Stockholmsområdet har konstatert inneholder asbest. Han tok aldri prøver, men stakk bare tapetkniven gjennom hylsteret i rørbøyen, og da han dro ut kniven var det hvitt støv på knivspissen, han sa da at dette er garantert Asbest.
Han skar også opp et hull på en rett strekning og sa at det IKKE fantes noen asbest der.

Jeg forstår at man kan anta at det med stor sannsynlighet er asbest, men er det 100% sikkert at det er så?
Har man gjennom årene brukt annen isolasjon i rørbøyer som nå, noen år senere, ser likt ut om man stikker kniven gjennom det? Jeg tenker f.eks. gipspulver eller annet?
Det jeg funderer på er om jeg først skal sende materialet til analyse før jeg bestiller asbestsanering av et firma. (jeg vil dog røre i "skiten" så lite som mulig om det ikke er til nogen nytte)
Hva synes dere, skal jeg bare kjøre på og forutsette at det finnes asbest og bestille sanering, eller bør jeg først forsikre meg om at det virkelig er asbest i rørbøyene?

Videre har et par firmaer kommet med tilbud og beskrevet hvordan de vil gå frem for å sanere rørisoleringen i vårt fyrrom om jeg bestiller oppdraget fra dem.
  • 2 firmaer vil bruke såkalte Glove Bags. De vil da IKKE plastre inn/avskjære rommet for å minimere støvspredning, og de vil heller ikke bruke luftsluse inn og ut av fyrrommet via kjellerdøren som leder direkte inn i fyrrommet.
  • 1 firma har svart at de vil "etablere et område" (de plastret da inn et område i rommet og vil bruke luftsluse/støvsuger for å suge ut støv fra rommet), men de vil ikke bruke Glove Bags når de river isolasjonen.
Noen som har kunnskap om hvilken av de 2 foreslåtte fremgangsmåter som er å foretrekke, det vil si som fører til minst støvspredning til tilstøtende rom...
 
Skal du fjerne rørene, eller hvorfor skal du fjerne isolasjonen?
 
vi kommer snart trenge å bytte kjele (den vi har i dag er fra 1967), og i og med det vil rør måtte kuttes/legges om, så jeg vil få bort isolasjonen før det.

legger ved et bilde av rørene over kjelen
 
  • Rør isolert med hvit innpakning over gammel blå varmeovn i kjelleromgivelser, diverse verktøy og ventil i nærheten.
  • Liker
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare og 1 annen
  • Laddar…
Kapp rørene på rettstrekningene der det ikke er asbest og kjør dem til deponiet.
 
  • Liker
roggabear
  • Laddar…
Da jeg byttet fjernvarmeanlegget årsmodell 1967, måtte jeg forberede selv ved å pakke inn bøylene med plast og tape skikkelig. Så kom firmaet som byttet fjernvarmen og kappet rørene med tigersag på de rette strekningene. Plastpakking og taping var et krav for å unngå asbestspredning ved håndtering av rørstumpene. Byttet var subsidiert av fjernvarmeleverandøren i stedet for å bygge om anlegget for fjernavlesning. Det var en pakke med riving og bortkjøring av det gamle og installasjon av det nye. Asbestsanering var ikke inkludert, men siden jeg gjorde nødvendige forberedelser, ble det ingen forsinkelser.
 
  • Liker
roggabear
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Kapp rørene på rettstrekkene der det ikke er asbest og kjør dem på deponiet.
Så gjorde rørleggeren hos meg, kappet der det ikke var innkledd, så kjørte jeg selv til søppelplassens asbest innlevering... Har dog rør igjen som ikke skal byttes. Vurderer å bare la dem være...
 
  • Liker
roggabear
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kapp rørene på rettstrekkene der det ikke er asbest og kjør dem på deponiet.
Det høres ut som en pragmatisk løsning.
Plast inn og teip alle rørbøyer, og så gå løs med vinkelsliper eller tigersag på rettstrekk/fordelere som er uisolerte og bare hvitmalte.

Da kommer neste spørsmål, hva skal jeg erstatte dagens jernrør med? Kobber? Annen type rør? Jeg mener å ha lest at man bør bruke riktig type rør når man skal kombinere med gamle jernrør for å unngå at noen form for reaksjon skal oppstå!?
 
J
Mange bytter til plast, har forstått det er viktig på radiator system å bruke gasstette rør, ikke bare tappevann rør, pga oksygen ikke skal komme inn i systemet.
 
  • Liker
roggabear
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Mange bytter til plast, har forstått det er viktig på radiator system å bruke gasstette rør, ikke bare tappevann rør, på grunn av at oksygen ikke skal komme inn i systemet.
Typ Uponors CombiPEX? (vi har disse rørene som gulvvarmesløyfer i noen rom)
 
J
Hos meg trakk de en blanding av plast og metall. Utenpåliggende metall
Kobber er dyrt, men kanskje verdt det med rente på jobben enda dyrere. I lukkede radiatorsystem er vel kobber Overkill, de ruster jo knapt i og med ingen oksygen...
 
  • Liker
roggabear
  • Laddar…
Kobber er stilig.
 
  • Liker
roggabear
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kobber er pent.
useless useless skrev:
Kobber er pent.
Og det er ikke noe problem å ha blandet kobber og jernrør i et system?
 
Kobber og gamle jernrør fungerer. Vil du være helt sikker så bruker du avsinkningsherdede messingkoblinger mellom.
 
  • Liker
roggabear
  • Laddar…
Så her ser min kobling ut mellom den nye delen med kobber og presskobling og det gamle varmesystemet (1951, oljeoppvarming).
Kobberrør med messingkobling knyttet til et gammelt jernrør i en vegg, en del av et blandet metallsystem for oppvarming.

Man må jo tenke på at alle radiatorer er jern og temperaturhjul/termostathus er messing så man har alltid hatt en miks av metaller uavhengig av rørtype.
 
  • Liker
roggabear
  • Laddar…
Hvordan gikk det så @roggabear ?
For en idiot ssanerings-tekniker som bare stakk kniven rett inn i bøyen. Det der pulveret er superflyktig!!!

Jeg hadde ikke brukt glovebags til de der bøyene, hadde vært mye enklere og sikrere å bygge det inn til en sone av plast.

Glovebags egner seg best der det er greit med plass og ikke en masse ting i veien!
Håper uansett at alt har gått bra.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.