Vi har en del rørisolering som en takstmann fra et saneringsfirma i Stockholmsområdet har konstatert inneholder asbest. Han tok aldri prøver, men stakk bare tapetkniven gjennom hylsteret i rørbøyen, og da han dro ut kniven var det hvitt støv på knivspissen, han sa da at dette er garantert Asbest.
Han skar også opp et hull på en rett strekning og sa at det IKKE fantes noen asbest der.
Jeg forstår at man kan anta at det med stor sannsynlighet er asbest, men er det 100% sikkert at det er så?
Har man gjennom årene brukt annen isolasjon i rørbøyer som nå, noen år senere, ser likt ut om man stikker kniven gjennom det? Jeg tenker f.eks. gipspulver eller annet?
Det jeg funderer på er om jeg først skal sende materialet til analyse før jeg bestiller asbestsanering av et firma. (jeg vil dog røre i "skiten" så lite som mulig om det ikke er til nogen nytte)
Hva synes dere, skal jeg bare kjøre på og forutsette at det finnes asbest og bestille sanering, eller bør jeg først forsikre meg om at det virkelig er asbest i rørbøyene?
Videre har et par firmaer kommet med tilbud og beskrevet hvordan de vil gå frem for å sanere rørisoleringen i vårt fyrrom om jeg bestiller oppdraget fra dem.
2 firmaer vil bruke såkalte Glove Bags. De vil da IKKE plastre inn/avskjære rommet for å minimere støvspredning, og de vil heller ikke bruke luftsluse inn og ut av fyrrommet via kjellerdøren som leder direkte inn i fyrrommet.
1 firma har svart at de vil "etablere et område" (de plastret da inn et område i rommet og vil bruke luftsluse/støvsuger for å suge ut støv fra rommet), men de vil ikke bruke Glove Bags når de river isolasjonen.
Noen som har kunnskap om hvilken av de 2 foreslåtte fremgangsmåter som er å foretrekke, det vil si som fører til minst støvspredning til tilstøtende rom...
vi kommer snart trenge å bytte kjele (den vi har i dag er fra 1967), og i og med det vil rør måtte kuttes/legges om, så jeg vil få bort isolasjonen før det.
Da jeg byttet fjernvarmeanlegget årsmodell 1967, måtte jeg forberede selv ved å pakke inn bøylene med plast og tape skikkelig. Så kom firmaet som byttet fjernvarmen og kappet rørene med tigersag på de rette strekningene. Plastpakking og taping var et krav for å unngå asbestspredning ved håndtering av rørstumpene. Byttet var subsidiert av fjernvarmeleverandøren i stedet for å bygge om anlegget for fjernavlesning. Det var en pakke med riving og bortkjøring av det gamle og installasjon av det nye. Asbestsanering var ikke inkludert, men siden jeg gjorde nødvendige forberedelser, ble det ingen forsinkelser.
Kapp rørene på rettstrekkene der det ikke er asbest og kjør dem på deponiet.
Så gjorde rørleggeren hos meg, kappet der det ikke var innkledd, så kjørte jeg selv til søppelplassens asbest innlevering... Har dog rør igjen som ikke skal byttes. Vurderer å bare la dem være...
Kapp rørene på rettstrekkene der det ikke er asbest og kjør dem på deponiet.
Det høres ut som en pragmatisk løsning.
Plast inn og teip alle rørbøyer, og så gå løs med vinkelsliper eller tigersag på rettstrekk/fordelere som er uisolerte og bare hvitmalte.
Da kommer neste spørsmål, hva skal jeg erstatte dagens jernrør med? Kobber? Annen type rør? Jeg mener å ha lest at man bør bruke riktig type rør når man skal kombinere med gamle jernrør for å unngå at noen form for reaksjon skal oppstå!?
Mange bytter til plast, har forstått det er viktig på radiator system å bruke gasstette rør, ikke bare tappevann rør, pga oksygen ikke skal komme inn i systemet.
Mange bytter til plast, har forstått det er viktig på radiator system å bruke gasstette rør, ikke bare tappevann rør, på grunn av at oksygen ikke skal komme inn i systemet.
Typ Uponors CombiPEX? (vi har disse rørene som gulvvarmesløyfer i noen rom)
Hos meg trakk de en blanding av plast og metall. Utenpåliggende metall
Kobber er dyrt, men kanskje verdt det med rente på jobben enda dyrere. I lukkede radiatorsystem er vel kobber Overkill, de ruster jo knapt i og med ingen oksygen...
Så her ser min kobling ut mellom den nye delen med kobber og presskobling og det gamle varmesystemet (1951, oljeoppvarming).
Man må jo tenke på at alle radiatorer er jern og temperaturhjul/termostathus er messing så man har alltid hatt en miks av metaller uavhengig av rørtype.