Vi holder på å prosjektere for å erstatte en bærende vegg med en stålbjelke. Bygningsingeniøren har sagt sitt og han sa 5000 mm HEA 200 stålbjelke med en omtrentlig vekt på 230 kg.

Nå lurer jeg på diverse metoder for å enklest løfte 230 kg bjelke 2,5 meter opp i luften og få den dit man vil?

Å leie en slags lift ville vært det beste. Å få tak i arbeidskraft er nok ikke noe stort problem bortsett fra ølkostnaden etterpå....

Ideer eller tips?

Jeg funderte på det samme tidligere og kom frem til at egypterne hadde noen gode ideer.

Løft en liten bit og pall under. osv. osv osv

Fem sterke karer løfter, i to etapper. Mellomland bjelken på et par bukker, legg noen lastepaller å stå på før andre løftet.

Finns det plass så er noen menn den beste løsningen. Se som sagt til å ha et par gode avlegg bare så man kan hvile mellom slagene.

Fiks frem sjpaller el l. Løft så bjelken i den ene enden, legg under pallen så den ene langsiden befinner seg midt under bjelken. Løft så i den andre enden, legg under neste pall mot den forrige, deretter gjentas prosedyren til bjelken er oppe. På slutten kan du bruke biter av lekter eller lignende til den siste biten.

Lei en alplift. Å trikse med egne løftekonstruksjoner på en 230 kg tung bjelke kan ende i katastrofe og lemlestelse.

Vi gjorde som JohnnyZ foreslår.

Kjøp hjem en kasse øl, inviter fem sterke kompiser, last opp med europaller før.

Fikset.

/ Fredrik

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Sicken trådnekrofili ... :x

Jeg stemmer på alplift. Koster bare noen få hundrelapper (2-400 noe) å leie en dag.
Jeg leide alplift to dager og fikk alle takstoler og limtre på plass. Lett verdt leiekostnaden.

Hadde vært veldig gøy å gjøre dette løftet helt alene med hjelp av spak. Eller hvorfor ikke markløft.

Mikael_L skrev:
Sicken trådnekrofili ... :x
.
Ojdå, jeg fulgte en lenke hit og innså ikke hvor gammel tråden var.
Men det heter vel trådnekromanti, trådnekrofili er vel (forhåpentligvis) noe annet (eller så forstår jeg ikke helt hvordan du bruker forumet ;-) )

/ Fredrik

Mikael_L
Min latin er ikke hva den burde være ... ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.