Hei,
Jeg skal bygge en entresol hvor jeg vil unngå trebjelker på grunn av at jeg mister for mye takhøyde med de kraftige bjelkene som trengs.
Jeg har ingen erfaring med å arbeide med stålbjelker og skulle trenge hjelp til å finne ut hvilken type og dimensjoner jeg trenger. Skissen nedenfor viser utformingen på rommet og entresolens plassering. Jeg har raskt flyttet om delene fra skissen der jeg tok utgangspunkt i bare tre, så dimensjoner og plasseringer er omtrentlige.

Rommet er 6m bredt og planet skal være 3,3 meter dypt. Det skal være en isolert mellomvegg i forkant av planet. Rommet skal brukes som kontor.
Ideelt sett vil jeg ha stålbjelker med innsatt trebjelkelag, slik at gulvet ikke blir tykkere enn stålbjelkenes høyde. Bjelkene trenger å ligge på søyler slik at konstruksjonen blir frittstående fra husrammen.

Jeg trenger type og dimensjon på 3 stk bjelker på 6 meter og 6 stk bærende søyler på 2 meter.
Eller forslag til andre løsninger.

Takknemlig for hjelp.
Illustrasjon av et entresolplan med inskjutné metallstøtter, trekonstruksjon, spiraltrapp og vinduer på veggen i et rom.

3D-skisse av et byggprosjekt med entresolbjælkelag i et rom, viser stålbjelker, isolert mellomvegg, og plassering av pelare.
Skisse av et entresolbjälklag i et rom, med trapp i tre som leder opp til planet. Rommet er 6m bredt og entresolplanet er 3,3m dypt.

M Mattis Audar skrev:
Bjelkene må ligge på søyler slik at konstruksjonen blir frittstående fra husstammen.
Er du sikker på at gulvkonstruksjonen tillater dette? Med det du foreslår, vil hele vekten hvile på 6 punkter på gulvet. Dette er bare mulig med en armert betonggulv.

• Liker
MONTREAL
  • Laddar…
Bra poeng, takk.

Det er et betonggulv og jeg har til hensikt å sveise plater for stolpene slik at de fordeler vekten samt at jeg kan feste dem i gulvet, og veggene i overkant.

-Mattis

Hvis det er mulig å feste til veggene, kanskje stolpene ikke er nødvendige? Og en ting til. Med disse trappene, kanskje du har for liten høyde mellom dem og taket. Hullet i taket bør være "L" formet. Jeg ville også vurdert å plassere trappene foran slik at de ikke tar opp plass i første etasje.

Vanlige veggregler er ikke nok til å bære vekten dessverre. Jeg hadde trengt å gå inn i veggen og forsterke, og det vil jeg helst slippe.

Absolutt, det er blant annet på grunn av utformingen av trappen at jeg føler jeg må bytte materiale i gulvbjelkelaget, slik at jeg får bedre plass. Trappen er en placeholder og vil bli designet etter at jeg har fått hjelp med beregningen av gulvet. Skissen ovenfor er som sagt omtrentlig, men takk for bra og viktige detaljer.
Jeg har trappen under gulvet for å ikke ta plass foran 😎

Men, det jeg trenger hjelp med er hvilken dimensjon på stålbjelker (3stk eller flere?) jeg trenger for et gulv på 6*3,3 meter som skal bære et kontor og en isolert innervegg.

M Mattis Audar skrev:
Vanliga väggreglar är inte tillräckligt för att bära vikten tyvärr.
Regardless of whether the wall structure is steel or wood, the posts in the walls should withstand such a load. Even 95x45 wood has a very high resistance to vertical load. Consider that the wall sheathing additionally strengthens these beams. And I think you should assign this project to someone with knowledge.

Jeg føler at du fokuserer på feil ting. Jeg er ikke interessert i å endre det generelle designet på strukturen jeg bygger. Jeg er fullstendig klar over trykkstyrken til (forskjellig) tre, men jeg ville fortsatt ikke støtte en annen etasje, boltet til sidene av seks 1"3 stolper uansett kledning. Ditt forslag ville kreve mer arbeid på strukturen til den eksisterende bygningen enn det jeg er forberedt på å gjøre, for at det skal fungere. Jeg sier ikke at det ikke er mulig, bare at jeg ikke kan henge gulvet fra de seks stenderne som ville møte bærebjelkene. Jeg må hvile gulvet "på toppen" av stenderne, noe som ville kreve å åpne veggen. Jeg foretrekker å ha en relativt frittstående struktur.

Det eneste jeg er usikker på er dimensjonene på de laterale ståldragere. Derfor overlater jeg den delen til noen med kunnskap.

-Mattis

• Liker
MONTREAL
  • Laddar…
Nå har jeg laget nye tegninger med korrekte dimensjoner.

Bjelkene er HEA 120 og søylene er HEA 100 (bare for å ha noe å gå ut ifra). Er dette tilstrekkelig for å bære opp gulvet og den 90 mm tykke veggen uten å svikte uakseptabelt mye?

Søylene får puter av 8 mm plate og en vinkel å hvile bjelkene på samt for å stabilisere søylene gjennom innfesting i veggen. De røde delene er sveiset mot hverandre.

Tredekke er 120x45mm, utskjært for å passe innskjøvet i stålbjelkene.

Mvh
-Mattis

• Byggeprosjekt med stålkonstruksjon, tretrapp, og stålbjelker under gulvet. Røde stålpelare støtter bjelkene, synlig i rom med vinduer.
  • Stålbjelker og trebjelkelag i tak, med røde sveisede deler. HEA 120 bjelker og HEA 100 søyler vises. Træbjelker er 120x45mm.
  • Rød sveist stålsøyle med HEA-bjelke, og stålvinkelstøtte ved basen festet til gulv og vegg.
  • 3D-modell av en trappekonstruksjon med stålsøyler i rødt og bjelker i blått, viser et forslag til bæring av gulv og vegg.
  • 3D-tegning av interiørstruktur med hvite vegger, blå og røde ståldeler for forsterkning, og en enkel trapp. Vindu åpning i midten.
  • Illustrasjon av et byggprosjekt med stålbjelker, tretrapp og stålstolper, brukt til å vurdere bæreevnen til et gulv og en 90 mm tykk vegg.
Et forslag jeg har fått er at HEA 160 gir 7.5 mm nedbøyning og HEA 180 gir 5.2 mm på 6 meter med "normal" belastning.

For å bruke HEA 120 trengs fem bjelker for å oppnå en lignende nedbøyning.

Noen som kan bekrefte om dette høres rimelig ut?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.