Jeg vet virkelig ikke om dette ble riktig område, kunne tenke meg ganske mange andre der den passet inn også.. men jeg sjanser her og ble det feil får dere gjerne flytte tråden!
På bildet/bildene kan dere skimte en del "fuktflekker" (?) på det relativt nye gipset i taket som jeg funderer litt over hva det kommer av.. har dere noen tanker, tips mottas de takknemlig.. har dere spørsmål kan jeg trolig ikke svare på dem, men prøver gjerne!
Litt om plassen der taket er:
Det er et "blivende baderom" i en sutterengdel av et uthus (det er jo praktisk talt en kjeller egentlig, men nesten alt befinner seg over bakken!).. det ser ut til å være stein som vegg.. sammenmurte.. halvpusset på innsiden og slettpusset på utsiden (vanskelig å forklare, håper dere forstår).. dvs ikke en glatt vegg - og den som påbegynte baderommet har støpt på gulvet så det er nytt.. trukket inn vann og avløp osv.. samt begynt å skru fast stålregler for nye vegger på innsiden..
For øvrig er det ikke så mye mer i rommet.. et hjørne med en akkumulatortank (solvarme) en tilkoblet liten ovn og masse byggemateriale.. gulvet ser tørt og fint ut.. gipset som ligger på gulvet er tørt og fint (selv når man løfter på platene og ser lenger ned i haugen).. det føles ikke mer fuktig i lufta enn noe annet sted (lukter ikke rart).. og likevel har disse flekkene på en eller annen måte oppstått..
Jeg forutsetter at de ikke var der fra begynnelsen (på platen når de satte opp den), ettersom "ringene" går over skjøter litt her og der..
Likevel virker det ikke som "en vannskade" på et lokalt sted.. da det er fuktflekker på forskjellige sider av rommet..
Over rommet finnes en leilighet som har et lite kjøkken (med vann).. men det virker ikke som det lekker der (og skulle det gjøre det, burde flekkområdet i taket være mer lokalt vel.. på ett og samme sted?)
Det eneste jeg oppfattet var at det føltes som flekkene i stor mengde var knyttet til skjøtene (noe man også kan se på bildene) mellom gipsplatene.. der de har sparklet.. det kunne være relevant.. men vet ikke helt hvordan.. :x
Hva i alle dager kan det være (snarere hvordan og hvorfor har de oppstått)? bare ren fukt som har blitt innestengt mellom "nye" innertaket og evt gammelt innertak (kondensvann eller noe)?..feil materiale? feil sparkel?
Sitter flekkene i taket og du har et kjøkken ovenfor må man vel mistenke at det er ovenfra kommende vann som har forårsaket dette. Kan du ikke rive ned litt gipsplate og sjekke oversiden på gipsen og eventuell isolasjon i bjelkelaget....
Hvordan vet du at flekkene ikke kommer fra kjøkkenet?
Sitter flekkene i taket og du har et kjøkken ovenfor må man vel mistenke at det er ovenfra kommende vann som har forårsaket dette. Kan du ikke rive ned litt gipsplate og sjekke oversiden på gipsen og eventuell isolasjon i bjelkelaget....
Hvordan vet du at flekkene ikke kommer fra kjøkkenet?
Det vet jeg jo ikke, så klart!
Men kjøkkenet i seg selv er på størrelsen av et trinettkjøkken (og det var ingen synlige skader eller lekkasjer på utsiden der som man sier.. men det betyr jo ikke at rørene under er hele!).. hvilket føltes som at OM det nå var det som dryppet og lekket litt.. så burde flekkene i hovedsak være under kjøkkenet (i det minste ha litt større flekker akkurat der).. men flekkene har oppstått litt overalt i forskjellige grader (som jeg nevnte, først og fremst fulgt skjøter og skruehull).. der det ikke burde være noen slags rør.. men absolutt - vann kan renne merkelige, og lange, veier før det finner veien ut.. så det kan jo være hva som helst.. :/
..men som sagt det var bare jeg som prøvde å være logisk haha.. og DET funker ikke alltid
Huset der det rommet befinner seg.. er ikke helt i min eie ennå.. så jeg kan ikke helt rive ned noe.. ennå.. men selvfølgelig skal det undersøkes mer nøye! Nå funderer jeg mest på hvordan og hvorfor.. og sjekker om noen andre har noen ideer..
Takk for innspill!
Ha en hyggelig kveld,
MVH Sandra
Ja, det der skulle jeg sjekke opp, ser etter min mening for mye ut for å kunne være kondens f.eks. Dessverre innebærer det da sikkert en del riving.
Grunnen til at det vises akkurat i skjøtene kan kanskje være fordi vannet lettere tar seg ned i sprekken mellom platene (som det jo er på oversiden) enn gjennom selve gipsen.
Ja, det der skulle jeg sjekket, ser etter min mening for mye ut for å kunne være kondens f.eks. Dessverre innebærer det da sikkert en del riving.
Grunnen til at det vises akkurat i skjøtene kan kanskje være fordi vannet lettere tar seg ned i sprekken mellom platene (som det jo er på oversiden) enn gjennom selve gipsen.
Jo det synes vi også, vi synes de er skumle generelt hehe.. Liker ikke uforklarlige ting.. Klør i fingrene etter å finne ut hva det er..
Det vi vet er at det ikke finnes noen vannbårne elementer i lgh ovenfor.. Så det går ingen slike rør der.. De eneste som går der burde være avløp og kaldt/varmtvann til lgh ovenfor.. Og noen ledninger til solcellene..(jeg vet ikke hvordan sånne fungerer.. Er det vann i slike? Varmer man vann.. Eller samler man strøm for å varme opp vann et annet sted?)
det virket ikke vått når vi trykket der.. Ingen kliss noe sted.. Og eierne har ikke bodd der på en stund (mer som sommerhytte for dem). - Men det er oppvarmet året rundt!
Som sagt.. Når vi får mulighet..river vi..
Men lurer fortsatt..
Vi har inspisert huset nå, og i forbindelse med det hadde vi spurt eierne om lov til å sage i taket (eller ta ned en gipsplate, hva som var lettest).. og det fikk vi!
Inspektøren hadde sine mistanker (akkurat som oss) før.. men jeg lurer på om vi ikke alle er like spørrende etterpå også haha.. hm..
Vi valgte den mest intense flekken.. og sagde opp et hull.. gipsen var veldig fin.. ingen flekker på "baksiden" eller i midten.. så helt normal ut.. isolasjonen sagde vi også i.. og i plasten.. ingen misfarginger.. ingen væske.. ingen fukt.. nada.. alt treverket vi så.. var fint (ingen flekker av noe slag).. dvs alt var akkurat som det skulle på "den andre siden"..
Mystisk rett og slett..
Men spørsmålet er om det kunne være fuktigheten i rommet bare.. når vi gikk inn denne gangen, føltes det som om man gikk inn i en badstue! og det finnes ingen ventilasjon (ennå!).. tror dere at fuktighet over lang tid kan misfarge overflaten på gipsen slik?
Vi benyttet også anledningen til å spørre når de hadde laget gipsloftet (det så jo nytt ut), men det viste seg at det har stått slik i flere år.. (dvs i det fuktige miljøet)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.