Jeg har vurdert å fjerne en innvendig vegg, men siden den ene ytterveggen er lavere enn den andre, blir jeg usikker på hvordan takstolen ser ut og om veggen derfor kan være bærende.

Jeg har ennå ikke tatt ned innertaket eller krøpet opp på loftet for å undersøke nærmere. Loftet er lavt og har maks 50 cm mellom isolering og undertak. Huset er smalt, 600 cm ytterdimensjon. Så, jeg har skissert en tegning av hvordan jeg tror det kan se ut. Jeg har selvsagt tittet inn på loftet via luken og sett hvordan takstolen ser ut derfra... men vanskelig å si hvordan hanebjelken går.

Hva tror dere?

• Diagram av et takstolsystem med innertak, takstol, innervägg, og yttervägg markert i forskjellige farger: grønn, rød, svart og blå.
BirgitS
Når ble huset bygget?
Har du noen konstruksjonstegninger eller lignende?
På snitttegningen pleier det å fremgå hva som er bærende innervegger.

BirgitS BirgitS skrev:
Når er huset bygget?
Har du noen konstruksjonstegninger eller lignende?
På snitt-tegningen pleier det å fremgå hva som er bærende innervegger.
Huset er bygget på 60-tallet men ble utvidet på 70-tallet.
Det står riktignok at det er selvbærende fagverkstoler i byggesøknaden...men jeg er likevel forvirret haha :) Og når jeg ser på tegningen synes jeg ikke helt det stemmer overens med virkeligheten. I hvert fall ikke på snitt-tegningen for kjelleren da det vises en overetasje som ser symmetrisk ut, eller?

• Arkitekttegning viser huset fra vest og øst, forslag til utbygg, samt seksjoner av etasjer og kjeller. Plantegningen tilhører byggesak i Göteborg.
  • Planløsning av et 60-tallshus med utbygg på 70-tallet, viser rom som kjøkken, stue, soverom og kjellerseksjon, med forslag til utvidelse av etasjeplan.
Et foto av hvordan det ser ut i dag
...og ikke la deg påvirke for mye av det der som ser ut som en bjelke. Det kan være...men en veldig enkelt bygget boks med sponplate og noen planker/regler.

• Rom med åpen dør som leder til en balkong, trepaneltak, enkel klesoppheng og en døråpning med utsikt til et uferdig rom med byggematerialer.
Der du har tegnet opp et grønt innertak med skråtak, hvor høy er ytterveggen?
Det er jo den delen som ikke helt matcher dine tegninger.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Der du har tegnet opp et grønt innertak med skråtak, hvor høy er ytterveggen?
Det er jo den delen som ikke helt matcher tegningene dine.
Når jeg står ved den lave veggen så er ståhøyden max 190cm. Normal ståhøyde er ellers 230cm.

BirgitS
På tegningen ser det jo ikke ut til å være fagverkstakstoler. Skal man tro på sektionstegningen der så finnes det ingen bærende innervegger. Men på tegningen ser det jo heller ikke ut som om du har tegnet takstolene.

På sektionstegningen med kjeller synes jeg nok at det er ulikt langt mellom yttersidene og nærmeste stående regel for vinden. Til forskjell fra den øvre sektionstegningen.

BirgitS BirgitS skrev:
På tegningen ser det jo ikke ut til å være fagverkstakstoler. Skal man tro på seksjons-tegningen der så finnes det ingen bærende innervegger. Men på tegningen ser det jo heller ikke ut som du har tegnet takstolene.

På seksjons-tegningen med kjeller synes jeg nok at det er ulikt langt mellom utsidene og nærmeste stående regel for vinden. Til forskjell fra den øvre seksjons-tegningen.
Nå ser jeg en feil jeg også har gjort på tegningen jeg skisserte opp. Skråtrinnene er ikke symmetrisk satt. Se vedlagt bilde som viser høyre hhv. venstre side.

• Bilde av en trekonstruksjon i et tak, som viser skråstilte bjelker. En bjelke er asymmetrisk satt på venstre side.
  • Loft med skråstigende bjelker, viser asymmetrisk plasserte støttebjelker til høyre og venstre.
  • Byggeplan for takstoler og bjelkelag, inkludert materialdetaljer som rørøs bord og asfalt, fra byggetegningssøknad.
Tja, den tegningen du har stemmer ikke med virkeligheten.
Og da pleier virkeligheten å vinne...

Enten har det skjedd en ombygging etter byggesøknadstegningene, eller kanskje mer sannsynlig så har de bygd på en annen måte enn det var tegnet.

Basert på hvordan det ser ut i virkeligheten, føles det ikke urimelig at det er en bærende vegg, men for å være helt sikker bør du kontakte en konstruktør som kan vurdere og beregne det du har før du gjør noen større endringer i de delene av konstruksjonen.

Btw, er de mørke delene av taket fukt? Ser på pappen at du har hatt litt lekkasje, men ikke så mye og uklart når.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det der kan kanskje være fagverkstakstoler, men kunne også være en form for forsterkning for å få taket til å tåle å bli forlenget.

Finnes det med noen beskrivelser i byggesøknadene der du kan finne mer om takstolene?

BirgitS BirgitS skrev:
Det der kanskje er fagverkstakstoler men kunne også være en slags forsterkning for å få taket til å tåle en forlengelse.

Er det med noen beskrivelser i byggesøknadspapirene hvor du kan finne mer om takstolene?
Nei dessverre finner jeg ingen mer informasjon om takstolene. Det eneste jeg har funnet om takstolene er det utkastet jeg postet ovenfor, dvs. at det skal være frittbærende fagverkstol.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.