Jeg har vurdert å fjerne en innvendig vegg, men siden den ene ytterveggen er lavere enn den andre, blir jeg usikker på hvordan takstolen ser ut og om veggen derfor kan være bærende.
Jeg har ennå ikke tatt ned innertaket eller krøpet opp på loftet for å undersøke nærmere. Loftet er lavt og har maks 50 cm mellom isolering og undertak. Huset er smalt, 600 cm ytterdimensjon. Så, jeg har skissert en tegning av hvordan jeg tror det kan se ut. Jeg har selvsagt tittet inn på loftet via luken og sett hvordan takstolen ser ut derfra... men vanskelig å si hvordan hanebjelken går.
Hva tror dere?
Jeg har ennå ikke tatt ned innertaket eller krøpet opp på loftet for å undersøke nærmere. Loftet er lavt og har maks 50 cm mellom isolering og undertak. Huset er smalt, 600 cm ytterdimensjon. Så, jeg har skissert en tegning av hvordan jeg tror det kan se ut. Jeg har selvsagt tittet inn på loftet via luken og sett hvordan takstolen ser ut derfra... men vanskelig å si hvordan hanebjelken går.
Hva tror dere?
Huset er bygget på 60-tallet men ble utvidet på 70-tallet.BirgitS skrev:
Det står riktignok at det er selvbærende fagverkstoler i byggesøknaden...men jeg er likevel forvirret haha
Der du har tegnet opp et grønt innertak med skråtak, hvor høy er ytterveggen?
Det er jo den delen som ikke helt matcher dine tegninger.
Det er jo den delen som ikke helt matcher dine tegninger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
På tegningen ser det jo ikke ut til å være fagverkstakstoler. Skal man tro på sektionstegningen der så finnes det ingen bærende innervegger. Men på tegningen ser det jo heller ikke ut som om du har tegnet takstolene.
På sektionstegningen med kjeller synes jeg nok at det er ulikt langt mellom yttersidene og nærmeste stående regel for vinden. Til forskjell fra den øvre sektionstegningen.
På sektionstegningen med kjeller synes jeg nok at det er ulikt langt mellom yttersidene og nærmeste stående regel for vinden. Til forskjell fra den øvre sektionstegningen.
Nå ser jeg en feil jeg også har gjort på tegningen jeg skisserte opp. Skråtrinnene er ikke symmetrisk satt. Se vedlagt bilde som viser høyre hhv. venstre side.BirgitS skrev:
På tegningen ser det jo ikke ut til å være fagverkstakstoler. Skal man tro på seksjons-tegningen der så finnes det ingen bærende innervegger. Men på tegningen ser det jo heller ikke ut som du har tegnet takstolene.
På seksjons-tegningen med kjeller synes jeg nok at det er ulikt langt mellom utsidene og nærmeste stående regel for vinden. Til forskjell fra den øvre seksjons-tegningen.
Tja, den tegningen du har stemmer ikke med virkeligheten.
Og da pleier virkeligheten å vinne...
Enten har det skjedd en ombygging etter byggesøknadstegningene, eller kanskje mer sannsynlig så har de bygd på en annen måte enn det var tegnet.
Basert på hvordan det ser ut i virkeligheten, føles det ikke urimelig at det er en bærende vegg, men for å være helt sikker bør du kontakte en konstruktør som kan vurdere og beregne det du har før du gjør noen større endringer i de delene av konstruksjonen.
Btw, er de mørke delene av taket fukt? Ser på pappen at du har hatt litt lekkasje, men ikke så mye og uklart når.
Og da pleier virkeligheten å vinne...
Enten har det skjedd en ombygging etter byggesøknadstegningene, eller kanskje mer sannsynlig så har de bygd på en annen måte enn det var tegnet.
Basert på hvordan det ser ut i virkeligheten, føles det ikke urimelig at det er en bærende vegg, men for å være helt sikker bør du kontakte en konstruktør som kan vurdere og beregne det du har før du gjør noen større endringer i de delene av konstruksjonen.
Btw, er de mørke delene av taket fukt? Ser på pappen at du har hatt litt lekkasje, men ikke så mye og uklart når.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
Det der kan kanskje være fagverkstakstoler, men kunne også være en form for forsterkning for å få taket til å tåle å bli forlenget.
Finnes det med noen beskrivelser i byggesøknadene der du kan finne mer om takstolene?
Finnes det med noen beskrivelser i byggesøknadene der du kan finne mer om takstolene?
Nei dessverre finner jeg ingen mer informasjon om takstolene. Det eneste jeg har funnet om takstolene er det utkastet jeg postet ovenfor, dvs. at det skal være frittbærende fagverkstol.BirgitS skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Sperrepanel for gipstak med uvanlig CC på takstoler - hvilken CC?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Inreda kallvind - isolering mellan takstolarna?
Isolering -
Konstigt ljud Volvo xc90 - som en dov flöjt…
Övrigt Off Topic -
Hydropress går konstant - konstigt?
Vatten & Avlopp -
Loft - Glispanel cc30 med takstoler cc120?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi