Vårt hus er bygget i 1939 med solide bjelker. I 1989 ble huset utvidet og nå når vi skal renovere utvidelsen og har revet innertaket ser vi at de har lagt bjelkene i den nye delen på et bord som er spikret fast i husets gamle yttervegg bjelke. Dette føles ikke bra. Se bilde. Hvordan kan man gjøre her uten å måtte legge om alle bjelkene. Kan man støtte opp bjelkene på noen måte? Bør man gjøre det. Dette har holdt i 40 år nå...
 
  • Gamle og nye trebjelker i et hus, festet med spiker til ytterveggen. Synlige tegn på slitasje og dårlig festing. Elektrisk kabel under bjelkene.
Regelen som bjelkene hviler på ser ut til å være spikret i plankestammen. Med tilstrekkelig antall spiker er det en OK konstruksjon, noe tiden har vist.
 
Takk for svar. Vi vurderer å sette noe som støtter opp de nye bjelkene, men det er kanskje ikke nødvendig? For eksempel limtrestolper fra gulvet...
 
Det der er ikke rart. Jeg vil påstå at mange hus bygget på 30- og 40-tallet har lignende løsninger her og der. Akkurat det at man skråslår spiker og kanskje gjerne et par ekstra. Justus som svarte ovenfor kan mye mer om dette enn jeg, men det har jo selvfølgelig fungert og hvis ikke dere har tenkt å forringe konstruksjonen bevisst ser jeg ingen poeng i å overarbeide.
 
Vi kommer til å åpne opp for store vinduer i veggen rett overfor, men da sette inn en stålbjelke. I dag har man latt bjelkene hvile på en planke over nåværende kjellervindu, men den planken skiver nedover så det var nok ikke riktig løsning. Men der setter vi inn en stålbjelke.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.