Hver dag passerer jeg forbi et nybygg, der man nå har kommet så langt at man har begynt med markarbeid og bygging av terrasse. Jeg ble litt overrasket når jeg ser byggefirmaets løsning for terrassekonstruksjonen, for slik ville jeg aldri ha bygd, men det er kanskje en helt OK anerkjent løsning? Hva sier dere?
Den ene siden er en bjelke festet i huset (ikke noe rart der), men i ytterkanten har man ingen støtter og legger heller ikke opp terrassens støtte på steinplater. I stedet har man direkte på pukk (som ikke er direkte horisontal) lagt en trykkimpregnert svill, og på denne festet stolper (vanlig 45x95 trykkvirke) og på disse festet sin bjelke. På de stedene der terrassen strekker seg lenger ut fra huset enn ca. 3 meter, har man en til slik løsning mellom den ytterste og husveggen.
Tanker?
Har forsøkt å tegne hvordan det er gjort, tenk dere at dere står foran huset og ser rett mot fasaden; bjelken er altså parallell med fasaden (så kommer det vel kanskje bjelker på bjelkene også, men så langt har man kommet nå).
Om nybygget har en sluttbruker (dvs at huset ikke bygges på spekulasjon og selges først når det er ferdig), så burde sluttbrukeren gå til byggbeskrivelsen. Der finnes garantert ikke denne løsningen uten der står det sikkert plint, eller muligens stolper på hardgjortmark (f.eks. med sementplater som kontaktyte). Jeg ville i alle fall aldri gjort så...