20.685 lest ·
14 svar
21k lest
14 svar
Mellomrom når man setter gips til gulv
Moderator
· Stockholm
· 57 875 innlegg
Handler det ikke mer om at OM du får en glippe så skal den være ved gulvet. Det vil si, press platene opp mot taket når du skrur dem. Dette for at glippen lettere skjules ved gulvet.
Trodde også det fra starten men det står at man skal ha (eller rek er) 10-15mm mellomrom... Med logikken at man skal ha sprekken nederst og ikke ved taket så føles det rart at de anbefaler et ganske spesifikt mål. Men virker som at det ikke er noen problemer om man ikke har det uansett... Så lenge man er nøye med mellomrommet når man legger gulvet... Dvs bevegelsesmarginen
Det er jo kjempebra å la det være 3-4 cm mellom gips og gulvspon hvis man skal legge inn et parkettgulv. Da får gulvet ordentlig med bevegelsesrom, og man kan også bruke rommet til kabeltrekking. Siden man setter en list foran, synes det ikke.
Om man uansett monterer gips, så er vel argumentet for kabelføring under gipsen ganske svakt? Man har jo mulighet til å gjøre en korrekt, skjult installasjon.
Jeg har også hørt at det skal være mellomrom nedover, men det har jeg ignorert. 10 år senere har ingen problemer oppstått. Det som kan skape litt problemer er at det kan sprekke av biter av gipsen når man skrur den fast mot lekten, hvis gipskanten sitter fast i gulvet på noe, ofte noe rusk som man ikke har kostet bort, f.eks. en tapt gipsskrue.
Et av argumentene for å ha en spalte er at man skal kunne vaske gulvene med rikelig med vann uten at det blir sugd opp i gipsplaten, og det er jo et rimelig argument for de som vasker gulv med mye vann.
Jeg har også hørt at det skal være mellomrom nedover, men det har jeg ignorert. 10 år senere har ingen problemer oppstått. Det som kan skape litt problemer er at det kan sprekke av biter av gipsen når man skrur den fast mot lekten, hvis gipskanten sitter fast i gulvet på noe, ofte noe rusk som man ikke har kostet bort, f.eks. en tapt gipsskrue.
Et av argumentene for å ha en spalte er at man skal kunne vaske gulvene med rikelig med vann uten at det blir sugd opp i gipsplaten, og det er jo et rimelig argument for de som vasker gulv med mye vann.
Dels handler det om at man lettere får rett tilkobling til taket ved å presse platen opp. Dels får gulvet bevegelsesrom, men det handler også om å beskytte gipsets underkant fra fukt. Majoriteten av gips som selges går jo ikke til renovering eller nybygging av småhus, men til flerbolighus osv. der fuktsikkerheten under byggetiden ikke alltid er den beste. Skulle det da være litt vått på gulvet, trenger ikke gipsen bli ødelagt p.g.a. dette.
Jeg tenkte på kabler som dukker opp i forbindelse med møblering, som f.eks. en kabel mellom stereoanlegget og gulvhøyttalere, en nettverkskabel til en PC som står 4-5 meter fra uttaket osv.mattiasp skrev:
Ja, det er sant. Jeg kom på at jeg har høyttalerkabler innfelt i listen i stuen, men når det renoveres der skal det gjøres innfelt. Man burde egentlig dra en masse tomslange og bokser med lokk rundt i rommene for fremtidig bruk.
Jeg har faktisk trukket en masse ekstra kabelrør i utvidelsen jeg holder på med nå. Dels har jeg forberedt for en tenkt 5.1-sone, og så har jeg trukket VP32 og VP40-rør til et teknikkrom. I boligdelene kommer jeg til å ha vanlige rørutløp som jeg skrur et deksel foran. Da kan jeg flytte ned en masse stygg elektronikk som f.eks. TV-bokser, datamaskiner mm dit og kun trekke opp HDMI. Alt kabelrot kan jeg skjule i teknikkrommet, så jeg slipper floker i rommet. Og dekselene kan jeg skjære opp hull i så det ser pent ut. Vil jeg fjerne kabelen setter jeg på et helt deksel igjen.
En fordel med å trekke nettet som en stjerne er at det blir veldig fleksibelt. Hadde jeg bare trukket kabelrør litt lokalt kan det bli vanskeligere å få ting der man ønsker, men med teknikkrommet som senter i et stjernenett kan jeg på en smidig måte flytte rundt data, bilde og lyd i huset samt mate ut mer strøm om det skulle trenges. Ved å ha grove rør trenger jeg heller ikke holde på med konverterere for å kjøre ting over Cat6.
OSB + gips satt jeg på en 28 x 70 mm tykk lekt så med et 15 mm gulv får jeg et rom å stappe inn kabel i bak listene, om det skulle trenges. Og i verste fall må jeg ta frem multikuttersagen og skrape bort litt mer gips.
En fordel med å trekke nettet som en stjerne er at det blir veldig fleksibelt. Hadde jeg bare trukket kabelrør litt lokalt kan det bli vanskeligere å få ting der man ønsker, men med teknikkrommet som senter i et stjernenett kan jeg på en smidig måte flytte rundt data, bilde og lyd i huset samt mate ut mer strøm om det skulle trenges. Ved å ha grove rør trenger jeg heller ikke holde på med konverterere for å kjøre ting over Cat6.
OSB + gips satt jeg på en 28 x 70 mm tykk lekt så med et 15 mm gulv får jeg et rom å stappe inn kabel i bak listene, om det skulle trenges. Og i verste fall må jeg ta frem multikuttersagen og skrape bort litt mer gips.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 736 innlegg
Dessverre blir sprekkene skjulte motorveier for f.eks. sukkermaur om våren, om man har slike "vårtegn" i huset. Det er bra med litt bevegelsesfuger, ellers ser jeg bare grunnen som at det blir lettere å få platen på plass om den ikke er eksakt like høy som veggen, slik at man må presse den på plass, med risiko for at det går biter ut av platen der det tar imot. Sist brukte jeg masonittremser som avstandsstykker ved plateinstallasjonen fordi fugen skulle tettes senere ("våtrum"). Med tykkere sokler trenger ikke parketten gå inn under gipsen.
Gammel tråd men... Selv har jeg alltid lagt gips direkte mot gulv når det har passet på millimeteren mot taket. Så avslutter jeg gulvet 10 mm fra gipsveggen, dekkes av vanlig 12/15 mm sokkel. På den andre siden har jeg ingen gulv med kjempestor spennvidde, som størst typ 4x6 meter så kreves det ikke verdens største bevegelsesfuge, tenker jeg.
Klikk her for å svare