Holder på med å isolere overetasjen i vår 1,5 plans villa. Tenkte bare å sjekke om jeg har glemt noe man burde gjøre i bjelkelaget før jeg legger på gulvsponten

- krysskolve
- legge vannrør til gulvvarmesentralen
- legge avløp til toalett, håndvask og badekar

Noe mer man burde gjøre?

Sjekk at bjelkene ligger på 60cc (om du har plater som må skjøtes på regel) og er dimensjonert for et bad om du skal ha keramikk på gulvet.
Skal du installere gulvvarme, er vel å bruke gles + plåt og rør, deretter gulvplater mest praktisk, da er ikke 60cc målet så kritisk.

Takk for svaret! Bjelkene ligger på cc 60 bortsett fra under badet hvor jeg har lagt inn ekstra slik at de er på cc 30. Men jeg brukte vanlig regel og ikke k24 kom jeg på nå når jeg skriver. Skal man bytte tro?

Planlagt er Uponors sporede gulvvarmeplate da den var godkjent for å legge laminat direkte på. Men er slettpanel kanskje bedre? Synes det virket enklere å legge sponplater med tanke på svingene. Og hvis man slipper gulvplatene oppå, så burde det ikke skille altfor mye i pris. Eller?

Da jeg regnet for 3 år siden var prisen for gles, plåt, rør og 22 gulvspon billigere enn sporet 22mm spon, plåt og rør. Ulempen er at gulvet bygger 21mm ekstra pga. glesen. Om det er vanskeligere eller enklere å legge vet jeg ikke, har aldri lagt sporet gulvsponplate. Men det er ingenting komplisert med vendingene da man kapper glesen på disse stedene.

Ok. Altså verdt å regne på. Men hvordan gjør man ved vendingene? Der må man legge inn en ekstra bjelke/regulere eller?

Det er ikke så komplisert, glesen ligger tvers over bjelkene, der du skal snu fjerner du ca 15 cm gles på to bord slik at slangen går fritt. Glesen er mest til for å skape rom for slangen og holde oppe platene. F.eks. ved en yttervegg avsluttes all gles ca 20 cm fra veggen, på bjelken mot veggen spikres en hel gles langs med bjelken.

Såklart. Tenkte på 28mm gles som skulle være mer bærende. Men du har selvfølgelig rett i at sponplategulvet over blir bærende. Skal som sagt regne litt på hvor stor forskjell det blir.

Isolerer ikke en 22mm gulvsponplate mye? Ifølge Uponors leggeanvisninger så kunne man som sagt legge 7mm laminat direkte på den sporede sponplaten.

Deretter så jeg en fordel til, og det var at det blir et sponplategulv å legge sammenlignet med gles + spon.

Hvordan skal man tenke? Virker som det finnes like mange måter å gjøre dette på som byggere/produsenter.

Det er jo et mellomdekke så det spiller ikke så stor rolle den ekstra 22mm.
Skulle gjette at de fleste legger sporede sponplater da det trolig går raskere og du har jo ikke risikoen for å skru en skrue i slangen på samme måte.
Mitt dekke var avstivet på litt ulike måter, da var glis det beste alternativet for å få det til å fungere for min del.

kjører man med vanlig 22mm spon i endene og sporede plater imellom og deretter sporer selv med en håndoverfres så blir det nok det mest prisgunstige alternativet...for det er jo vendeskivene som utgjør den største kostnaden

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.