Hvordan mener du nå? I et nybygg mener du? Saken er vel den at mellomgulvet holder sammen veggene når kraften fra takstolene kommer på, så det ville være om du har takstolene den andre veien, alternativt ikke belaster veggene så mye, med eksempelvis en mønebjelke.
Hvorfor skulle du ønske det?
Hvorfor skulle du ønske det?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 innlegg
Det er sikkert mulig å gjøre så. Så lenge du har en løsning for takstolene. Men om du f.eks. har en takkonstruksjon med en bærende mønebjelke så gir jo takbjelkene deretter bare en vertikal kraft ned på ytterveggen. Med tradisjonelle takstoler så må man ha en hanebjelke i bunnen av takstolen for å holde den sammen så den ikke skyver ut ytterveggene (bjelken har flere funksjoner).
Jeg forstår omtrent hvordan du mener.
Jeg kommer til å ha fagverk takstoler på gavlene dvs der bjelkene går høyre-venstre på "ritgningen"
og der bjelkene går "opp-ned" så tenkte jeg å ha en saxtakstol, vi hadde tenkt å ha ryggåstak på midtdelen av huset.
Skaper saxtakstoler vertikale krefter på bærende innervegger?
Jeg kommer til å ha fagverk takstoler på gavlene dvs der bjelkene går høyre-venstre på "ritgningen"
og der bjelkene går "opp-ned" så tenkte jeg å ha en saxtakstol, vi hadde tenkt å ha ryggåstak på midtdelen av huset.
Skaper saxtakstoler vertikale krefter på bærende innervegger?
Klikk her for å svare