Vi bygde en 1,5-plansvilla i januar 2019 som stod helt ferdig i juni. Jeg holder nå på å innrede overetasjen og har i forbindelse med dette et lite bekymmer. Da vi skal ha et bad på OV så trenger jeg å komplettere med nye 45x220 C24 bjelker så jeg får til CC30 akkurat der badet skal være. Problemet er at de nye 45x220 bjelkene som jeg har montert på plass er høyere enn de eksisterende som har sittet på plass snart et år. De eksisterende er opptil 10 mm lavere (ca 210 mm).
Dette utgjør jo et problem når jeg skal legge spon på dette, hvordan bør man løse dette på best mulig måte? Skal jeg høvle ned de nye så de kommer i samme nivå eller hva bør man gjøre? Det er verdt å nevne at det er nøyaktig samme virke (SCA 45x220 C24 G4-2).

Å høvle ned dem er dumt siden de nye reglene også vil tørke og krympe.
Du må rett og slett vente til de har tørket. Heldigvis tørker treverket best om vinteren.

useless useless skrev:
Att høvle ned dem er dumt siden de nye bjelkene også kommer til å tørke og krympe.
Du må rett og slett vente til de har tørket. Heldigvis tørker treverket best om vinteren.
Den tanken har slått meg også.. Føles dog upraktisk å vente på tørking når vi har startet prosjektet allerede. Bestilt trapp, VVsare, etc. Hvor lang tid kan man måtte vente tro? Jeg vil jo kunne legge på gulvbord så man kan ta opp en stige og isolere til mønet. Må kanskje kjøpe en fuktkvotsmåler.. :thinking:

Beste svar

Absolutt ingen problem å høvle dem ned så lenge du limer og skrur gulvplatene godt. At de krymper senere kommer ikke til å ha noen betydning.

• Liker
HomeboY
  • Laddar…
S sixten88 skrev:
Absolut ingen problem å høvle ned dem bare du limer og skrur gulvplatene godt. At de krymper senere kommer ikke til å ha noen betydning.
Takk for svaret ditt. Det heller nå mot å høvle ned noen. Jeg har lagt merke til at det ikke bare er de nyinnsatte bjelkene som er høyere, takstolene skiller seg også fra andre mellombjelker. Vil få et helvete med gulvleggingen ellers.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.